Ik heb een set nieuwe gebruikte originele Peugeot 308 GTi Alcon remblokken als iemand geïnteresseerd is. Een beetje een verhaal met de blokken/schijven, de voorschijven kromtrokken na 20.000 mijl, voornamelijk snelweg rijden, de schijf had bijna geen rand en de blokken hadden nog veel vlees over, dus nog niet eens bijna opgebruikt, de dealer bevestigde de dikte van de blokken/schijven en de mate van kromtrekken toen ze zware trillingen tijdens het remmen onderzochten. Maar het lijkt geen fabricagefout te zijn. Beide kanten waren met iets verschillende hoeveelheden uit.
Ik zal zeggen dat ze onder normale rijomstandigheden bekend staan om lang mee te gaan, de auto's zijn licht en de remmen zijn krachtig, toegegeven, je kunt snel snelheid toevoegen, dus je hebt ze wel nodig.
De auto was 24 maanden oud, maar voor mij onbekend, de Peugeot-garantie op schijven is 6 maanden 6000 mijl, dus de dealer weigerde tegen Peugeot te zeggen dat het een garantieclaim is, omdat deze niet gedekt is. Interessant genoeg werd me verteld dat kromgetrokken schijven worden gedekt door de verlengde garantie, dus ik overwoog een jaar te wachten en ze onder die polis te laten vervangen. Voor wat ze kosten, zou ik een andere auto kunnen kopen en de Pug in de garage kunnen laten.....
Ik heb lange discussies gehad met de dealer en Peugeot, maar de dealer bleef volhouden dat het mijn rijstijl was..... Ik zei, hoe rijd je om schijven te laten kromtrekken? Ik meen het, mij werd verteld dat als je ze rood of witgloeiend krijgt, je ze kunt laten kromtrekken zoals de F1-grid aan het begin van de race door stil te staan met mijn voet op het pedaal. Nou! Ik ben een ervaren bestuurder, laten we zeggen, en heb naar schatting 700.000+ mijl in mijn rijcarrière afgelegd, maar ik ben er nog niet in geslaagd om schijven op een auto witgloeiend te krijgen, vervaagd ja, krom nee. Ik zei tegen de dealer dat 380 mm 4-zuiger Alcon Le Mans geïnspireerde "zwevende schijven" wel tegen een stootje moeten kunnen en ik zou zeggen bijna wat circuitwerk kunnen doen. Helemaal verloren bij hen.
Kortom, de dame van Peugeot was minder dan nuttig en bleef maar zeggen dat ik geen monteur ben, dat ik niets van auto's afweet, grappig, maar ze werkt aan garantieclaims 🤥. Na een aantal telefoontjes met Peugeot rechtstreeks en escalatie naar een manager en het vermelden van de ombudsman, nog een paar telefoontjes met de dealer, stemde Peugeot ermee in om de schijven en blokken gratis te vervangen, maar ik moest de £120 betalen om ze te laten monteren. Het was £1300 alles bij elkaar denk ik, dus een paar telefoontjes waard.. Je kunt de EBC-blokken en OEM-schijven online kopen en ze in een normale garage laten monteren voor £900 met wat levering. Lijkt nog steeds veel, Godspeed onderbiedt Peugeot op schijven, maar je kunt de blokken elders goedkoper krijgen.
Ik heb EBC yellow stuff laten monteren en de OEM-blokken in de doos gehouden, EBC minder remstof en veel betere koude beet, ik zou gokken 10% of meer remkracht ten opzichte van OEM, ik heb al eerder EBC-schijven/blokken gehad, Greens en Reds allemaal beter dan OEM. Reds zijn de beste allrounders, bijna geen stof en goede beet vanaf koud. Ik vermoed dat de OEM-blokken te veel staal bevatten om ze stil te houden, maar dat veroorzaakt meer slijtage van de rotor en creëert veel stof voor meer dan £381,87 per kant, dat laag houden is belangrijk. Het lijkt me dat het staal dat wordt gebruikt om de schijven te maken, beter zou kunnen zijn. Ik las ergens dat ze door Alcon worden gegoten en bewerkt, maar daar ben ik niet zeker van.
Ik moet zeggen dat ik de BS van de dealer kreeg dat je geluk hebt als schijven en blokken 20.000 km meegaan, mijn god, wat doen mensen in deze auto's? Nogmaals, slechte kwaliteit staal en goedkope blokken gemonteerd in de garage. Mijn partner heeft een 208, hij heeft voorschijven ter grootte van een schoteltje en ze heeft 40.000 km gereden.
Een beetje afgedwaald daar LOL.
Veel plezier........