Peugeot Forums banner

DPF / FAP resetten

53K views 17 replies 9 participants last post by  Tranzisztor  
#1 ·
Na het controleren van verschillende dingen op diagbox zoals additiefniveau (halfvol), pomp werkt, hoeveelheid roet (zegt 18% en zou bij de volgende regeneratie bijna 0% moeten zijn), 287 km sinds de laatste regeneratie, enz. ben ik terecht of ten onrechte tot de conclusie gekomen dat mijn DPF in orde is en dat Peugeot gewoon heeft besloten dat ik nu genoeg kilometers heb gereden (127.000) om me te waarschuwen voor "Risico op filterverstopping" en dat ze willen dat ik geld uitgeef. Ik heb in diagbox gezien waar ik het additiefniveau etc. kan resetten, maar ik kan in godsnaam niet vinden waar ik kan aangeven dat ik een nieuw filter heb vervangen. Kan iemand me de goede richting wijzen?

Diagbox
1.6 diesel 308 SW 2008
127k ongeveer

Alles werkt prima, behalve de verstoppingwaarschuwing bij het opstarten, wat irritant is.

Bedankt bij voorbaat jongens.

#3 ·
Bedankt voor de reactie, hier reset ik het om de auto te vertellen dat ik het heb vervangen, hoewel ik het moeilijk vind. Ik zal morgen nog eens kijken. Ik heb gevonden waar ik de vloeistof kan resetten, maar niet waar ik het DPF kan resetten.

#4 ·
DPF /FAP Reset

Hoi, hoe weet je dat het DPF niet geblokkeerd is? Ik vraag dit omdat ik dezelfde waarschuwing krijg en het DPF heb moeten vervangen. Op advies van een lokale garage die experts zijn in Pugs, was het DPF geblokkeerd en dit veroorzaakte blijkbaar overmatige tegendruk toen ik de auto hard bergop reed en een oude schoolbus inhaalde, deze tegendruk veroorzaakte het uitvallen van de turbo. Wees dus voorzichtig, zorg ervoor dat het DPF zeker niet geblokkeerd is. Ik doe het herstelwerk zelf, een nieuw DPF en een nieuwe kern voor de turbo plus oliefilter, turbo-oliepijp en bango-filter vervangen. Maar als je de staat van de oude bekijkt, is het smeersysteem niet de schuldige, want er zijn geen tekenen van olieschaarste, filter en filter zijn schoon. Ik ben het er dus mee eens dat de tegendruk het uitvallen van de turbo moet hebben veroorzaakt.
Het werk is bijna klaar, maar ik moet vaststellen dat het regen-systeem werkt, kunt u adviseren hoe ik dit kan controleren, duidelijk iets veroorzaakte dat het DPF op mijn auto blokkeerde (1.6 HDI 2008 SW). Als het regen-systeem werkt, zou het DPF dan niet geblokkeerd moeten raken?

