Peugeot Forums banner
21 - 40 of 42 Posts
Klinkt alsof er een storing kan zijn met het solenoïdecircuit van de startmotor. Ik zou de kabelboom elimineren door een tijdelijke kabelboom aan te sluiten om de startmotorsolenoïde te activeren om te zien of het de startmotor of de kabelboom is.
Dit is een bekend probleem. dwz de vervanging van de 20A zekering door een 25A zekering.
 
Dit is een bekend probleem. dwz. de vervanging van de 20A zekering door een 25A zekering.
Hartelijk dank voor het advies, ik heb deze week precies dezelfde problemen gehad als hier beschreven.

De 20A zekering is afgelopen zondag doorgebrand toen ik de auto direct na terugkomst van een reis van twee uur opnieuw probeerde te starten, een monteur van de bergingsdienst stelde de zekering vast (maar geen duidelijke elektrische storing) en hij startte de hele week prima op korte woon-werkverkeer - heb vandaag (zaterdag) weer een reis van twee uur gemaakt en hij blies de zekering bij het opnieuw proberen te starten, gelukkig had ik er een voorraad van gekocht - hij start onmiddellijk opnieuw als je de zekering vervangt.

Ik heb nu de 20A vervangen door een 25A en zal later een update geven.
 
Oeps!

Sinds zaterdag is het prima begonnen, maar vanavond (donderdag) blies het de 25A-zekering na een korte rit en herstart, daarna meteen weer een 25A-zekering, vervangen door een derde en nog steeds niet starten, maar toen ik deze controleerde, was hij niet doorgebrand.

De auto een paar meter vooruit geduwd in de neutraalstand en hij startte, maar ik kreeg de emissiewaarschuwingsmelding op het infopaneel.

Goed nieuws is dat ik een AA-onderdelengarantie heb op de auto van de hoofddealer waar ik hem vorig jaar heb gekocht. Ik ga me morgen vermaken en ze bellen om te zien wat voor oplichterij ze uithalen met hun "bijdrage in de kosten bij een van onze aangewezen reparateurs".

Ik heb het stille vermoeden dat mijn gebruikelijke garage een elektrische controle zal uitvoeren en een gereviseerde startmotor zal leveren voor minder dan mijn "bijdrage" aan de "garantie".
 
Heb de auto vandaag in onze plaatselijke garage gehad, heb me niet gestoord aan de garantieclaim, want na controle van de AA Gold voorwaarden zijn er meer ontsnappingsclausules voor hen dan goed zou zijn voor mijn bankrekening, het stuk waar ze aanbeveelden om hem naar een Halfords service bay te brengen en hen te betalen om alles te demonteren, en hen dan te bellen, deed het voor mij.

Hoe dan ook, mijn plaatselijke garage (die ik echt vertrouw), heeft verschillende metingen van de startmotor gedaan, hij zit momenteel op een 30A zekering (mijn werk) en blaast die niet door, hij kan tot 33A trekken voor milliseconden bij het starten, maar ik wil hem niet echt op een hogere zekering houden dan aanbevolen.

De garage heeft met Peugeot gesproken en ze bevestigden het bovenstaande advies dat de zekering officieel kan worden opgewaardeerd naar 25A, aangezien ze dat nu standaard doen, helpt me niet, want de mijne blies de 25A zekeringen door, officieus zei de technicus "Ja, ik zou ook een 30A proberen", maar hij gaat daar niet op geciteerd worden.

Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik ze gevraagd om een nieuwe startmotor te plaatsen, want elke keer dat de zekering tot nu toe is doorgebrand, was het als ik kilometers ver weg was (waarom gaan ze nooit kapot in je oprit?)
 
307 1.6 Benzine 2006 F8 Startmotor Controle zekering blaast

Motor start prima als hij koud is, maar als hij warm is, slaat de startmotor niet aan en is zekering F8 in de zekeringkast van het motorcompartiment doorgebrand. Vervangen en de motor startte prima. Fout trad twee weken later opnieuw op. Zekering vervangen door 25A na onderzoek op het web, aangezien dit blijkbaar een bekend probleem is. Ik wacht nu af of hij weer doorbrandt, want de volgende stap is de startmotor. Ik vermoed dat de isolatieweerstand van de startmotor zijn isolatie heeft verloren en dit de zekering doet springen.
 
