Peugeot Forums banner
201 - 218 of 218 Posts
Discussion starter · #203 · (Edited)
Update...

Uiteindelijk de hele kabelboom vervangen, want wat ik ook deed met de ECU-connector blok A, hij wilde niet goed vastzitten. Het was of de blok afknippen en de nieuwe erop solderen, of de hele kabelboom vervangen... Ik koos voor het laatste. Wat een rotklus!

Maar goed, alles gedaan en we hebben denk ik wat vooruitgang.

Krijg nu een foutcode voor de krukas:
  • P0335 - Motortoerentalsignaal Signaal onjuist of afwezig (komt als Permanent of Intermitterend, als ik het wis en start, komt het terug)
Ik heb bevestigd dat de spanningen bij de sensor zijn:
  • Pin 1 (Voeding) = 5v
  • Pin 2 (Signaal) = 7.5v
  • Pin 3 (Massa) = 0v (getest op accu/chassis)
Nog steeds geen nokkenas/krukas sync MAAR als ik de motor nu start, krijg ik een motortoerental tot ongeveer 220-250 tpm (duurt een paar seconden om te registreren).

Als ik de motor start en meet (sensor losgekoppeld) Pin 2 (Signaal) daalt deze naar 6,5v en Pin 3 (Massa) stijgt naar 1v... Ik dacht dat dit verder zou afnemen omdat het de spanning van Pin 2 naar massa trekt. Ik heb trouwens ook een andere sensor geprobeerd.

Ik begin nu zonder ideeën te zitten. Begin me af te vragen of het echt het timingrondsel/reluctor is, maar dat leek me goed.

Ik heb de nokkenassensor nog niet vervangen. Als ik de spanning (sensor losgekoppeld) op de massa controleer tijdens het starten, neemt deze nauwelijks toe van 0v naar 0,05v, terwijl de signaalspanning op Pin 2 daalt van 11,5v naar 8,65v... zou dit een probleem kunnen zijn?

Alle adviezen/aanbevelingen/suggesties over de volgende stappen worden zeer gewaardeerd.

RECAP van wat er tot nu toe is gedaan:
  • Veel fouten zoeken/traceren op draden en pinnen, wat ertoe leidde dat het volgende werd vervangen
    • BSI / BSM / ECU / Cluster allemaal vervangen van een donorvoertuig (9HX - 308SW waarvan bekend is dat deze werkt) vanwege ECU met veel defecte massa's
    • De hele motorboom is vervangen door een andere van een 9HX-donorvoertuig (anders dan de donor hierboven, waarvan bekend is dat deze werkt) omdat ECU-aansluiting Blok A defect/geknutseld was en pinnen intern waren gebroken
  • De distributieriem, spanner en geleiderollen zijn allemaal vervangen en de timing is correct ingesteld met de juiste spanning
  • Krukassensor ter voorzorg vervangen

DTC P0335 Krukaspositiesensor 1 circuit/open

Meet de weerstand in Pin 1 naar ECU A F3, is deze lager dan 1 ohm?
Meet de weerstand in Pin 2 naar ECU A B1, is deze lager dan 1 ohm?
Pin 3 is geslaagd.

Als het bovenstaande klopt, is het tijd om een paar andere ECU-verbindingen te controleren.

Discussion starter · #205 ·
DTC P0335 Krukaspositiesensor 1 circuit/open

Meet de weerstand in Pin 1 naar ECU A F3, is deze lager dan 1 ohm?
Meet de weerstand in Pin 2 naar ECU A B1, is deze lager dan 1 ohm?
Pin 3 is geslaagd.

Als het bovenstaande lukt, is het tijd om de ECU-verbindingen te controleren.
Deze zijn allemaal in orde, allemaal minder dan 1 ohm (0,002 om precies te zijn)... de ECU is vervangen. We kregen zelfs geen spanning bij de krukassensor voordat ik de ECU etc. verving, nu wel.

Interessant genoeg, als ik de nokkenassensor verwijder/loskoppel, komt P0335 helemaal niet naar boven tijdens het starten. Zodra ik hem weer installeer, komen de fouten terug.

Discussion starter · #207 ·
Voor degenen die nog volgen... hier is de laatste update:

RECAP van wat er voor deze update is gedaan:
  • Veel fouten opsporen/traceren van draden en pinnen, wat ertoe leidde dat het volgende werd verwisseld
    • BSI / BSM / ECU / Cluster allemaal verwisseld van een donorvoertuig (9HX - 308SW waarvan bekend is dat deze werkt) omdat de ECU veel defecte massa's had
    • De hele motorboom werd verwisseld voor een andere van een 9HX-donorvoertuig (anders dan de donor hierboven, waarvan bekend is dat deze werkt) omdat ECU-aansluiting Blok A defect/geknutseld was en pinnen intern waren gebroken
  • De distributieriem, spanner en geleiderollen zijn allemaal vervangen en de timing is correct ingesteld met de juiste spanning
  • Krukassensor vervangen als voorzorgsmaatregel

Sindsdien heb ik de krukas en nokkenas handmatig getest (dank aan Red voor het delen van enkele tests)... dit leidde tot de mogelijke conclusie dat de nokkenassensor en/of het timingrondsel/reluctor-tandwiel defect zouden kunnen zijn. Ik heb beide sindsdien vervangen en het is nog steeds niet goed.