#5 ·
Hallo, hoe weet u dat de DPF niet geblokkeerd is? Ik vraag dit omdat ik dezelfde waarschuwing krijg en de DPF heb moeten vervangen. Op advies van een lokale garage die expert is in Pugs, was de DPF geblokkeerd en dit veroorzaakte blijkbaar een overmatige tegendruk toen ik de auto hard bergop reed en een oude schoolbus inhaalde, deze tegendruk veroorzaakte een defect aan de turbo. Wees dus voorzichtig, zorg ervoor dat de DPF zeker niet geblokkeerd is. Ik doe de reparatiewerkzaamheden zelf, een nieuwe DPF en een nieuwe kern voor de turbo plus oliepompzeef, turbo-oliepijp en bango-filter vervangen. Maar als ik naar de staat van de oude kijk, is het smeersysteem niet de schuldige, want er zijn geen tekenen van olieschaarste, de zeef en het filter zijn schoon. Ik ben het er dus mee eens dat de tegendruk de turbofout moet hebben veroorzaakt. Het werk is bijna klaar, maar ik moet vaststellen dat het regeneratiesysteem werkt, kunt u advies geven over hoe ik dit kan controleren, duidelijk is er iets dat de DPF op mijn auto heeft geblokkeerd (1.6 HDI 2008 SW). Als het regeneratiesysteem werkt, zou de DPF dan niet geblokkeerd moeten raken?
Hallo, hoewel ik de DPF niet fysiek heb verwijderd voor een visuele inspectie, heb ik Diagbox op de auto gehad en het heeft me het volgende verteld bij de meest recente controle. Diagbox meldde dat deze voor 18% gevuld was, maar bij de volgende regeneratie terug zou moeten keren naar ongeveer 0%, 287 km sinds de laatste regeneratie (dus blijkbaar ongeveer 287 km geleden een werkende regeneratie uitgevoerd). Vloeistof gaf ongeveer 1,3 liter aan in de zak/tank. Actuatoren werden geactiveerd en waren hoorbaar aan het werk op de vloeistofpomp. De auto lijkt prima te rijden en het verbruik lijkt oké voor het soort kilometers dat ik rijd / de rijomstandigheden. oh... en gisteren APK gekeurd met alleen een advies over een licht gecorrodeerde remleiding, dus een fijne APK voor £25 :) Ik krijg momenteel de waarschuwing omdat ik denk dat deze begint na zoveel kilometers op peugeots, van wat ik heb gelezen. Momenteel 127.000 km op het voertuig, dus ik neem aan dat peugeot na 100.000 km geld van me wil. Het probleem dat ik momenteel heb, is dat ik een foutmelding heb voor een lage ventilatorsnelheid die ik niet kwijtraak en ik kan geen DPF-reset uitvoeren op diagbox totdat ALLE fouten zijn gewist. De ventilator draait op volle snelheid wanneer dat nodig is en ik heb de weerstand vervangen, maar er is niets veranderd. Ervan uitgaande dat de ventilator werkt omdat hij op volle snelheid draait en ervan uitgaande dat de weerstand in orde is omdat hij nieuw is, ga ik er vervolgens van uit dat het draadgerelateerd is tussen de weerstand en de ventilator. Zekeringen zijn allemaal in orde. Alle adviezen vanaf dit punt worden gewaardeerd.

#6 ·
DPF-verschildruk met Diagbox.

Bedankt voor de info.

Het lijkt erop dat regeneratie, uit uw antwoord, gebaseerd is op de kilometerstand en niet op de verschildruk (DP) over de DPF.

Geeft Diagbox trouwens de DP-waarde? Ik zou daar graag meer over willen weten, want ik overweeg dezelfde software aan te schaffen.

Het testen van de koelventilator zou een aanwinst zijn, want ik had een ernstige oververhitting op mijn 307 als gevolg van een defect relais van de ventilator. Wist niet dat het defect was tot na het evenement. Ik zat in een enorme file bergopwaarts in de zomer.

Deze oververhitting veroorzaakte dat de cilinderkop kromtrok met daaropvolgend verlies van koelvloeistof enkele maanden later, net een tweedehands motor gemonteerd.

#7 ·
Als ik erover nadenk, is het onwaarschijnlijk dat Diagbox DP-waarden zal geven, aangezien de sensorlijnen van de DPF alleen op een schakelaar zijn aangesloten, geloof ik, niet op een druksensor - geloof ik?? Kan iemand bevestigen dat het een schakelaar is en geen sensor en ook wat Diagbox daadwerkelijk weergeeft met betrekking tot DP over de DPF?

Bedankt

#8 · (Edited)
Als ik erover nadenk, is het onwaarschijnlijk dat Diagbox DP-waarden zal geven, aangezien de sensorlijnen van de DPF alleen op een schakelaar zijn aangesloten, geloof ik, niet op een druksensor - geloof ik?? Kan iemand bevestigen dat het een schakelaar is en geen sensor en ook wat Diagbox daadwerkelijk weergeeft met betrekking tot DP over de DPF? Bedankt
Ik moet het controleren, maar ik herinner me dat het een inlaat- en uitlaatdruksensor aan weerszijden van de DPF heeft, dus ik neem aan dat dit correcte waarden zou geven. Ik wist ook niet dat ik een foutmelding voor lage ventilatorsnelheid had, totdat ik rondkeek in Diagbox. Ik kan alle actuatoren controleren en de ventilator handmatig in beide modi in de software starten, maar alleen de hoge snelheid werkt. Ik weet dat de ventilator in de normale werking op hoge snelheid werkt, maar noch in de normale werking, noch in de geforceerde werking kan ik de lage snelheid aan het werk krijgen. Omdat de auto goed rijdt, had ik geen reden om te denken dat er een probleem was. Helaas heeft een geforceerde regeneratie specifieke voorwaarden waaraan moet worden voldaan om deze te laten plaatsvinden, dus tenzij ik de foutmelding wegwerk, kan ik geen geforceerde regeneratie uitvoeren. Geen fouten is een van de specifieke voorwaarden.