Het is zeker een "hete motor"-fout. Ik heb nu een nieuwe startmotor laten monteren (totale kosten £ 144), omdat ik het vertrouwen in de "Blijf de zekeringen vervangen"-theorie had verloren. Toen mijn lokale garage de startmotor wilde bestellen, vonden ze er twee die werden aanbevolen voor mijn bouwjaar en model (55-plaat benzine 307), maar de ene was aanzienlijk hoger beoordeeld dan de andere. Hij is niets anders dan grondig, mijn man, en hij was niet blij om maar wat te gokken. De startmotor die op de mijne zat, was de hoger beoordeelde, maar hij bracht hem bij het starten naar 33A en we waren het er allebei over eens dat als de lagere net zo goed zou werken, we die net zo goed konden nemen en elke twijfel over de initiële startbelasting konden wegnemen.
 
Het is zeker een "hete motor"-fout, ik heb nu een nieuwe startmotor laten monteren (totale kosten £144) omdat ik het vertrouwen in de "Blijf de zekeringen vervangen"-theorie kwijt was, toen mijn lokale garage de startmotor ging bestellen, vonden ze er twee aanbevolen voor mijn bouwjaar en model (55-plaat benzine 307), maar de ene was aanzienlijk hoger geclassificeerd dan de andere, hij is niets anders dan grondig, mijn man, en hij was niet blij om maar te gokken, de startmotor die op de mijne zat, was de hoger geclassificeerde, maar hij bracht hem naar 33A bij het starten en we waren het er allebei over eens dat als de lagere het net zo goed zou doen, we die net zo goed konden nemen en elke twijfel over de initiële startbelasting konden wegnemen.

Peugeot en verschillende motorelektriciens konden niet uitleggen waarom Peugeot twee verschillend geclassificeerde startmotoren voor de auto zou moeten aanbevelen, hem werden uitleg aangeboden zoals "Het is voor een automaat" en zelfs "Het is de climate control versie" die allebei geen enkele zin hadden, hij is een automonteur met 40 jaar ervaring en ik was vroeger een "normale" elektricien (maar geen autospecialist) en we waren allebei verbijsterd, maar we hebben voor de kleinere gekozen en tot nu toe... zo goed.
Maar zeker, de hoger geclassificeerde zal beter zijn omdat hij de motor gemakkelijker/sneller zal laten draaien, dus een snellere start etc.
Ik monteer altijd de opgewaardeerde, vooral op de HDIs, omdat ze daarna een stuk beter starten.
 
F8 zekering doorgebrand

Ik zou graag het bedradingsschema voor de F8 zekering willen zien, omdat ik denk dat dit de startmotorbesturing is, d.w.z. de solenoïde, niet de startmotor. De startmotor zal waarschijnlijk aanzienlijke stroom trekken tijdens het starten, d.w.z. meer dan 20A.

Mijn HAYNES-handleiding toont de F8-zekering niet, wat duidelijk verkeerd is.

Het stroomcircuit van de startmotor toont geen zekering in zowel mijn PEugeot 307 als Meriva HAYNES-handleidingen, wat volgens mij klopt, aangezien dit zeer grote zekeringen zouden zijn.

Wat we nodig hebben is het schema inclusief de F8 zekering.
 
Ik zou graag het bedradingsschema voor de F8-zekering willen zien, omdat ik denk dat dit de startmotorbesturing is, d.w.z. het is de solenoïde, niet de startmotor. De startmotor zal waarschijnlijk een aanzienlijke stroom trekken tijdens het starten, d.w.z. meer dan 20A.

Mijn HAYNES-handleiding toont de F8-zekering niet, wat duidelijk verkeerd is.

Het stroomcircuit van de startmotor toont geen zekering op zowel mijn PEugeot 307 als Meriva HAYNES-handleidingen, wat volgens mij klopt, aangezien dit zeer grote zekeringen zouden zijn.

