Peugeot Forums banner

RE: 1.6 VTi motor PCV-systeem

20K views 14 replies 8 participants last post by  MojoMagician  
#1 ·
RE: 1.6 VTi motor PCV-systeem

Hoi,
Ik vermoed dat mijn PCV-systeem op mijn Peugeot 207 sw niet goed werkt, maar ik heb geen idee hoe het zou moeten werken.

Ik onderzoek de oorzaak van een mislukte test op hoge koolwaterstofemissies.

Tot nu toe heb ik geprobeerd uit te zoeken of er elektronische fouten zijn geregistreerd (zoals misfires, etc.). Ik kan geen fouten zien, behalve af en toe een rijk mengsel intermitterende fout P2178. Het controlelampje van de motor wordt niet geactiveerd, dus ik neem aan dat dit intermitterende rijke mengsel wordt veroorzaakt door iets dat ik doe terwijl ik probeer uit te zoeken wat er aan de hand is (in plaats van de oorzaak van het probleem te zijn). - Ik kan me daarin vergissen, dus ik heb al nieuwe bougies, een nieuw luchtfilter, olie en een oliefilter besteld, dus het kan de incidentele fout verhelpen.

De redenen waarom ik iets vermoed met PCV/vacuĂĽms en ontluchters?

Op het moment dat ik de oliepeilstok eruit haal, zit er een vacuĂĽm in. Je kunt de vinger erop leggen om af te dekken en er is behoorlijk wat vacuĂĽm.
Ook bij het verwijderen van de oliedop terwijl de motor draait: het is prima om de oliedop te verwijderen, maar als ik hem terugplaats, worstelt de motor na een paar seconden om stationair te draaien en valt meestal gewoon helemaal uit. (dus het op de oliedop zetten, doet de motor afslaan)

Ook komt de hierboven genoemde foutcode pas nadat de motor afslaat (door een soort vacuĂĽm en/of druk, veroorzaakt door het verwijderen van de oliedop).

Ik heb ook de ontluchtingspijp (uit de carterdeksel - links van de carterdeksel) losgekoppeld. Het lijkt erop dat er wat olie in de ontluchtingspijp komt (het is behoorlijk olieachtig - ik weet niet zeker hoeveel olie er normaal gesproken op die manier ontsnapt).

Op dezelfde ontluchtingspijp (die losgekoppeld is van de carterdeksel) zit een vacuĂĽm, en als ik mijn vinger erop leg en de lucht blokkeer, slaat de motor op dezelfde manier af als met de oliedop.

Ik heb nog nooit zoiets onderzocht, dus alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Zoals ik al zei, sluit ik de mogelijkheid niet uit dat ik een lekkende injector of een versleten bougie of een luchtverstopping kan hebben. Ik werk aan die mogelijkheid, maar ik vind het vreemd dat er geen misfire-codes worden geregistreerd en de rich mixture-code normaal gesproken niet wordt geregistreerd, tenzij ik met de vacuĂĽms in de motor rommel.

heel erg bedankt voor je hulp

#2 · (Edited)
Hallo Lenroc,
Ik heb ook de 1.6Vti-motor in mijn 2008 207SW. Alle vacuĂĽmwaarnemingen die u hebt gedaan, komen overeen met wat ik met de mijne heb gevonden.

Ja, er wordt een vacuĂĽm gevormd in het carter en het is verrassend sterk. De PCV-klep in het kleppendeksel is ontworpen om de hoeveelheid vacuĂĽm te regelen, zodat de motor niet te hard aan zichzelf zuigt naarmate het toerental stijgt!

De olieademhaling is een 'gesloten' systeem en is inderdaad AFHANKELIJK van de vorming van dat vacuĂĽm. Het verwijderen van de olievuldop terwijl de motor stationair draait, zal de ECU plotseling in verwarring brengen, omdat dit onmiddellijk van invloed is op het mengsel en de computer zal proberen te compenseren, wat er soms voor kan zorgen dat het toerental stijgt. Het vervangen van de vuldop zal de ECU ook plotseling in de andere richting in verwarring brengen, dus kan er ook een blokkering optreden.