Attachments

#9 ·
Waarschuwingslampje 'waarschuwing risico op filterverstopping'

Ik heb dit probleem onlangs gehad...

Mijn auto heeft vandaag een probleem ontwikkeld tijdens het rijden... het driehoekige uitroepteken waarschuwingslampje op het dashboard samen met een waarschuwing op het scherm 'info waarschuwing risico op filterverstopping'. Ik was op dat moment in Andover en wist niet zeker of ik kon rijden. Halfords raadde me aan een dieselbrandstofreiniger te halen, omdat ze dachten dat het de brandstoffilter was. Ik heb dit gedaan en het in een volle tank diesel gedaan. De wegenwacht adviseerde dat het een verstopt, vuil filter was, waarmee het prima zou moeten zijn om terug te rijden naar Southampton. Ik ben naar een lokale garage geweest en ze hebben een volledige DPF-regeneratie gedaan en het waarschuwingslampje brandt nog steeds. Dus ze hebben gezegd dat ik naar een Peugeot-garage moet gaan, omdat ze denken dat het een softwareprobleem is...

Mijn vraag is, is er iemand met Peugeot Planet of Digi Box in de buurt van postcode SO16? die de waarschuwing voor mij kan verwijderen... en wat nog belangrijker is, is het veilig om in de tussentijd te rijden??

Bedankt
Alle reacties zijn welkom...

#10 · (Edited)
Bij de 1.6HDi gaat de waarschuwing branden rond 120.000 km, zelfs als het roetfilter goed is maar nog nooit is vervangen. Ik heb de mijne eraf gehaald, geĂŻnspecteerd en weer gemonteerd en de ECU verteld dat er een nieuwe was gemonteerd met behulp van het vervangende onderdelenmenu in Diagbox. Dit was nadat ik had gecontroleerd of de verschildruk ongeveer 4 bar was bij 2000 tpm, een verdere indicatie dat het roetfilter in orde was. De verschildruk wordt gemeten door een sensor. Het forceren van een regeneratie of het toevoegen van een additief zal de waarschuwing niet wissen als het probleem zoals hierboven is. Het is geen softwarefout, maar moet worden gewist met Diagbox. Ook actieve regeneraties vinden normaal gesproken om de 300 mijl of zo plaats onder goede rijomstandigheden (snelweg etc.) en zullen vaker voorkomen bij meer regelmatige ritten.

Ik kan je niet vertellen of het veilig is om te rijden zonder een goede diagnose met Planet/Diagbox, omdat het een ander probleem of een daadwerkelijk verstopt roetfilter kan zijn (in dat geval zo snel mogelijk laten oplossen, want de tegendruk zal de turbo vernietigen, zorg ervoor dat je de oorzaak vindt).

#11 ·
Na het plaatsen van een nieuwe DPF en het repareren van de turbo op mijn 1.6hdi 307 wordt bij het opstarten nog steeds 'Risico op DPF-verstopping' aangegeven. Een medegebruiker heeft een Planet 2000-diagnose op de auto uitgevoerd, waaruit problemen met de koelvin naar voren kwamen (de ventilator draait alleen als de airco is ingeschakeld, hij draait niet op lage of hoge snelheid via het actuatormenu).

Kan iemand mij helpen met een schema voor mijn auto, die als facelift-model elektrisch niet erg goed in de Haynes Manual is behandeld?

Ik moet het ventilatorsysteem aan de praat krijgen, omdat geforceerde regeneratie niet mogelijk was en erger nog, de auto waarschijnlijk niet automatisch zal regenereren.

Alleen een goede rit op de snelweg lijkt mijn huidige optie om de DPF schoon te maken. Als iemand mij kan helpen met details van het ventilatorkoelsysteem op mijn facelift 307, zou ik dat zeer op prijs stellen?!

#12 ·
Hallo
Ik heb het bovenstaande probleem met mijn 308 uit 2013, het waarschuwingslampje brandt voor FAP-filtervervanging (volgens de monteur), maar hij adviseert dat ik eolys moet bijvullen. Ik wil voorkomen dat ik ga gokken of onnodig geld uitgeef dat ik niet heb bij de dealer. Dus ik ben op zoek naar een lid met Diagbox die kan helpen bij het volledig diagnosticeren van het probleem (Londen Croydon/SE25) of me kan doorverwijzen naar de beste plek om de nieuwste originele Diagbox-kit te krijgen.
Bedankt bij voorbaat.