Wat we nodig hebben, is het schema inclusief de F8-zekering.
De startmotor wordt rechtstreeks van de accu gevoed als je de draad volgt. Dezelfde draad gaat ook naar de dynamo.
 
307 1.6 Benzine 2006 F8 Starter Control zekering blaast

OK, dus na het vervangen van de F8 20A zekering door een 25A zekering, kwam de fout opnieuw voor zonder dat de startmotor inschakelde bij het starten na het rijden naar de winkels toen de motor warm was. Bij deze gelegenheid was de zekering niet gesprongen, maar het vervangen van de zekering F8 terug naar de 20A leek het probleem op te lossen. Dit was waarschijnlijk toeval.

Toen de auto weer thuis was, verwijderde ik de startmotor en reproduceerde ik het probleem op de werkbank terwijl ik de stroom van de solenoïde mat. Soms schakelde de solenoïde niet in bij het aanbrengen van 12V. De motor/solenoïde kan gemakkelijk uit elkaar worden gehaald en weer in elkaar worden gezet, wat ik deed en ik gaf hem een goede schoonmaakbeurt en opnieuw smeren. Het was mij duidelijk dat de koperen solenoïde plunjer vastliep in de huls. Dus ik geloof nu dat koper een goede geleider van warmte is en dat het zou uitzetten als het warm is, waardoor de kans op vastlopen groter wordt. Eenmaal schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar gezet, is alles in orde. De tijd zal het leren, maar als je deze fout hebt, hoef je waarschijnlijk de startmotor niet te vervangen, maar alleen de solenoïde uit elkaar te halen en hem goed schoon te maken en te smeren.
 
307 benzine 1.6 start mislukt zekering F8 doorgebrand

De storing is net na 16 maanden weer opgetreden. Zekering F8 20A twee keer doorgebrand, dus ik heb deze vervangen door 30A en de auto startte prima. Ik zal onder de auto moeten kruipen en de startmotor en het magneetventiel moeten verwijderen. Ik heb nu een reserve startmotor en magneetventiel-eenheid om te monteren, waarvan ik verwacht dat deze het probleem zal oplossen.
 
Hallo, de auto start altijd als hij koud is, maar als ik stop om benzine te halen of mijn baby bij de crèche af te zetten, dan start hij zeker niet opnieuw. We hebben dit gegoogeld en een andere persoon gevonden met precies dezelfde zekering F8 die onder de motorkap doorbrandt. We hebben geen idee wat het kan zijn, maar ik moet wachten tot de auto volledig is afgekoeld voordat hij stopt met het doorbranden van zekeringen. Het is zekeringkast 1 F8 geel 20 ampère en zegt in de handleiding dat het voor de startbediening is, bedankt, Ellie x
Hoi, ik vraag me af of je het probleem ooit hebt opgelost en wat de uitkomst was, want mijn vrouw heeft hetzelfde probleem met haar 307z, hartelijk dank Steve
 
Zonder twijfel is het de startmotor-solenoïde die defect is. Dit maakt deel uit van de startmotor-assemblage. Wees voorzichtig met het verhogen van de zekeringwaarde, want uiteindelijk kan dit tot brand leiden. 25A zou prima moeten zijn, maar hoger zou ik vermijden. De oplossing is om de startmotor te vervangen door een gereviseerde eenheid, of als je een ervaren monteur bent, verwijder dan de startmotor en demonteer de solenoïde en maak hem goed schoon. De startmotor is moeilijk te verwijderen en kan alleen van onder de auto worden gedaan.
 
Oeps!

Sinds zaterdag gaat het prima, maar vanavond (donderdag) blies hij de 25A zekering na een korte rit en herstart, daarna meteen weer een 25A zekering, vervangen door een derde en hij wilde nog steeds niet starten, maar toen ik deze controleerde, was hij niet gesprongen.

Groeten JerryChicken
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 407, ik kon het niet begrijpen van de niet gesprongen zekering en geen start na 2 of 3 gesprongen... misschien zouden ze je een baan kunnen geven bij Peugeot. Ik zal me terstond over mijn solenoïde ontfermen.

veel zegeningen
 
Zekering blaast door.

