Peugeot Forums banner

Zwarte rook bij hard accelereren

10K views 36 replies 5 participants last post by  dannatazn  
#1 ·
Hallo, ik heb een blauwe hdi 1,6 100pk, als ik hard optrek, komt er zwarte rook uit de uitlaat. Luchtfilter, brandstoffilter en drukregelaar van de turbo vervangen, boostlekken gecontroleerd met zeep en maf, map sensor schoongemaakt. Geen foutcodes. Wat kan het zijn? Het doodt mijn dpf, help alsjeblieft

#2 · (Edited)
Heb je gecontroleerd of de CCV geen olie in de luchtinlaat giet? Wanneer heb je voor het laatst olie ververst (voldoet deze aan de juiste specificaties) en het oliefilter vervangen?

Mogelijk wil je ook de weerstand op elke injector controleren of deze binnen de specificatie valt. Het zou vreemd zijn als de ECU dit niet zou detecteren, maar ik heb dit zelden (op andere motoren) zien gebeuren.

Andere mogelijke dingen.
De klepsteelafdichtingen zijn versleten, een compressietest met lekverlies moet dit of een ander compressie gerelateerd probleem opsporen. Bekijk de test op YouTube, het kan je veel meer vertellen dan een standaard compressietest.

#3 ·
Heb je gecontroleerd of de CCV geen olie in de luchtinlaat giet? Wanneer heb je voor het laatst olie ververst (voldoet deze aan de juiste specificaties) en het oliefilter vervangen?
Je zou ook de weerstand op elke injector moeten controleren of deze binnen de specificatie valt, het zou vreemd zijn als de ECU dit niet detecteert, maar ik heb dit zelden gezien (op andere motoren).

Andere mogelijke dingen.
De klepsteelafdichtingen zijn kapot, een compressietest zou dit of andere compressiegerelateerde problemen moeten opsporen.
Hoi, ik heb de ccv-klep verwijderd, deze was erg vettig. Ik heb hem schoongemaakt en teruggeplaatst! De laatste olieverversing was 15k geleden. Hoe kan ik de weerstand van de injector controleren? Mogelijk met diagbox?

#4 ·
Eenvoudiger met multimeter en gewoon de connector van elk exemplaar afhalen. Er kunnen parameters in Diagbox staan, maar het komt van wat de ECU ziet en is mogelijk geen ware meting, wat in de zeldzame gevallen voorkomt dat de ECU zegt dat er geen probleem is, maar we hebben een injectorfout gevonden.

Goed dat je het hebt schoongemaakt, controleer de luchtinlaat opnieuw en kijk hoeveel er weer in is gekomen.

Iets versleten aan de CCV, hoe was de veer?

#5 ·
Eenvoudiger met multimeter en gewoon de connector van elk loskoppelen. Er zijn misschien parameters in diagbox, maar het komt van wat de ECU ziet en is misschien geen echte meting, wat in de zeldzame gevallen is van hoe de ECU zegt geen probleem, maar we hebben een injectorfout gevonden.

Goed dat je het hebt schoongemaakt, controleer de luchtinlaat opnieuw en kijk hoeveel er weer in is gekomen.

Iets versleten aan de CCV, hoe was de veer?
Heeft u een foto van hoe het geplaatst moet worden? Ik denk niet dat de vorige eigenaar het goed heeft geplaatst.

#8 ·
Je moet echt live data ophalen bij het accelereren om problemen te helpen identificeren.

Zwarte rook is te veel brandstof, hetzij door iets als een vastzittende injector, hetzij door gebrek aan lucht/boost.

Als je geen gesis of ander geluid hebt bij het accelereren als gevolg van een boostlek, zijn de enige andere mogelijkheden een defecte doseerklep of iets dergelijks (die wordt gedwongen te sluiten naarmate de boost toeneemt) of misschien een vastzittende EGR-klep die de luchtstroom in de motor vermindert.

Zeep en water zullen sommige boostlekken niet aantonen, omdat het boostniveau te laag is. De motor moet onder belasting staan en 1700+ tpm bereiken om de hoogste boostniveaus te bereiken.