Dus als u eenmaal de aard van het gesloten systeem begrijpt en hoe de ECU zijn mengsel en emissiecijfers berekent, ervan uitgaande dat het cartervacuĂĽm aanwezig is, kunt u dan begrijpen hoe het plotseling verwijderen of herstellen van dat vacuĂĽm met de vuldop de werking van de motor kan beĂŻnvloeden.

Om uw mislukking bij de koolwaterstoftest uit te leggen, kan het een defecte PCV-klep zijn. Het is een rubberen membraan dat rond de randen kan lekken of een daadwerkelijke scheur kan hebben. Elk soort lek zou het mengsel verstoren zonder noodzakelijkerwijs het vacuĂĽm te verliezen.

#3 ·
Dank u

Na het lezen van uw antwoord begin ik te denken dat het PCV-ventiel inderdaad naar behoren werkt.
Ik sta op het punt een compressietest uit te voeren, zodat ik de zuigerveren kan uitsluiten (hoewel ik niet veel druk in de motor heb, zo niet, heb ik onderdruk, aangezien de PCV-aangesloten slang een flinke hoeveelheid aanzuigt)

Bij verdere diagnose die ik heb uitgevoerd sinds mijn laatste bericht, heb ik de motorparameters gelezen tijdens stationair draaien, de oliedruk kwam uit als "overdruk".

Het lijkt er dus op dat er ergens in de motor druk opbouwt.

Is er nog een andere ontluchter of iets dergelijks? Of is het PCV-ventiel in het carter de enige uitweg uit de motor?

Ik heb nog steeds de witte rook uit de motor en geen foutcode, geen MIL-lampje en geen duidelijke aanwijzing wat dit kan veroorzaken. De motor loopt prima, helemaal geen probleem, geen kloppen, geen vreemde geluiden, geen aarzelingen, geen onregelmatig stationair draaien, alle cilinders slaan aan zoals het hoort (ik heb om beurten elke bougie losgekoppeld en ze werken zeker zoals het hoort)

Het moet iets zijn dat ik mis, maar eerlijk gezegd, afgezien van de compressietest kan ik niets anders bedenken (ik zal die uitvoeren zodra mijn vriend zijn uitleesapparaat meebrengt)

Ik zal u op de hoogte houden, wat er ook gebeurt; Heel erg bedankt voor het lezen

#4 ·
Er kunnen tal van redenen zijn voor een hoge HC. Als er geen codes zijn geregistreerd, kijk dan naar live gegevens voor injectorcorrectie, koelvloeistoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur en berekende luchtmassa etc.

Kunt u een kopie krijgen van de originele emissiefout of opnieuw getest, aangezien de CO- en Lambdawaarden kunnen helpen bij het vinden van fouten? Ik neem aan dat de auto volledig was opgewarmd voorafgaand aan de test, met een Italiaanse tune-up voorafgaand aan de test kan het even duren om de kat op sommige VTI's aan te steken, mijn dochters oude 207 was het.

• Like
Reactions: 5ar
#6 ·
Er kunnen een groot aantal redenen zijn voor een hoge HC. Als er geen codes zijn gelogd, kijk dan naar live gegevens voor injectorcorrectie, koelvloeistoftemperatuur, inlaatluchttemperatuur en berekende luchtmassa etc.

Kunt u een kopie krijgen van de originele emissiefout of opnieuw testen, aangezien de CO- en Lambda-waarden kunnen helpen bij het vinden van fouten. Ik neem aan dat de auto volledig was opgewarmd voorafgaand aan de test, met een Italiaanse tune-up voorafgaand aan de test kan het even duren voordat de kat op sommige VTI's aanslaat, dat was zo bij de oude 207 van mijn dochter
Over de emissietest: Ik heb deze auto gekocht, de verkoper adverteerde als "goede staat maar niet gebruikt, verlopen APK"; de man zag er oprecht uit dus ik vertrouwde hem, het was mijn schuld dat ik de APK-geschiedenis niet van tevoren had gecontroleerd;
Zodra ik het online controleerde, kon ik alleen de storing zien vanwege een hoge HC. Ik zal het uiteindelijk naar een andere test brengen, maar ik wil alles proberen wat ik kan voordat ik weer een storing krijg.
Ik heb geen idee of de auto goed warm was toen ze de test deden. Het ziet eruit als een auto die niet veel is gereden, en het lijkt erop dat de meeste kilometers afkomstig zijn van ritten van 3-4 mijl. dus een Italiaanse tune-up zal waarschijnlijk helpen, behalve dat ik de auto niet legaal kan besturen.
Mijn lokale APK is minder dan 1 mijl van mij verwijderd, dus ik zal binnenkort een afspraak maken om hem opnieuw te laten testen.
Ik zal u op de hoogte houden van de waarden die ik daarvan krijg;
Voorafgaand aan de test zal ik proberen de auto zo lang als ik kan op hoge toeren te laten draaien, zodat hij zich kan gedragen als een goede rit op de snelweg

