Peugeot Forums banner

Is mijn turbo kapot? Foutcode p0299

2 reading
176K views 78 replies 12 participants last post by  Okiemute  
#1 ·
Even een kleine tip. Ik heb gezocht naar de antwoorden hierop, maar wat verduidelijking zou geweldig zijn. Ik ben niet zo bekend met auto's, dus wees geduldig met me.

Ik heb een Peugeot 207 gti 1.6 thp uit 2008. De auto lijkt de laatste tijd wat pit te hebben verloren en ik heb nu een waarschuwing "depollution system faulty" met een controlelampje van de motor. De auto lijkt prima te lopen, maar mist gewoon die 'power' die hij had. Ik heb hem aangesloten op de diagnose in mijn garage en er is foutcode p0299 naar voren gekomen. Ik geloof dat dit een lage turbodruk is. De turbo/leidingen etc. zijn gecontroleerd op lekkages en alles lijkt in orde.

Er is mij verteld dat er een nieuwe turbo nodig is met een offerte die ongelooflijk lijkt. Wordt het een geval van de turbo is kapot of kan ik hem redden? Naar mijn mening zou het een probleem met de wastegate/actuator kunnen zijn? Heb ik gelijk? Een andere zaak die is genoemd, is een mogelijke opbouw van koolstof in de turbo en ik neem aan dat dit de turbo zou doden. Ik weet dat jullie mij niet de reden kunnen geven waarom hij problemen heeft met de weinige info die ik geef, maar ik probeer gewoon mogelijke problemen te vinden voordat ik beslis over de enorme beslissing van een nieuwe turbo. Nog andere ideeën of dingen om uit te sluiten?

Bedankt

#4 ·
Ik weet dat, afhankelijk van het specifieke probleem, turbo's kunnen worden gereviseerd voor een fractie van de kosten van een nieuwe.

Het is misschien de moeite waard om te googelen en een paar te bellen.
Ja, dat weet ik en ik zal dat bekijken als het geval is dat de turbo kapot is. Ik vraag me gewoon af welke componenten er kapot zouden kunnen gaan die dit probleem zouden kunnen veroorzaken met een mogelijk goedkopere oplossing. Bedankt.

Hebben ze gecontroleerd op een gescheurd membraan op de diverterklep
Ik ben eerlijk gezegd niet zeker, dus ik zal het navragen bij de garage. Ik begrijp dat dit een veelvoorkomende fout is die mijn lage druk kan veroorzaken, dus ik zal het onderzoeken. Nog andere ideeën als dit in orde is? Bedankt voor de suggestie.

#6 ·
Die foutcode is ofwel de blow-off valve of de elektroklep voor de turbodruk, die zich onder het inlaatspruitstuk bevindt.

Verzonden vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Ik was onder de indruk dat het een algemene code was voor lage turbodruk en daarom zou ik de oorzaak(en) moeten onderzoeken. Hoe weet u dat het een van die twee zal zijn? Ik geloof u niet, ik probeer het allemaal gewoon wat meer te begrijpen, want ik ben echt niet zo deskundig. Bedankt

#7 ·
Toegang tot Peugeot servicebox, 8 jaar een GTI bezitten, kennis opgedaan in die jaren en het kennen van verschillende Peugeot meestertechnici.

de blow-off valve (BOV) en de drukelektroklep zijn 99% van de tijd de problemen, BOV is gemakkelijk te controleren, 3 bouten om hem eraf te halen en het onderdeel eraf te trekken, als er witte markeringen op de zwarte plastic ringen zitten, dan gaat hij kapot en moet hij vervangen worden, de drukelektroklep is een rotklus om bij te komen, want hij zit onder het inlaatspruitstuk, maar er zitten over het algemeen krassen op het metalen deel ervan als je hem eenmaal hebt gestript om te onderzoeken.

#9 ·
Bedankt voor de hulp. Ik zei niet dat je het niet wist, was gewoon benieuwd of die foutcode zo precies was voor het probleem. Mijn monteur leek te denken dat de turbo kapot zou zijn. Ik heb afgebroken wat ik denk dat de blow-off valve is, als ik het mis heb ben ik een echte sukkel haha. Ik denk dat dit de oorzaak van het probleem is, want het heeft een gesplitst diagram - zal proberen een foto te plaatsen. Ik denk dat ik de originele kan vervangen door een Forge aftermarket recirculatieklep? Ik weet niet zeker of ik een link mag plaatsen? Bedankt voor je hulp, ik ben echt een beginner met automonteurs, dus ik waardeer het.