Verzonden vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

#10 ·
Je moet echt wat live data krijgen bij het accelereren om het probleem te helpen identificeren.

Zwarte rook is te veel brandstof, hetzij door iets als een vastzittende injector of gebrek aan lucht/boost.

Als je geen gesis of ander geluid hebt bij het accelereren als gevolg van een boostlek, zijn de enige andere mogelijkheden een defecte doseerklep of iets dergelijks (die gedwongen wordt gesloten naarmate de boost toeneemt) of misschien een open EGR-klep die de luchtstroom in de motor vermindert.

Zeep en water zullen sommige boostlekken niet laten zien, omdat het boostniveau te laag is. De motor moet onder belasting staan en 1700+ tpm voor de hoogste boostniveaus

Wat is een betere methode om te controleren op lekken? Laat iemand bijvullen als ik het erop spuit?

#11 ·
Normaal gesproken kun je ze een keer horen onder boost. Verder zouden live gegevens een mismatch moeten laten zien in de verwachte en werkelijke luchtstroom als gevolg van een lek.

#17 ·
Toen je zei geen DTC - dat is van Lexia 3-apparaat, correct?
Heb je een compressietest of de klepsteelafdichtingen overwogen? Zou het voertuig er genoeg km's op hebben zitten of een dubieuze geschiedenis van olieverversingen?
Ja, met behulp van Lexia 3 met diagbox v9,68. Geen fouten in de motor-ecu. De auto heeft 210.000 km op de teller. Maar als ik naar de live data kijk, daalt de luchtstroom. Dus er moet een lek zitten in het inlaatsysteem of in het vacuĂĽm naar de regelaar?

#18 · (Edited)
Ik sta open voor andere interpretaties van wat er aan de hand zou kunnen zijn, ik denk gewoon hardop voor deze.

Het probleem met de luchtstroom zou typisch het tegenovergestelde zijn, in die zin dat we op zoek zijn naar een beperking in de lucht om zwarte rook te veroorzaken (rijk). Ik betwijfel een lek, dat extra, ongemeten lucht in het systeem zou brengen en zou blijken uit het toevoegen van extra brandstof (typisch, positief trimmen van de injectoren door ECU genoemd en geen DTC veroorzaakt).

De andere factor om te overwegen (zoals vermeld) zou een openstaande injector zijn, wat de weerstandstest naar mijn mening niet bevestigde. Hoewel ik geen specificatie hiervoor voor deze motor kon vinden om te bevestigen wat ze zouden moeten zijn, zijn ze 1 ohm in variantie.

Moeilijkheden met luchtdoseerapparaat, turbo, mapsensor, MAF, Fly by wire, EGR, injectoren, HP-pomp, LP-pomp (en andere dingen waar nog niet eens aan gedacht is om ze te benoemen), en dit alles zou een DTC-code veroorzaken.
U heeft geen DTC.

We hebben het CCV-systeem (dat grotendeels is geëlimineerd) en de intercooler onderzocht op beperking (olieophoping).

Hoewel er geen DTC is, zou het turbokogellager olie in de uitlaat kunnen toevoegen, maar dit zou de vermogensproductie pas in de late stadia sterk beĂŻnvloeden. ?Instorting van de inlaatluchtpijp?

Dit laat een compressieprobleem over (zoals klepsteelafdichtingen, olieschraapveer, koppakking etc.)

Mijn volgende actie zou een compressietest zijn (kan u vertellen dat er een probleem is, maar niet wat) met een voorkeur voor een leakdown-compressietest (omdat dit betere resultaten geeft over wat er mis is). Bekijk deze tests op YouTube om te zien wat de belangrijkste verschillen zijn.

U vermeldde ook dat dit uw DPF doodt, dus we weten hieruit dat olieadditievenpakketten hun weg vinden naar deze component. Dit blokkeert het en verbrandt niet, de olie doodt luchtdoseerapparaat en de EGR om een paar andere dingen te noemen. De beste lange termijn oplossing is de toevoeging van cycloon (ProVent 200) en catch can om te voorkomen dat olie uit het CCV-systeem binnendringt, maar zoals gezegd vermoed ik dat het compressiesysteem momenteel iets verkeerd heeft.