Ik blijf GEEN synchronisatie krijgen tussen nokkenas/krukas, ondanks dat elk item/component dat betrokken is, als goed is getest en/of vervangen.
Scanner toont 200-250 RPM als motortoerental tijdens het starten

De opties raken nu op en de laatste gebieden om te controleren zijn de interne onderdelen - distributieketting, nokkenassen, spanner op mogelijke schade. Het zou best wel eens de distributieriem kunnen zijn die, wanneer deze los zit, ervoor heeft gezorgd dat de interne ketting een tand/pin oversloeg.

Wat ook vreemd is, zijn de spanningsmetingen die ik krijg bij de krukas- en nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Zie mijn andere bericht daarvoor:

Even dubbel checken hoe je het hebt getimed toen je de riem verving. Heb je de krukas vergrendeld met het gat in de distributieriempoelie en niet die in het vliegwiel (die in het vliegwiel is puur om de krukas te vergrendelen om de poeliebout te verwijderen) en de onderste poelie gecentraliseerd in de spiebaan (ik zet hem normaal gesproken helemaal tegen de klok in om wat meer beweging te geven bij het spannen van de riem).

Discussion starter · #209 ·
Even dubbel checken hoe je het hebt getimed toen je de riem verving. Heb je de krukas vergrendeld met het gat in de timing ring en niet die in het vliegwiel (die in het vliegwiel is puur om de krukas te vergrendelen om de poelieschroef te verwijderen) en de onderste poelie gecentraliseerd in de spiebaan (ik zet hem normaal gesproken volledig tegen de klok in om wat meer beweging te geven bij het spannen van de riem)
Yep. Ik had de nokkenas, krukas en brandstofpomp allemaal vergrendeld/vastgezet in de juiste gaten - ik heb het vliegwiel niet gedaan. In eerste instantie zou ik de brandstofpomp niet vastzetten (omdat het technisch gezien niet nodig is), maar deed het toch zoals in de gids op Haynes Pro.

Discussion starter · #211 ·
De pomp is getimed om brandstofdruk te produceren op de juiste momenten in lijn met het gebruik van de injector.
Ja - maar ik heb gelezen en geobserveerd dat verschillende mensen het niet doen omdat het een common rail is, 'blijkbaar' is het niet nodig?

Ik heb het echter vastgezet, wilde geen verdere problemen riskeren :ROFLMAO:

Ja - maar ik heb gelezen en geobserveerd dat verschillende mensen het niet doen omdat het een common rail is, 'blijkbaar' is het niet nodig?

Ik heb het echter wel vastgezet, wilde geen verdere problemen riskeren :ROFLMAO:
Ik was net deze thread aan het lezen omdat ik een startprobleem heb met mijn 308 T7.

Ik vroeg me gewoon af wat de uitkomst was en ervan uitgaande dat je dit inmiddels hebt opgelost, wat het uiteindelijke probleem was.

Proost

Discussion starter · #213 ·
Ik was net deze thread aan het lezen, want ik heb een startprobleem met mijn 308 T7.

Ik vroeg me gewoon af wat de uitkomst was en ervan uitgaande dat je dit inmiddels hebt opgelost, wat het uiteindelijke probleem was.

Proost
Probleem was niet opgelost - ik heb de auto uiteindelijk gesloopt... ondanks het vervangen van de hele motorboom, ECU, clusters, BCM, sensoren, het reviseren van de motor, nieuwe timing etc. en verschillende andere dingen zou hij de krukas en nokkenas nooit synchroniseren. Ik heb mijn verlies genomen en hem gesloopt.