Attachments

#11 ·
Monteurs zien LAGE boost ALTIJD als een kapotte turbo.

Ze zien ook geen brandstofdruk als een kapotte brandstofpomp.

Ze zien geen communicatie met de ECU als een kapotte ECU.

Ze zitten bijna altijd fout.

Turbo's veroorzaken zelden de lage boost, of het nu benzine of diesel is, het is bijna altijd iets dat de boost regelt of meet dat de ware oorzaak is of een simpele gesprongen slang etc.

De meeste garages/monteurs hebben geen tijd of kunnen de moeite niet nemen om goed te onderzoeken!

#13 ·
Ja, dat begin ik te zien bij sommige monteurs. Het probleem is dat ik niet zoveel weet van dit spul, dus ik moet me normaal gesproken baseren op wat me is verteld. Ja, de mijne ziet er helemaal klaar uit en ik heb gelezen dat dit een veelvoorkomend probleem is met deze turbo's, echt gek!!

Ik denk dat ik dan de Forge recirculatieklep ga bestellen. Ik heb de montage-instructies bekeken, want ik wil dit zelf proberen. Heeft iemand hier al een gemonteerd? Het lijkt geen directe vervanging te zijn met de nieuwe, maar een montage met wat siliconenslangen etc. Kan iemand dit toelichten?

#15 ·
Oké, cool. Als je het niet erg vindt, nog maar één vraag. Ik doe misschien wel dom, maar op de Forge-website staat een recirculatieklep en een blow-offklep vermeld. Ik dacht dat dit hetzelfde was? Ik neem aan dat ik de recirculatieklep wil en neem aan dat wat ze als blow-offklep hebben vermeld, een atmosferische dumpklep is? Bedankt voor alle hulp, ik waardeer het echt.

#19 ·
Klinkt geweldig als je daarvan houdt, maar het heeft de neiging om je turbo harder te laten werken, want als een normale recirculerende dumpklep zoals mijn Subaru heeft, opent deze de boost terug in de inlaat om de turbo soepel te laten draaien.

Een atmosferische dumpklep dumpt het ALLEMAAL eruit, dus de turbo moet harder werken om de inlaat weer te vullen. Oké, het is geen groot verschil, maar het probleem wordt dan erger, omdat je tijd zult besteden aan het LATEN dumpen om het geluid te krijgen, dit zal je turbo zeker meer belasten.

#20 ·
Dat is niet echt iets voor mij en de vrouw haat dat haha. Het heeft me doen kiezen voor het recirculatieventiel.

Ik heb het vandaag gemonteerd en ik ben er vrij zeker van dat ik het allemaal correct heb gedaan volgens de instructies, maar ik heb een paar vragen.

Het komt nog steeds met 'depollution system faulty'. Moet ik naar een garage om de codes te laten wissen of betekent dat dat ik nog steeds een probleem heb?

Ik merkte ook dat mijn turbo roodgloeiend was nadat ik hem eruit had gehaald. Ik heb hem flink op zijn staart getrapt en het is donker, dus het is gemakkelijk om de gloed te zien, maar ik heb dat nog nooit eerder opgemerkt. Moet ik me zorgen maken? De auto liep goed en ging als een raket.

#22 ·
Dat is niet echt iets voor mij en mijn vrouw haat dat haha. Het heeft me doen kiezen voor het recirculatieventiel.

Ik heb het vandaag gemonteerd en ik ben er vrij zeker van dat ik het allemaal correct heb gedaan volgens de instructies, maar ik heb een paar vragen.

Het geeft nog steeds 'depollution system faulty' aan. Moet ik naar een garage om de codes te laten wissen of betekent dat dat ik nog steeds een probleem heb?

Ik merkte ook dat mijn turbo roodgloeiend was nadat ik hem eruit had gehaald. Ik heb hem flink laten werken en het is donker, dus het is gemakkelijk om de gloed te zien, maar dat is me nog nooit opgevallen. Moet ik me zorgen maken? De auto reed goed en ging als een raket.
Nee, dat is goed, hij is lekker heet geworden! Laat zien dat hij werkt! lol

Je moet misschien naar een garage om de fout te wissen, normaal gesproken als hij als permanente fout op de diagnose staat, moet hij via de diagnose gewist worden OF het kan de elektroklep voor de turbodruk onder het inlaatspruitstuk zijn, maar gezien de staat van de BOV die je had, zou je denken dat je nu klaar bent en alleen de code hoeft te wissen.