#5 ·
Wat de witte rook betreft, komt er koelvloeistof door? Zo niet, heeft u het systeem volledig ontlucht?
Het zal witte/grijze rook uitstoten als er lucht rond de sensor vastzit, omdat deze overmatig brandstof krijgt, het lijkt op een koppakking die faalt uit de uitlaat, maar dat is het niet.

#7 ·
Wat de witte rook betreft, verbruik je koelvloeistof? Zo niet, heb je het systeem volledig ontlucht?
Het zal witte/grijze rook uitstoten als er lucht rond de sensor zit, omdat het overmatig brandstof krijgt, het lijkt op een koppakking die faalt uit de uitlaat, maar dat is het niet.
Ik had het vermoeden dat er iets mis was in het koelvloeistofcircuit.
Toen ik de auto kreeg, stond hij laag in koelvloeistof (ver onder de min)
Ik heb dat meteen bijgevuld, maar niet goed ontlucht, alleen bijgevuld tot de max-markering.
Een andere reden om koelvloeistofproblemen te vermoeden, is dat ik onlangs vreemd ventilatorgedrag had, d.w.z. de ventilator draait snel zodra je de koude motor start en bij koud weer
Ik weet niet zeker of hij koelvloeistof verbruikt, daar zijn geen aanwijzingen voor, want hij blijft stabiel (sinds ik hem heb bijgevuld, blijft hij op hetzelfde niveau)
Er is ook geen overmatige druk of bellen op de koelvloeistofreservoir (behalve de normale druk)

Weet je hoe je het koelvloeistofsysteem goed kunt ontluchten?
Ik zal dat ontluchten en kijken wat de volgende stap is
Ook nog een domme vraag: ik kan geen van de bougies eruit halen, al mijn bougiegereedschap is te groot voor de klus; ik heb het geprobeerd met een kleine dop (14 mm lang), maar die is te kort voor de klus, is er speciaal gereedschap of een dop die ik kan gebruiken?
dank u

#8 ·
De manier waarop ik het zie, motor heet en draaiend en rubberen handschoenen, je vindt een ventiel dat eruit ziet als een banddop achter/links van de accu op het schutbord, laat het los totdat je koelvloeistof ziet, schroef het terug en knijp hard en snel in de slangen, herhaal, herhaal elke keer dat je het ventiel loslaat. Kan een paar kilometer duren voordat de ecu zich heeft aangepast.

Bougies, magnetisch beste Peugeot Bougiesleutel 14mm 12-punts dunne wand 3/8

#9 ·
Hallo
Ik heb de koelvloeistof goed ontlucht, het komt er helemaal helder uit. Ik heb een compressietest gedaan op alle zuigers en ik heb ongeveer dezelfde druk op allemaal, ongeveer 12 bar op 11,8 tot 12,2 bar, dus een gezonde compressie.
De bougies waren zwart en nat, wat duidt op een rijk mengsel of olieverbruik.
De witte rook is er nog steeds, de ECU heeft geen codes, geen lampje op het dashboard.
Ik moet ook een lektest doen (om te zien of de druk in de zuigers stabiel is), maar afgezien daarvan kan ik niets anders bedenken.
Behalve een defecte ECU, weet u of de ECU alleen kan worden vervangen (of dat de kit nodig is - meestal met dashboard, sleutel, enz.)

#10 ·
Je moet live gegevensmetingen zien en niet alleen naar codes kijken.

Live gegevens vertellen je wat ER gebeurt, codes vertellen je wat ER IS gebeurd.