#13 ·
Ik moest dit onlangs doen op een Citroen uit 2011. Hij had vloeistof nodig en moest gereset worden, wat geen probleem was, maar het was een uitdaging om te vinden waar ik hem voor de gek kon houden. Hij heeft een nieuwe DPF, die ik uiteindelijk verborgen vond in een ander menu, weg van motor 1, en toen ik hem eenmaal voor de gek had gehouden, was hij blij :)

De auto heeft sindsdien duizenden kilometers gereden zonder problemen en regenereert regelmatig.

Kortom, je MOET hem vertellen dat hij een nieuwe DPF heeft op hetzelfde moment dat je de vloeistof bijvult. Als je dat doet, blijft de waarschuwing weg. Als je ALLEEN de vloeistof bijvult of ALLEEN de DPF reinigt/vervangt, blijft de waarschuwing bestaan.

#14 ·
De DPF-sensor is wat hij zegt. Hij meet de drukval over de DPF-matrix en gebruikt dat om de kans op blokkering van het roetfilter te waarschuwen en de regeneratievereisten te bewaken. Dat is ook een van de redenen waarom je een remap nodig hebt als je de DPF verwijdert, omdat er geen drukval in de matrix is die een fout veroorzaakt.

Op basis van mijn ervaring met verschillende ECU's loggen ze de kilometerstand etc. tussen regeneraties en de totale afstand sinds de DPF is gemonteerd om vervangingsberichten etc. te activeren.

Zoals Reliable zegt, kan de DPF nog steeds in orde zijn, dus door gewoon te zeggen dat er een vervangend filter is gemonteerd (ik zeg normaal gesproken dat het ongeveer 40.000 mijl heeft, waar het de optie heeft om 100% te zijn) kunnen de codes worden gewist als de sensor aangeeft dat het filter niet geblokkeerd is.

Op de meeste modellen is er in de onderhoudsoptie van Diagbox een optie voor vloeistofbijvulling en DPF-vervanging. Anders kan het soms worden gevonden onder de uitlaatsectie van de motor-ecu-opties.

#16 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een Peugeot 508 (2011 GT) en door Google te surfen leek dit forum het meest veelbelovend voor mijn probleem. Mijn probleem is dat ik de fout "P1490" en de melding "risico op verstopping van het deeltjesfilter" heb. Ik heb 97% DPF vol. Mijn DPF is professioneel gereinigd, maar de service kon de DPF niet resetten. Nu heb ik een schoon filter dat nog steeds voor 97% vol is en nog 6000 km over heeft. Ik heb de optie "dpf vervanging" in Diagbox geprobeerd, maar nutteloos. Ik krijg de eindmelding dat de vervanging is geslaagd, maar nadat ik de parameters opnieuw lees, zijn deze hetzelfde. Dus wat doe ik verkeerd? Waarom wordt de vervangingsprocedure succesvol afgerond, maar wordt er vervolgens niets gereset?

Heel erg bedankt,
David

#18 ·
Gaan de tellers naar nul als je ze gewoon reset met diagbox uit, dan contact aan en gegevens lezen voordat je start? Blijven ze op nul staan en veranderen ze dan als je de auto start?

Nog een lange termijn die ik vond op mijn DS5 met keyless entry was dat tenzij de sleutel in de lezer zat, sommige foutcodes etc. niet correct werden gereset en terugkwamen zodra de auto om een of andere willekeurige reden werd gestart

Verzonden vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
HĂ© Windy,

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik heb het eindelijk gedaan nadat ik het bericht had verzonden, een maand en vele, vele pogingen. Helaas kan ik niet vertellen hoe, maar een combinatie tussen wachttijd en tussen de stappen en het aanvinken van het vinkje in de hoek voor of na de uitvoering van de "weergegeven taak". Ik zou graag willen weten wat het geheim was om anderen te helpen. Iets tussen de timings met de wachttijd van 30 seconden en de tekststap.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het vinkje in de hoek moet aanvinken voor of na het uitvoeren van de taak die in het diagbox-scherm wordt weergegeven. Ik heb ook geconstateerd dat de tijd in de virtuele machine langzamer verloopt dan in real time, dus het is moeilijk om de timings te respecteren en misschien was dit het belangrijkste probleem. Ik heb geen real time feedback. Ik heb veel combinaties geprobeerd en ik weet niet welke de goede was, maar ik heb het gedaan. Is dit bekend voor u?

Het interessante is dat de diagbox de procedure elke keer met "succes" heeft afgesloten, dus die boodschap betekent blijkbaar niets, het is geen gesloten lus met feedback.