Dit is absoluut een aardingsprobleem.
Bij de mijne blies een 20A (gele) zekering door na ongeveer 5 starts. Hij heeft de accuklemmen op een hendelsysteem, geen moer en bout zoals de meeste accupolen, op de aardingspaal was de hendel omhoog gekomen waardoor een hoogohmige verbinding ontstond, ik heb de klem er gewoon afgehaald, schoongemaakt, verplaatst en de hendel helemaal naar beneden geduwd en het was verholpen. Je kunt ook de aardingspunten voor de zekeringkast en de motor controleren, maar ik wed dat dat het is.
 
De solenoïdecontact is de boosdoener

Ik heb dit probleem gehad met 2 aparte starters. Omdat het probleem moeilijk te achterhalen was en ik het ondanks zoeken op internet wijd en zijd nergens anders beschreven kon vinden, heb ik besloten om te reageren op welk internetforum dan ook dat als eerste naar boven komt bij het zoeken naar "Peugeot 307 start niet warm" op Google ;)

In mijn geval is de startmotor een Valeo D6G3, en het probleem was dat de interne contacten van de solenoïde na verloop van tijd versleten waren. Door het probleem te vinden, heb ik veel geleerd over startmotoren, dus ik zal proberen hier zoveel mogelijk uit te leggen.

Het probleem:
Eerst startte de auto niet als hij warm was. Nadat ik de startmotor had verwijderd, uit elkaar had gehaald en schoongemaakt (zoals elders beschreven als een mogelijke oplossing), startte hij ook niet meer koud. Door hem buiten de auto te testen met startkabels, leek hij prima te werken. Een vervanging van de sloop deed precies hetzelfde. Alle bedrading gecontroleerd, kon geen fouten vinden. De stromen en de spanning van de accu gemeten.
Buiten de auto draaide de startmotor vrij rond en trok in totaal ongeveer 50 A, waarvan 7 A door de solenoïde. In de auto klikte de startmotor alleen maar en trok ongeveer 40 ampère door de solenoïde -> dit is de oorzaak van het doorbranden van de 20A zekering. De 25A vervanging kan deze stroom net lang genoeg aan. Dit betekent dat de solenoïde nooit volledig sluit als de startmotor in de auto is geïnstalleerd.

Solenoïde werking:
Ik heb hier een schema geplaatst: imgur.com/a/zvreI
De solenoïde heeft drie contacten (plus aarde via de behuizing):
De eerste ingang is permanent verbonden met de positieve accu. Dit is een dikke kabel om de 100A+ te leveren die tijdens het gebruik door de startmotor gaan.
De tweede ingang is kleiner, deze komt van de ontsteking om de startmotor in te schakelen.
De derde connector is de uitgang, deze is aangesloten op de motoringang. De motoruitgang zelf is geaard op de behuizing.
De solenoïde bevat eigenlijk twee spoelen: Eén gemaakt van dikke draad met lage weerstand. Dit is de aantrekspoel, die een hoge stroom (>30A) trekt en een groot magnetisch veld creëert om de plunjer naar binnen te trekken. Deze plunjer beweegt het rondsel van de startmotor om het vliegwiel aan te drijven (via een hendel). Zodra de plunjer de bodem van de solenoïde bereikt, sluit hij de schakelaar tussen de uitgangs- en ingangsklemmen. Er kan nu stroom van de accu door de motor lopen. Deze schakelaar kortsluit ook de aantrekspoel, zodat deze geen stroom meer trekt.
De tweede spoel is gemaakt van dunnere draad en heeft daarom een hogere weerstand. Deze blijft actief en houdt alleen de plunjer vast. Dit vereist veel minder magnetisch veld dan het bewegen ervan. Hij trekt slechts ongeveer 7 A.
Dus in normale werking zal de stroom die door zekering F8 en de solenoïde gaat, kort pieken op 40 A totdat de schakelaar sluit, en dan 7 A blijven zolang hij draait. Als de schakelaar echter niet sluit, omdat de contacten geërodeerd zijn (of er iets vastzit), blijft de stroom op 40 A, waardoor de zekering waarschijnlijk doorbrandt.

