Peugeot Forums banner

407 2.0HDI start, maar slaat niet aan

27K views 64 replies 4 participants last post by  Ian M Davis  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb geprobeerd om de 407 2.0HDI van de buren aan de praat te krijgen en lijk nergens te komen.
Hij start wel, maar slaat niet aan.
De auto piept als de sleutel in het contact zit en de deur wordt geopend.
Met PP2000 hebben we fouten P1351 en P0238, die beide direct terugkomen zonder te proberen de motor te starten als ze worden gewist.
Vreemd genoeg start hij als de accu wordt losgekoppeld, opgeladen en weer wordt aangesloten, loopt een paar minuten en valt dan weer uit, waarna hij niet meer start.
(Accu is sterk, lijkt bij elke poging met dezelfde snelheid te starten).
Iemand ideeën? Alle informatie wordt zeer gewaardeerd.

Attachments

#4 ·
Ik merkte dat uw accuspanning laag is, dus als u nog steeds problemen heeft nadat u de suggesties van Michaelk en RedSector hebt geprobeerd, zou ik de dynamo controleren. Aangezien de auto eenmaal start na het opladen van de accu, laadt de dynamo mogelijk de accu niet op. De volgende keer dat u de auto start, is het de moeite waard om de accuspanning te controleren terwijl de motor draait. U zou ongeveer 14 V moeten hebben als de dynamo werkt.

#5 ·
Hallo, ja, het begint nadat de batterij is verwijderd, opgeladen en teruggeplaatst. Het draait dan een minuut of zo en valt dan uit. Wanneer dit gebeurt, is de batterij niet leeg, hij zal nog steeds snel ronddraaien en herhaaldelijk lang ronddraaien voordat hij langzamer wordt.
Het lijkt er meer op dat hij start en draait totdat een sensor de ecu vertelt dat er iets mis is, DAN wordt hij uitgeschakeld en start hij niet opnieuw. Het kortstondig loskoppelen van de batterij lost dit probleem op.
De accuspanning zal op die foto's laag zijn, omdat hij een paar dagen heeft geprobeerd hem te starten, vandaar een flinke hoeveelheid startmotor churning.
We zitten in Queensland, dus ik betwijfel of het gloeibougieprobleem het starten zou stoppen, tenzij de ECU het starten stopt omdat hij een gloeibougieprobleem detecteert?
Zou het turboprobleem het starten stoppen?

#7 · (Edited)
Eén ding dat u zou kunnen proberen, is de fouten wissen voordat u probeert de auto te starten. De gloeibougie fout is gebruikelijk en zou het starten van de auto niet moeten verhinderen. In het geval van de turbodruk fout heb ik andere berichten op het forum gezien met dezelfde fout en het heeft de auto niet tegengehouden om te starten.

Nog een idee over het elektrische thema. Veel 407's hebben problemen met de BSM (zekeringkast van de motor). Vaak kan een fout in de BSM leiden tot een lage of geen spanning op zekering F10. Ik kan me een situatie voorstellen waarin de BSM een korte periode werkt nadat de batterij is aangesloten en dan stopt.

#9 ·
Bedankt Ian, heb geprobeerd de fouten te wissen, maar de 2 afgebeelde komen ofwel onmiddellijk terug of wissen niet (met behulp van pp2000).
Goede info over de F10 zekering, zal dat eens bekijken, bedankt
Nou, de F10 zekering getest en die heeft spanning, dus ik ben er nog steeds naar op zoek. Probeer diagbox te installeren, maar dat is op zich al een pijn in de kont.

#17 ·
Ik heb de 2.0l HDi van de 407 in de Peugeot servicebox bekeken en er zijn twee verschillende 2.0l HDi's, één met 138 pk en de andere met een krachtigere 163 pk. De 163 pk heeft een gecombineerde druk- en temperatuursensor (4 pinnen). Ik heb de instructies voor het vervangen van deze sensor en een onderdelenlijst bijgevoegd met het onderdeelnummer voor de sensor (er zijn verschillende variaties op de onderdelenlijst, maar de druk/temperatuursensor is hetzelfde op alle).

Er zijn geen instructies voor de 138 pk motor, maar er is een onderdelenlijst die kan helpen. Deze motor heeft aparte druk- en temperatuursensoren. Er zijn verschillende onderdelenlijsten, maar beide sensoren zijn hetzelfde op alle. Deze druksensor heeft 3 pinnen.

