Peugeot Forums banner

206 1.4 8v cilinderkop koppel probleem

1 reading
22K views 6 replies 5 participants last post by  bill555  
#1 ·
Hallo mensen,
Ik ben de koppakking aan het vervangen van de 206 automaat van mijn vrouw uit 2003, het is een 1.4i 8v. Er is een lange termijn olielekkage geweest aan de voorkant van de kop en meer recentelijk water in cilinder nr. 1 (versnellingsbak kant). De nieuwe pakking is een FAI, alle kopbouten in volgorde aangedraaid tot 20 Nm, daarna +240 graden in dezelfde volgorde. Alles ging goed, behalve de laatste kopbout die tot ongeveer 140 graden kwam en niet verder wilde zonder wat ik denk dat destructieve kracht zou zijn geweest, vergezeld van veel extreem lawaai en geschud. Hoe dan ook, mijn probleem is: waar ga ik vanaf hier naartoe? Laat ik het zo? Verwijder ik de bout en probeer ik het opnieuw? Zo ja, tot welk koppel en welke hoek? De kop is zo goed als naar beneden getrokken, dus een andere startpositie. De bouten zijn de originelen, allemaal ruim binnen de specificaties, schroefdraad gereinigd, motorolie op schroefdraad en onder de dop. Blokschroefdraad nagesneden en gereinigd. Ik vermoed dat dit een wrijvingsprobleem is met deze ene bout, het kan de bout- of blokschroefdraad of beide zijn. Achteraf gezien had ik nieuwe bouten gebruikt, ik moet dit als een leeroefening beschouwen en uitzoeken hoe ik verder moet gaan vanaf het punt waar ik ben. Misschien maak ik me te veel zorgen, maar ik wil niet dat het snel weer faalt.
Alle adviezen, ideeën of opmerkingen worden gewaardeerd.
Bill.
 
#2 ·
Hallo mensen,
Ik ben de koppakking aan het vervangen van de 206 automaat van mijn vrouw uit 2003, het is een 1.4i 8v. Er is een langdurige olielekkage geweest aan de voorkant van de kop en recenter water in nr. 1 cilinder (versnellingsbak einde). De nieuwe pakking is een FAI, alle kopbouten in volgorde aangedraaid tot 20nm, daarna +240 graden in dezelfde volgorde. Alles ging goed behalve de laatste kopbout die tot ongeveer 140 graden kwam en niet verder wilde zonder wat ik denk dat destructieve kracht zou zijn geweest, vergezeld van veel extreem lawaai en geschud. Hoe dan ook, mijn probleem is waar moet ik hier verder? Laat ik het zo? Moet ik de bout verwijderen en het opnieuw proberen? Zo ja, tot welk koppel en welke hoek? De kop is zo goed als naar beneden getrokken, dus een andere startpositie. De bouten zijn de originelen, allemaal ruim binnen de specificaties, schroefdraad gereinigd, motorolie op schroefdraad en onder de dop. Blokschroefdraad achtervolgd en gereinigd. Ik vermoed dat dit een wrijvingsprobleem is met deze ene bout, het kan de bout of de blokschroefdraad of beide zijn. Achteraf gezien had ik nieuwe bouten gebruikt, ik moet dit als een leeroefening beschouwen en uitzoeken hoe ik verder moet gaan vanaf het punt waar ik ben. Misschien maak ik me te veel zorgen, maar ik zou niet willen dat het binnenkort weer faalt.
Alle adviezen, ideeën of opmerkingen worden gewaardeerd.
Bill.
Kopbouten moeten worden vervangen omdat ze ontworpen zijn om uit te rekken wanneer je ze aandraait
 
#5 ·
Allereerst, nieuwe bouten.

De meeste fabrikanten stellen dat hun kopbouten twee keer gebruikt kunnen worden, maar alle demontagestations die ik heb gezien, zullen het hele aandraaiproces losmaken en opnieuw proberen als een bout een hoekcontrole (of wat dan ook) niet doorstaat tijdens het eerste aandraaien. Dus je twee levens zijn misschien al opgebruikt voordat de motor de fabriek ĂĽberhaupt heeft verlaten.

Dan, wat zeggen ze over smering?

Productie kopbouten worden gesmeerd geleverd. Omdat ik er nog geen heb gekocht, neem ik aan dat de servicebouten dat ook zijn, aangezien alle andere bouten die ik heb gekocht (ophanging, enz.) in een verzegelde verpakking worden geleverd. Daarom hebben ze mogelijk geen verdere smering nodig, maar ik zou de voorgeschreven serviceprocedure volgen. We gebruiken bijvoorbeeld SAE 50 als multifunctionele montageolie. Als ze geen smeermiddel specificeren, moet je er geen gebruiken. Wat je kunt doen door te smeren wanneer je dat niet zou moeten doen, is de hoeveelheid klemkracht die je zou moeten krijgen van de 20 Nm aanzienlijk verhogen, wat betekent dat een deel van de extra 240° overdreven is. Het zou me verbazen als dit de reden was waarom je bij 140° een muur tegenkwam, en ik ben bang dat je een ander probleem hebt ontdekt. Draai een langere bout met dezelfde spoed in het schroefdraad om er zeker van te zijn dat het binnendraad vrij en onbeschadigd is.

Proost, Jim
 
#6 ·
Ik hergebruik kopbouten op motoren die geen geschiedenis van problemen hebben, bijvoorbeeld NFU's, zelfs 2 liter diesels, maar ik zou nieuwe bouten gebruiken op de 8-kleps motoren, omdat deze gevoelig zijn voor olielekkage en alle hulp nodig hebben die ze kunnen krijgen :)
 
#7 ·
Nou jongens, bedankt voor alle input.
Even om iets anders in de pot te gooien, het is de laatste bout (nr. 10) in de aandraaivolgorde die het probleem was, dit zit aan de buitenkant van nr. 1 pot, precies waar de pakking in de watermantel was gebroken, ik veronderstel dat dit lange tijd onopgemerkt kon zijn gebleven en waterverontreiniging kan micro-putjes in de schroefdraad hebben veroorzaakt en dus wrijving. Hoe dan ook, het is nu opgelost (hoop ik!) Ik heb de betreffende bout teruggedraaid met behulp van de hoekmeter om het punt te meten waarop deze loskwam (155 graden), de schroefdraad opnieuw schoongemaakt en uiteindelijk uitgespoeld met alcohol en een luchtleiding. Een gloednieuwe bout gesmeerd met moly en onder een hoek van 155 graden aangedraaid, dus op hetzelfde punt stopte de laatste bout (20nm +140) en draaide deze nog eens 90 graden, wat net aan de 'veilige' kant van de gespecificeerde 20nm +240 is. Duimen!
Bill