Probleem is niet opgelost - ik heb de auto uiteindelijk gesloopt... ondanks het vervangen van de hele motorboom, ECU, clusters, BCM, sensoren, het reviseren van de motor, nieuwe timing etc. en verschillende andere dingen kon hij de krukas en nokkenas nooit synchroniseren. Ik heb mijn verlies genomen en hem gesloopt.
Bedankt voor de reactie, gewaardeerd. Wat een schande na al die moeite die je erin hebt gestoken.
Proost

Probleem is niet opgelost - Ik heb de auto uiteindelijk gesloopt... ondanks het vervangen van de hele motorboom, ECU, clusters, BCM, sensoren, het opnieuw opbouwen van de motor, nieuwe timing etc. en verschillende andere dingen kon hij de krukas en nokkenas nooit synchroniseren. Ik heb mijn verlies genomen en hem gesloopt.
Heb je ooit de BSI-eenheid vervangen? Ik heb momenteel dezelfde problemen, de ene dag start hij wel en de volgende dag niet. Ik trek de kabels los en steek ze terug in de BSI en de auto start, dan start hij de volgende dag niet. Ik heb de hele BSI-eenheid schoongemaakt, is het de moeite waard om een nieuwe BSI te halen?

Heeft u ooit de BSI-eenheid vervangen? Ik heb momenteel dezelfde problemen, de ene dag start hij wel en de volgende dag niet. Ik trek de kabels los en steek ze terug in de BSI en de auto start, dan start hij de volgende dag niet. Ik heb de hele BSI-eenheid schoongemaakt, is het de moeite waard om een nieuwe BSI te halen?
De BSI speelt slechts een kleine rol bij het starten van de auto. Als de auto niet start, start hij dan wel? Zo ja, heeft u de pieptest geprobeerd:
(1) Steek de sleutel in het contact, zet hem aan en dan uit
(2) Laat de sleutel in het contact zitten, open de bestuurdersdeur en luister naar een waarschuwingspiep
Als er geen piep te horen is, kan er een probleem zijn met de startonderbreker.

De BSI is afgestemd op de motor-ECU. Om de BSI te vervangen, heeft u een lege unit en de Diagbox-software en Lexia 3-kabel nodig om hem te programmeren.

Kunt u wat details over uw auto geven:
Model
Jaar
Motor (letters 6, 7 en 8 van uw VIN geven dit aan)

De BSI speelt slechts een kleine rol bij het starten van de auto. Als de auto niet start, start hij dan wel? Zo ja, heb je de pieptest geprobeerd:
(1) Doe de sleutel in het contact, zet hem aan en dan uit
(2) Laat de sleutel in het contact zitten, open de bestuurdersdeur en luister naar een waarschuwingspiep
Als er geen piep is, kan er een probleem zijn met de startonderbreker.

De BSI is afgestemd op de motor-ECU. Om de BSI te vervangen, heb je een blanco unit nodig en de Diagbox-software en Lexia 3-kabel om hem te programmeren.

Kun je wat details over je auto geven:
Model
Jaar
Motor (letters 6 7 en 8 van je VIN zullen dit opleveren)
De BSI speelt slechts een kleine rol bij het starten van de auto. Als de auto niet start, start hij dan wel? Zo ja, heb je de pieptest geprobeerd:
(1) Doe de sleutel in het contact, zet hem aan en dan uit
Als er geen piep is, kan er een probleem zijn met de startonderbreker.

De BSI is afgestemd op de motor-ECU. Om de BSI te vervangen, heb je een blanco unit nodig en de Diagbox-software en Lexia 3-kabel om hem te programmeren.

Kun je wat details over je auto geven:
Model
Jaar
Motor (letters 6 7 en 8 van je VIN zullen dit opleveren)
Ik krijg pieptonen bij het uitvoeren van de sleuteltest
Hij start wel, maar start niet, maar geen waarschuwingslampjes

het is een 308 1.6 benzine SE 2008
5FW

Op basis van uw pieptest lijkt het erop dat de BSI communiceert met de transponder van uw sleutel, dus er is een goede kans dat de startonderbreker in orde is, maar de enige manier om zeker te zijn, is om deze te controleren met de Peugeot-diagnosetool. Opmerking: de auto zal starten, zelfs als de startonderbreker de motor-ECU vergrendelt.

Voor toekomstige referentie heeft u een Prince (variabele timing) motor EP6 (ook bekend als 5FW).

De BSI bevindt zich achter het dashboardkastje en is moeilijk toegankelijk. Kunt u bevestigen dat dit de unit is die u loskoppelt?

Ik heb bedradingsschema's voor de start en de injectie bijgevoegd. De belangrijkste componenten zijn:
BSI1: BSI Builtin System interface/Body system Interface (ook de belangrijkste zekeringkast in de cabine)
PSF1: zekeringkast van de motor (het heeft twee delen, het bovenste deel is de BSM)
1320: Motor-ECU
Ik heb ook een 308 EP6 injectieschemadiagram bijgevoegd, dat u de beschrijving van de andere blokken geeft.

Hier is het locatieschema voor de BSI en de motor-ECU. Er is geen schema voor PSF1 (BSM), maar het bevindt zich in de buurt van de motor-ECU.

BSI (zekeringkast in de cabine achter het dashboardkastje)
Image

Motor-ECU 1320
Image

Attachments

201 - 218 of 218 Posts