Ik kan niets anders bedenken dat deze resultaten zou kunnen opleveren, geen DTC en zwarte rook, tenzij we de zwarte rook hebben verholpen en nog steeds residu in de DPF verbranden van CCV, maar dat verklaart de vermindering van het vermogen niet.

Ik hoop dat dit nuttig is.

#19 ·
De auto is opnieuw afgesteld bij een bedrijf dat er een puinhoop van maakte, de boostmap en fuelmap zien er niet goed uit. Dit gaf me foutcodes en een verstopt roetfilter. Toen ik het roetfilter verving, stond de oude tune erop en nu heeft een ander bedrijf er een goede tune op gezet. Dus nu geen fouten meer. Misschien heeft de oude remap het roetfilter kapot gemaakt of gevuld. We weten het niet, diagbox vertelt me dat het 29 procent vol is en 12 gram, maar als een roetfilter goed is, laat het geen rook ontsnappen? Is de binnenkant gespleten of kapot?

#20 ·
Welnu, dat maakt de zaken ingewikkelder, weet het niet zeker, zodra je het wijzigt, hangt het af van wat ze DTC-gewijs laten werken en de brandstofkaarten kunnen verkeerd zijn. Zou nog steeds proberen compressiecomponenten van de motor uit te sluiten als correct werkend, maar als dit klopt, blijft DPF-blokkade of een slechte kaart over.

#21 ·
De oude tune die slecht was, is 2 weken geleden verwijderd, een andere kerel kwam naar me toe en hielp me ermee en maakte zijn eigen tune. Mapping met de hand. Beveel je aan om de dpf te veranderen? Ik kan er morgen een krijgen? Hier een blik op de boostmap van de slechte tune (eerst) die nu uit de ecu is. Groen origineel rood is veranderd door de eerste tuner.
Image

#22 ·
Ben geĂŻnteresseerd om de kalibratie-/duurkaarten van de injector te zien, omdat deze vaak "aangepast" worden bij een slechte remapping wanneer ze een kaart niet aan het werk kunnen krijgen en vaak de belangrijkste oorzaak van rook zijn.

Ik zou ook achterdochtig zijn als je aanzienlijke zwarte rook krijgt, de DPF is verwijderd of uitgeboord.

#23 ·
Benieuwd om injector kalibratie/duur kaarten te zien, omdat ze vaak "aangepast" worden in een slechte remap wanneer ze geen kaart aan het werk kunnen krijgen en vaak de belangrijkste oorzaak van rook zijn.

Ik zou ook achterdochtig zijn als je aanzienlijke zwarte rook krijgt, het DPF is eruit gehaald of geboord

We weten niet wat het eerste bedrijf heeft gedaan, misschien heeft een computerprogramma het of zoiets gedaan en het niet zelf gecontroleerd, het dpf was naar een bedrijf dat het splitste en er nieuwe in deed. Omdat het van binnen kapot was. De cas was op dat moment op 200.000 km. Dus ik dacht dat de systemen goed werken. Dus ik heb het teruggeplaatst en na 5.000 km is het weer kapot. Of de persoon heeft een slechte klus gedaan met het vervangen van de inzet?

Maar mijn vraag is, komt de rook omdat de oude remap de dpf kapot maakt of vol maakt, of komt het omdat de motor nu niet goed is?