De oorzaak van het probleem:
Uiteindelijk ontdekte ik met behulp van een vriend dat de startmotor niet meer werkte zodra de kabel van de accu goed was bevestigd. Met startkabels werkte het prima. Het lijkt erop dat de interne contacten na verloop van tijd zo ver zijn geërodeerd dat ze nauwelijks nog contact maken. Als de klem los zit, maakt hij net contact. Als de moer op de klem wordt aangedraaid, trekt hij hem net genoeg naar buiten om het contact te verliezen.

De oplossing:
Voorlopig ben ik erin geslaagd mijn oude startmotor weer in gebruik te nemen met een grove reparatie (hij was toch al kapot, dus waarom niet proberen).
Foto's op: imgur.com/a/zvreI
De klem is slechts een koperen bout, op zijn plaats gehouden met een clip. Na het verwijderen van de clip kan de bout verder in de solenoïde worden geduwd. Ik heb een klein gaatje in de zijkant van de plastic afdekking geboord om een 4 mm bout in te plaatsen die ik tot een scherpe punt heb gevijld. Deze houdt nu de klem op zijn nieuwe positie.
Nu kan ik op zoek gaan naar een vervangende solenoïde (het Valeo-onderdeelnummer is 594348), hoewel een deel van mij benieuwd is hoe lang de "reparatie" zal duren.
 
Wat een uitstekende post, met een aantal echt nuttige informatie. Ik heb dit probleem met mijn nieuwe (voor mij) 307 cc en deze post legt precies uit wat er gebeurt en waarom. Er leken te veel berichten te zijn die suggereerden dat de startstroom zelf door de 20A-zekering gaat, of dat de weerstand bij warmte lager zou zijn. Beide zijn fout, heel fout. Het idee dat de aantrekstroom van de solenoïde te lang aan blijft staan, is volkomen logisch. Mijn plan, totdat ik de startmotor kan verwijderen en strippen, is om de zekering te vervangen door een van deze. Het bespaart me in ieder geval dat ik elke keer dat hij knalt mijn handen vuil hoef te maken. Hartelijk dank voor het uitleggen van dit mysterie. :thumb:
 
Hallo xmastree,

fijn dat de informatie geholpen heeft. Ik zou zeker aanraden om de solenoïde te vervangen, zodra je problemen met de zekering begint te krijgen.
Ik heb de zekering maar 2 of 3 keer vervangen, voordat de startmotor er helemaal mee ophield. De laatste die ik erin deed was 25A, wat volgens mij nu door Peugeot wordt aanbevolen. Die heeft al mijn (nutteloze) startpogingen tijdens het oplossen van problemen overleefd. De normale zekeringen kunnen kortstondig een hogere stroomsterkte aan dan aangegeven, maar zullen uiteindelijk doorslaan als de stroom lang genoeg aanhoudt.
Met de solenoïde is het sowieso niet nodig om de stroom langer aan te laten staan. Als je probeert de motor te starten en hij slaat niet meteen aan, zet dan onmiddellijk het contact uit. Er gebeurt niets als je de sleutel langer omdraait.
Ik had eigenlijk wel wat geluk door de startmotor snel aan-uit-aan te proberen te zetten, zodat de solenoïde twee keer zou proberen in te schakelen.
 
Dat ziet er inderdaad behoorlijk versleten uit.
Wat de mijne betreft, nou ja, hij begon een ander geluid te maken. In plaats van alleen de kleine klik van het dashboardkastje, was er nu ook een luider geluid van onder de motorkap. Mogelijk de solenoïde die half inschakelt. De zekering heeft het echter overleefd, en aangezien ik de stroomonderbreker al had besteld, heb ik die gemonteerd.
Wat de startmotor zelf betreft, ik heb een complete nieuwe besteld voor £ 45. Ik dacht dat aangezien hij eruit moet om de solenoïde te vervangen, en de auto 60.000 mijl heeft gereden in elf jaar, dat misschien veel korte ritten zijn geweest, dus de startmotor heeft misschien wel hard gewerkt, dus waarom zou ik hem niet vervangen?
 
21 - 40 of 42 Posts