Peugeot Forums banner

Motorolieverbruik: 3008

1 reading
40K views 55 replies 27 participants last post by  exhd  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb een 3008 uit 2018 - heb onlangs gemerkt dat het olieverbruik van de motor is toegenomen. Ik ben naar de dealer gegaan en ze voeren nu een test uit om te zien hoeveel olie er daadwerkelijk per 1000 km wordt verbruikt (ik moet ongeveer 2500 km rijden en naar de dealer gaan). Mij is verteld dat het gemiddelde verbruik ongeveer 250 ml per 1000 km is. Klopt dit? Mijn eerste gedachte was dat er misschien een probleem is met de PCV-klep, maar het kan ook te wijten zijn aan lekkages in de motor.

Is er iemand die zoiets heeft meegemaakt? Zodra ik een goed antwoord van de servicemonteurs heb, zal ik het hier plaatsen.

#6 ·
Is er iemand die zoiets heeft meegemaakt? Zodra ik een goed antwoord heb van de servicemensen, zal ik het hier plaatsen
Ik heb een 2018 5008 met 1.2 benzine, rijd ongeveer 15000 km per jaar en vul in totaal 1l-1.5l olie per jaar bij. Mijn dealer zei dat 0,25l per 1000km de acceptabele bovengrens is voor het verbruik volgens de specificaties van PSA, het is niet het gemiddelde. Mijn olieverbruik is sinds het tweede jaar stabiel. Het is vooral tijdens het koude seizoen met veel korte ritten dat het verbruik toeneemt. (Ik controleer routinematig het oliepeil als een gewoonte die ik heb gekregen na het bezit van een Toyota uit 2005 die 5 liter per jaar verbruikte..., die auto is door een buurman gekocht en rijdt trouwens nog steeds prima, dus ik maak me niet al te veel zorgen over het olieverbruik, het belangrijkste is om niet droog te rijden)

#9 ·
Ik heb een 2018 5008 met 1.2 benzine, rijd ongeveer 15000 km per jaar en vul in totaal 1l-1.5l olie per jaar bij. Mijn dealer zei dat 0.25l per 1000km de acceptabele bovengrens is voor verbruik volgens psa specificaties, het is niet het gemiddelde. Mijn olieverbruik is sinds het tweede jaar stabiel zo. Het is vooral in het koude seizoen met veel korte ritjes dat het verbruik omhoog gaat. (Ik controleer routinematig het oliepeil als een gewoonte die ik heb gekregen na het bezit van een 2005 toyota die 5 liter per jaar verbruikte..., die auto is door een buurman gekocht en rijdt trouwens nog steeds prima, dus ik maak me niet al te veel zorgen over het olieverbruik, het belangrijkste is om niet droog te lopen)
Bedankt voor de update, mij is hetzelfde verteld door de dealer 0.25 L per 1000 KM als de bovengrens, maar aangezien ik in de tropen rijd, weet ik niet zeker hoe deze normen veranderen, de volgende keer zal ik mijn voertuig naar de check-up brengen, we zullen zien.

#7 ·
Krijgen jullie een melding, zoals 'motorolie bijvullen' op het dashboard, of controleren jullie gewoon de peilstok? Ik heb dezelfde motor, gefabriceerd in 2019 en in deze tijd niets. Ik doe een paar controles voor een lange reis, maar heb nog nooit meegemaakt dat het oliepeil laag was. Ik heb tot nu toe 38000 km met de auto gereden.

#8 ·
Krijgen jullie een melding, zoals "motorolie bijvullen" op het dashboard of controleren jullie gewoon op de peilstok? Ik heb dezelfde motor, bouwjaar 2019 en in deze tijd niets. Ik doe wat controles voor een lange reis, maar heb nog nooit meegemaakt dat het oliepeil laag was. Ik heb tot nu toe 38000 km met de auto gereden.
Op mijn auto komt de melding over het oliepeil heel vroeg, want ik kan maar 0,3-0,4 liter bijvullen en dan staat hij op MAX. Als mijn oude Toyota dezelfde waarschuwing gaf, stond het peil onder MIN op de peilstok...

#11 ·
Bedankt @mudlogger en @rachitha.dayaratne voor jullie feedback. Ik vind dit heel vreemd. Zoals ik al zei, ik heb 38000 km en heb deze melding nog nooit gehad. OK, één keer wel, maar dat was de fout van de servicebeurt omdat ze te veel olie in de motor hadden gedaan en waarschijnlijk de sensor gek werd. Ik vertrouw niet op meldingen, zoals ik al zei, ik controleer het oliepeil op de peilstok, vooral voor een langere reis, en het oliepeil is altijd hetzelfde.

#12 ·
Eerlijk gezegd kan ik niet geloven dat je de 1.2 motor afkraakt. Ik heb nu mijn tweede auto met zo'n motor in 4 jaar en heb nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten, raar.