Het lijkt me dat de motor gezond is en dat een Italiaanse tune-up alles is wat hij nodig heeft!

Boek hem voor een APK en ga voor de langste snelste wegen die je kunt vinden op weg daarheen, je hoeft niet direct te gaan :)

#11 ·
RE: inlaatspruitstuk verwijderd

Hoi
Ik zal het testen, maar daarvoor wil ik alle systemen (luchtinlaat, brandstofinlaat, o2-sensoren) reinigen en inspecteren.
Vandaag heb ik net het inlaatspruitstuk, het gasklephuis en de injectoren verwijderd.
Ik kan wat olie en vuil in het gasklephuis zien, dat ik zal schoonmaken. Ik heb echter gezien dat de carterontluchting, deze gaat in het spruitstuk en heeft een sensor net voor het spruitstuk, die sensor heeft een draad die nergens heen gaat (hij was nergens op aangesloten en ik kan daar geen losse draad zien).
De ontluchtingsslang is slechts een plastic buis die van de kleppendeksel naar het spruitstuk gaat (sorry, ik kan geen foto's toevoegen).
Aan het einde van het spruitstuk zit een soort sensor met een 2-draads stekker).
Interessant genoeg, als ik online zoek naar peugeot 1.6vti ontluchting, kan ik een slang zien die er totaal niet uitziet als die ik heb.
Ik kan er een zoals de mijne zien op sommige Citroen 1.6 vti's.
Ik weet niet zeker of je weet wat er aan deze ontluchting zit.

Weet je ook of er een brandstofdrukregelaar is? Ik kan alleen een slang zien die brandstof in de injectorrail brengt, maar ik weet niet zeker waar de retourleiding is en ik kan ook geen drukregelaar zien.

Dank u

#12 ·
RE: inlaatspruitstuk verwijderd

Hoi
Ik zal het testen, maar daarvoor wil ik alle systemen (luchtinlaat, brandstofinlaat, o2-sensoren) reinigen en inspecteren.
Vandaag heb ik net het inlaatspruitstuk, het gasklephuis en de injectoren verwijderd.
Ik kan wat olie en vuil in het gasklephuis zien dat ik zal schoonmaken. Ik heb echter gezien dat de carterontluchting, deze gaat in het spruitstuk en heeft een sensor net voor het spruitstuk, die sensor heeft een draad die nergens naartoe gaat (hij was nergens op aangesloten en ik kan daar geen losse draad zien)
de ontluchtingsslang is slechts een plastic buis die van de kleppendeksel naar het spruitstuk gaat (sorry, ik kan geen foto's toevoegen) aan het spruitstuk zit een soort sensor met een 2-draads stekker)
Interessant genoeg, als ik online zoek naar peugeot 1.6vti ontluchter, kan ik een slang zien die in niets lijkt op die ik heb
Ik kan er een zoals de mijne zien op sommige Citroen 1.6 vti
Ik weet niet zeker of je weet wat er aan deze ontluchter zit

Weet je ook of er een brandstofdrukregelaar is, ik kan alleen een slang zien die brandstof in de injectorrail brengt, maar ik weet niet zeker waar de retourleiding is en ik kan ook geen drukregelaar zien

Dank u
Hoi Lenroc, heb je gevonden wat dit probleem veroorzaakte? Ik vermoed dat ik iets soortgelijks heb, want het lijkt erop dat ik een vacuĂĽmlek heb bij stationair toerental, waardoor de motor onregelmatig loopt. Bedankt op voorhand!

#15 ·
ik heb hetzelfde probleem en geen idee wat er gebeurt, ik probeer alles, niets werkt
Ik ga deze week toch mijn PCV doen - een complete kit ervoor kost maar ÂŁ20 (krijg niet alleen het membraan, maar de hele kit). Het is een eenvoudige reparatie die in een half uur gedaan is en die het uitsluit. Ik krijg af en toe witte rook uit de uitlaat, vooral als ik heb gereden en dan plotseling in het verkeer ben gestart en weggereden. Afgezien van de "gebruikelijke" liter olie op de 1.6vti prince-motor die ik verbruik, hoop ik dat dit het probleem kan verhelpen voordat ik op zoek ga naar duurdere oplossingen.