#27 · (Edited)
Hoi, wat bedoel je met "Heb je gecontroleerd of de CCV geen olie in de luchtinlaat giet"? Wat is CCV?
CCV - Closed Crankcase Ventilation (Systeem) wat het precies is, is niet 100% zeker, het zou het membraan en de veer op het kleppendeksel kunnen zijn (vergelijkbaar met de PCV-klep die door andere fabrikanten wordt gebruikt, maar een beter ontwerp ~imo), of zelfs een goed olieafscheidersysteem, het minimum zouden schotten zijn die in het kleppendeksel zijn ingebouwd. Ze hebben allemaal een ontluchtingsleiding naar de luchtinlaat, meestal na de MAF en meestal voor de MAP-sensor. Sommige van de nieuwere motoren hebben ook een verwarmingsplaat op dit systeem om condensatie (waterdruppels) te voorkomen voordat het terug de luchtinlaat in gaat.

Het verschil met het PCV-systeem is dat alle lucht in een CCV-systeem door de ECU moet worden verantwoord. Terwijl het PCV-systeem (in theorie, niet in de praktijk vanwege emissienormen) zonder grote problemen naar de atmosfeer kan ventileren.

#29 ·
Hallo
Op mijn 1,5hdi 130pk met 228.000 km heb ik de eerste nox slambda sensor na het roetfilter vervangen. En nu is er geen rook meer aan de achterkant. Zie afbeelding onder nummer 6 op het peugeot schema van mijn motor. Omdat de mijne een automaat is, heb ik ook de nox lamda achter het roetfilter vervangen (zie nummer 5 op de bijgevoegde afbeelding) op de uitlaatpijp hieronder.

#30 ·
Hoi
Op mijn 1,5hdi 130pk met 228.000 km heb ik de eerste nox slambda sensor na het roetfilter vervangen. En nu is er geen rook meer aan de achterkant. Zie afbeelding onder nummer 6 op het peugeot schema van mijn motor. Omdat de mijne een automaat is, heb ik ook de nox lamda achter het roetfilter (zie nummer 5 op de bijgevoegde afbeelding) op de uitlaatpijp hieronder vervangen.

View attachment 121274
Hoi! Hoe kwam je erachter dat het probleem met de NOx lambda sensor achter de DPF zat? Heb je specifieke symptomen opgemerkt of een diagnoseapparaat gebruikt? Bedankt!

#32 ·
Dat is interessant! Ik heb geen codes die op het dashboard of in Diagbox verschijnen, wat verrassend is. De auto heeft pas 21.000 km gereden en ik heb hem net gekocht. Ik denk erover om de DPF te verwijderen en een endoscoop te gebruiken om te controleren of hij gescheurd is. Als hij er goed uitziet, kan ik ook proberen de NOx-sensoren te vervangen. Bedankt voor het delen van je ervaring!

#33 ·
Soms tonen Franse auto's met ECU-jot helemaal geen storing. Het lijkt gek, maar het is waar. Ik heb al een sport-dpf die al zo doorlaatbaar is als het origineel. Daarom denken monteurs ook dat er een probleem is met de dpf, maar uiteindelijk lambda nox. Maar als je vermeldde dat de auto pas 21.000 km heeft, lijkt het gek. Heb je de sscjod-handauto rechtstreeks van de verkoper of van een garage gekocht?

#34 ·
Ik heb de auto gekocht van een oudere man die alleen korte afstanden reed, dus het is een beetje verrassend dat ik dit probleem heb. Het is jammer dat de ECU van Franse auto's soms geen foutcodes weergeeft. Ik zal eerst de DPF controleren, en als dat in orde is, zal ik overwegen de NOx-sensoren te vervangen. Bedankt voor het advies!

#35 ·
Ik heb de auto gekocht van een oudere man die alleen korte afstanden reed, dus het is een beetje verrassend dat ik dit probleem heb. Het is jammer dat de ECU van Franse auto's soms geen foutcodes weergeeft. Ik zal eerst de DPF controleren, en als die in orde is, zal ik overwegen de NOx-sensoren te vervangen. Bedankt voor het advies!
In dit geval dringend de DPF reinigen. Kijk eerst met een camera naar binnen. Probeer Lambda schoon te maken met een spray daarvoor en controleer de uitlaatdruksensor en wees voorzichtig om de juiste buis op de juiste plaats te plaatsen. Het heeft twee buizen. En als je hem eraf haalt, blaas hem dan uit met een compressor.