• Like
Reactions: Gittos
#13 ·
Eerlijk gezegd kan ik niet geloven dat je de 1.2-motor afkraakt. Ik heb mijn tweede auto met een motor in 4 jaar en heb helemaal geen olie in de auto hoeven te doen tussen de beurten, raar
Zelfde voor mij.

#19 ·
Kan iemand me laten zien waar de PCV-klep zit en hoe deze eruit ziet??? Op de motor 1.2/130 pure tech.
Peugeot 3008 PCV-klep vervangen
PCV staat voor positive crankcase ventilation (positieve carterventilatie). De PCV-klep maakt deel uit van het emissiecontrolesysteem van uw Peugeot 3008 en is ook een carterventilatiesysteem. Het zorgt ervoor dat de motor van de Peugeot 3008 kan 'ademen' en verwijdert schadelijke oliedampen die in de atmosfeer terechtkomen. De PCV-klep regelt de druk en de damp die uit het carter vrijkomen en verplaatst de damp naar het inlaatspruitstuk, waar deze zich vermengt met het lucht/brandstofmengsel en het verbrandingsproces voortzet.
De klep bevindt zich in de buurt van of in de bovenkant van het kleppendeksel (kleppendeksel) van de Peugeot 3008. De PCV-klep kan vast komen te zitten of verstopt raken met sludge en moet regelmatig worden geĂŻnspecteerd en zo nodig worden vervangen. Als de PCV-klep defect raakt, kan dit ervoor zorgen dat de motor van uw Peugeot 3008 onregelmatig loopt en kunt u rook uit de uitlaat en olielekkage opmerken.
Het ene uiteinde van de klep is groter dan het andere, waardoor het bijna onmogelijk is om de klep verkeerd om te plaatsen. Intern sluit de PCV-klep wanneer de motor van uw Peugeot 3008 is uitgeschakeld of wanneer er tegendruk is. Hij opent wanneer de motor stationair draait (lage flow) en accelereert (hoge flow) op basis van vacuĂĽmdruk.
Als de PCV-klep defect blijft, kan de extra rommel uw bougies van uw Peugeot 3008 vervuilen en het olieverbruik verhogen. Voor zo'n goedkoop artikel is er echt geen excuus om de PCV-klep niet te vervangen. Nieuwe bougies en het vervangen van verbrande olie kosten u veel meer.

• Like
Reactions: belatlet
#21 ·
Image
De klep bevindt zich in de buurt van of in de bovenkant van het kleppendeksel (kleppendeksel) van de Peugeot 3008.

• Like
Reactions: belatlet
#24 ·
Mijn 3008 1.2 Allure puretech verbruikt 1 liter olie per 250 mijl. Dat gaat twee weken voor mij werken. Mij werd verteld dat dat normaal was voor deze motor. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hij is vier jaar oud en het is vanaf nieuw zo geweest.
Wat je is verteld is gewoonweg belachelijk. Als het olieverbruik zo hoog is, is er iets mis met je motor. En geloof me, dit is verre van normaal. Ik vul mijn olie niet eens bij tussen de onderhoudsbeurten.

#26 ·
Ik heb een 5008 automaat uit 2018 met dezelfde 1.2 puretech motor. Ik heb olie moeten bijvullen sinds ik de auto afgelopen zomer kocht, zelfs nadat hij een onderhoudsbeurt had gehad. De afgelopen weken is het olieverbruik drastisch toegenomen. Twee weken geleden moest ik 650 ml 0w-30 bijvullen om hem weer vol te krijgen. Na 385 km sindsdien heb ik opnieuw 800 ml olie moeten bijvullen. Geen teken van olie in de bak onder de motor of op de grond waar ik elke nacht parkeer. Een paar maanden geleden is een zonnedakafdichting vervangen en ik vroeg de monteur of de motor normaal gesproken olie verbruikt. Hij zei dat dat zo is en dat het een goed idee was om het oliepeil om de paar weken te controleren. Hij zei niet hoeveel hij zou kunnen verbruiken, maar ik ben er zeker van dat het niet in de buurt komt van een liter voor ongeveer 500 km. Ik moet dit bij de dealer laten boeken om het te laten controleren, want ik heb nog nooit zoveel olie in een auto verbruikt.

#28 ·
Het lijkt erop dat benzinemotoren over het algemeen 0w-30 gebruiken vanwege het feit dat de fabrikant een goed brandstofverbruik wil garanderen... Ze gebruiken zeer dunne olie, die de zuigerveren niet voldoende smeert.
Olie komt erdoor en wordt verbrand...
Ik zie deze problemen niet bij de dieselvarianten.