Attachments

#22 ·
#25 · (Edited)
Ik dacht dat het interessant zou kunnen zijn om te posten wat mijn versie van servicebox laat zien voor de 407 motoren. De eerste screenshot is van Servicebox en de tweede van de sectie bedradingsschema's (SEDRE). Een verwarrend punt is dat ze de motoren verschillend vermelden. Ze tonen beide twee motoren: DW10 BTED met en zonder FAP en DW10 CTED. De specificatie van het motorvermogen lijkt enigszins te verschillen van de cijfers die ik op internet heb gevonden:
DW10 BTED4 / RHR 136 pk (100 kW, 134 pk) met of zonder FAP
DW10 CTED4 (DW10C) / RHH (165 pk (121 kW, 163 pk) met PEF

#27 · (Edited)
Weet iemand de pinout voor het gloeibougierelais? Gewoon zodat ik de weerstand van de bougie kan testen vanaf het relais in plaats van te proberen bij de daadwerkelijke bougies te komen. Weerstandswaarden zouden ook goed zijn?
Ik heb een bedradingsschema bijgevoegd dat volgens mij wel ongeveer klopt voor uw auto. De bedradingsschema's variëren afhankelijk van het RPO-nummer (deze zou bovenaan het bandenspanningslabel bij het scharnier van de bestuurdersdeur moeten staan), maar ik denk dat de details van het gloeibougierelais op het schema correct zouden moeten zijn. De weerstand van de gloeibougies mag niet meer dan 6 Ohm bedragen. Het zijn 12V-verwarmingen, dus ik verwacht eigenlijk dat ze veel lager zijn dan 6 Ohm als ze koud zijn.

Attachments

#29 ·
De fouten die u tot nu toe hebt onthuld, suggereren mij niet dat het zou voorkomen dat uw motor start. Ik vraag me af of de anti-diefstal misschien is ingeschakeld of in het spel is?
Om toe te voegen aan RedSectors suggestie. Zodra je DiagBox aan de praat hebt, moet je naar de startonderbreker kijken in zowel de motor ECU-sectie als de BSI-sectie. Wat soms gebeurt, is dat de transponder van de sleutel goed werkt, zodat de auto de pieptest doorstaat, maar de motor-ECU ontvangt de ontgrendelingsopdracht niet van de BSI. Deze fout genereert geen foutcode.

#41 ·
Ik dacht dat het misschien zou helpen als ik een paar foto's toevoegde van een Diagbox-scherm voor een auto (Peugeot 207) met een probleem met de startonderbreker. Er zijn twee foto's voor de BSI en één voor de ECU. De 207 BSI-diagnose geeft iets meer informatie, maar is in wezen hetzelfde als de 407. Het belangrijkste is dat de motorregeleenheid vergrendeld is, zodat de auto niet start.

In het geval van de 207 ECU heeft Diagbox een probleem met de startonderbreker herkend, je kunt zien dat het een seed (ontgrendelcode) heeft verzonden, maar geen reactie heeft gehad van de BSI, dus zal het niet ontgrendelen.

De foto's komen uit een andere discussie op het forum: 207 Crank but no Start. In dat geval had de auto in eerste instantie een probleem met de CAN-bus bij de BSI en na veel werk reed de auto een maand of zo en daarna ontwikkelde zich deze fout. De oplossing was om de ECU/BSI-kit te vervangen. In een stadium zat er water op een ECU-connector en ik vermoed dat er een kleine hoeveelheid water in de ECU is gekomen.

#44 · (Edited)
Hoe krijg je die 'expert'-modus? Tijdens het zoeken naar fouten vraagt Diagbox me om een gebruikersnaam en wachtwoord, maar ik heb geen idee wat het is, dus ik klik gewoon op de X en het lijkt me normaal te laten doorgaan
Schakel uw internetverbinding uit. Diagbox probeert verbinding te maken met de Peugeot-server.

Deze video kan helpen

#47 · (Edited)
Ik heb nog geen kans gehad om naar de auto te kijken, maar tijdens het spelen met Diagbox vond ik de scanrapporten
Dat was een interessant rapport. Voor het geval je het niet weet: in DiagBox staat ECU voor Electronic Control Unit, dus elke box op de CAN-bus is een ECU. De motorregeleenheid (motor-ECU of injectiecontrole) is de SID803A. Er lijken veel fouten te zijn die verband houden met verschillende ECU's. Deze kunnen historisch zijn. Met Diagbox moet je de fout bekijken voordat je deze kunt wissen en het kan zijn dat fouten zijn verholpen maar niet gewist. Een fout die me zorgen baarde, was U1213 voertuigsnelheid. Het kan een ABS-fout zijn, maar het kan ook een CAN-bus communicatieprobleem zijn. Ik vermoed dat er een communicatieprobleem kan zijn tussen de BSI en de motor-ECU en de busverbinding tussen deze twee eenheden loopt meestal via de ABS. Het kan zo simpel zijn dat de elektrische connector van de ABS schoongemaakt moet worden.