Uitstekend nieuws, de auto rijdt goed!

Een beetje advies voor je met de forge recirculatieklep, er is een servicekit voor beschikbaar, slechts 15 pond of zo, de moeite waard om elke 10.000 mijl of een paar jaar te doen om hem in topconditie te houden.

#24 ·
Haast u niet om codes te laten wissen, de meeste systemen wissen de fout als deze niet opnieuw optreedt na 3-5 rijcycli (cyclus gedefinieerd als koud starten tot normale bedrijfstemperatuur met normaal rijgedrag).

#25 ·
p0299
Hoi
Ik heb een Peugeot 207 GTI 07 reg, alles was goed tot ik onlangs precies hetzelfde probleem kreeg met gebrek aan vermogen en de auto verloor volledig de turbodruk.

Ik heb een diagnoseapparaat van eBay gekocht dat code P0299 liet zien. Als ik de code wis, is alles weer normaal, maar als ik in de 5e versnelling boven de 90 mijl accelereerde, ging het motormanagementlampje branden en trad er weer vermogensverlies op.
Ik heb de diverterklep vervangen door een GFB DV+ wat het probleem verbeterde, maar als ik nog iets meer accelereer, gaat het motormanagementlampje nog steeds branden. Toen heb ik de GFB DV+ vervangen door een blow-off valve, maar geen verandering in de symptomen.
Helaas ben ik echt een beginner, dus ik weet niet zeker wat ik hierna moet doen. Misschien is het een fout van het Turbo Pressure Solenoid Valve? Vermeldenswaard is dat ik de auto opnieuw heb laten chippen (fase 1), maar dat was nadat het motormanagementlampje begon te branden.

Kan iemand alsjeblieft wat licht op de zaak werpen?

Proost

#26 ·
Hallo
Ik heb een Peugeot 207 GTI 07, alles was goed tot ik onlangs precies hetzelfde probleem kreeg met gebrek aan vermogen en de auto verloor volledig de turbodruk.

Ik heb een diagnoseapparaat van eBay gekocht dat code P0299 aangaf. Als ik de code wist, is alles weer normaal, maar als ik in de 5e versnelling boven de 90 mijl accelereerde, ging het motormanagementlampje branden en trad er weer vermogensverlies op.
Ik heb de diverter valve vervangen door een GFB DV+ wat het probleem verbeterde, maar als ik iets meer accelereer, gaat het motormanagementlampje nog steeds branden. Daarna heb ik de GFB DV+ vervangen door een blow-off valve, maar geen verandering in de symptomen.
Helaas ben ik echt een beginner, dus ik weet niet zeker wat ik hierna moet doen. Misschien is het een defect van de Turbo Pressure Solenoid Valve? Vermeldenswaard is dat ik de auto opnieuw heb laten mappen (fase 1), maar dat was nadat het motormanagementlampje begon te branden.

Kan iemand alstublieft wat licht werpen?

Proost
Zeer veelvoorkomende code voor de THP-motor, normaal gesproken is ofwel de BOV of de turbo pressure electro valve onder het inlaatspruitstuk defect.

Wie heeft je GTI gechipt?

#28 ·
Het zal geen kwaad kunnen om de elektroklep te vervangen, een veel voorkomend probleem zoals ik hierboven al zei.

Vreemd hoe je brandstofverbruik is gedaald, een goede tuner zal het verbruik verhogen, maar helaas weten veel mensen die remaps aanbieden niet echt hoe ze de THP-motor moeten tunen.

#29 ·
Po299

Ik denk dat het mijn rijgedrag is dat de economie verpest... niet de remap... Als ik verstandig rijd, haal ik ongeveer 300 mijl per volle tank. Ik rijd dagelijks op de M56 van Runcorn naar South Manchester.

Weet u toevallig het onderdeelnummer van de elektroklep of een goede plek om er een te bestellen? Een vriend zei ook dat het een probleem met de turbo-actuator kan zijn. Is het de moeite waard om die tegelijkertijd te vervangen?

Trouwens, dit zijn de diagnostische resultaten wanneer het controlelampje aangaat:
PO299 Turbocharger/Supercharger onderboost
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 N/A
LOAD_PCT(%) 68.2
ETC (oC) 84
SHRTFT1 (%) -14.1
LONGFT1 (%) 1.6
MAP (kPa) 138
RPM (/min) 4688
VSS (km/h) 156
FRP (kPa) 11650.0

Nogmaals bedankt voor je hulp