#29 ·
Hallo,
heeft iemand een onderdeelnummer of een link voor het pcv-klep diafragma? De mijne is gescheurd en na stationair draaien maakt het een vreselijk schreeuwachtig geluid. Snows vraagt 290 pond voor het hele kleppendeksel :eek:

Attachments

#30 ·
De auto een paar weken geleden terug naar de dealer gebracht. Ze vulden hem met olie en zeiden dat ik terug moest komen na duizend km of wanneer het waarschuwingslampje aanging. Het duurde slechts 434 km voordat de waarschuwing voor een laag oliepeil kwam. De papieren moeten nu naar Peugeot worden gestuurd en ik wacht geduldig op de oplossing. Nog geen update van Peugeot. Ondertussen had de auto diezelfde middag problemen met sputteren en ging het Stop-waarschuwingslampje branden. Gesleept naar de garage en wacht nu bijna 3 weken op een nieuwe bobine die aan de dealer geleverd moet worden, omdat er geen op voorraad zijn.

#31 ·
Door de dealer op de hoogte gebracht dat Peugeot eindelijk heeft ingestemd met het vervangen van de motor. Er werd gezegd dat het een week zou duren voordat deze werd afgeleverd en dat ik dan een afspraak kon maken. Hopelijk meer geluk met deze motor. Gelukkig viel het nog onder de garantie met volledige onderhoudsgeschiedenis van de dealer.

#35 ·
Hallo allemaal, ik heb een 3008 uit 2018 - onlangs gemerkt dat het olieverbruik van de motor is toegenomen. Ik ben naar de dealer gegaan en ze voeren nu een test uit om te zien hoeveel olie er daadwerkelijk per 1000 km wordt verbruikt (ik moet ongeveer 2500 km rijden en naar de dealer gaan). Mij is verteld dat het gemiddelde verbruik ongeveer 250 ml per 1000 km is. Klopt dit? Mijn eerste gedachte was dat er misschien een probleem is met de PCV-klep, maar het kan ook te wijten zijn aan lekkages in de motor. Heeft iemand zoiets meegemaakt? Zodra ik een goed antwoord heb van de servicemedewerkers, zal ik het hier plaatsen
Ja, ik heb 2 jaar geleden een 3008 1.2 benzine uit 2018 gekocht en het waarschuwingslampje voor laag oliepeil gaat branden na een lange rit. Peugeot kan geen fout of lekkage vinden, behalve dat het olieverbruik hoog is en het de verantwoordelijkheid van de eigenaar is om te vervangen... behoorlijk frustrerend, want ik heb dit nog nooit meegemaakt in een van de auto's die ik eerder heb gehad.

#36 ·
Ik heb mijn 3008 sinds 2018, vanaf nieuw. De afgelopen 18 maanden heb ik problemen gehad met het olieverbruik, waarbij het motorolie lampje om de 500 mijl ging branden. Ik heb dit meerdere keren gemeld bij de Peugeot dealer. Ze kwamen terug en zeiden dat ze geen fout konden vinden.

Ik heb ze dit jaar eindelijk zover gekregen dat ze er goed naar hebben gekeken. Ik heb ze in oktober gezien en er werd me verteld om 650 mijl te rijden en het dan terug te brengen om het te laten bekijken.

Kortom, ze hebben gezegd dat het een bekend Peugeot bulletin probleem is en dat ik een nieuwe motor nodig heb. Hij heeft 69.000 mijl gereden.

Peugeot heeft gezegd dat ze de nieuwe motor zullen dekken, maar niet de arbeidskosten. Die zijn geraamd op 12,5 uur, ÂŁ1.660.

Ik wacht momenteel op bericht van de Peugeot klantenservice of ze alle of een deel van de arbeidskosten zullen betalen!!!

#45 ·
Ik heb mijn 3008 sinds 2018, toen hij gloednieuw was. De afgelopen 18 maanden heb ik problemen gehad met het olieverbruik, waarbij het motorolie-lampje om de 500 mijl ging branden. Ik heb dit meerdere keren gemeld bij de Peugeot-dealer. Ze kwamen terug en zeiden dat ze geen fout konden vinden.

Ik heb ze dit jaar eindelijk zover gekregen dat ze er goed naar hebben gekeken. Ik zag ze in oktober en kreeg te horen dat ik 650 mijl moest rijden en het dan terug moest brengen om het te laten bekijken.

Om een lang verhaal kort te maken, ze hebben gezegd dat het een bekend Peugeot-bulletinprobleem is en dat ik een nieuwe motor nodig heb. Hij heeft 69.000 mijl gereden.
Peugeot heeft gezegd dat ze de nieuwe motor zullen dekken, maar niet de arbeidskosten. Die zijn geraamd op 12,5 uur en ÂŁ1.660.
Ik wacht momenteel op een antwoord van de klantenservice van Peugeot of ze alle of een deel van de arbeidskosten zullen betalen!!!!
Hoi,

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Had uw auto nog garantie?

Bedankt

#38 ·
Dit komt door de natte distributieriem die verslechtert en vervangen moet worden - aangezien de riem in de motorolie uiteenvalt, blokkeert deze de pcv-klep en begint de olie door de motor te beperken - en het oliedrukwaarschuwingslampje gaat branden. -
Ik krijg nu een nieuwe motor. Geen kosten voor mij en de arbeid wordt gedekt door Peugeot. Uiteraard een bekend probleem voor hen om dit aan te bieden...