De solenoïdecontact is de boosdoener
Ik heb dit probleem gehad met 2 aparte starters. Omdat het probleem moeilijk te achterhalen was en ik het ondanks zoeken op internet wijd en zijd nergens anders beschreven kon vinden, heb ik besloten om te reageren op welk internetforum dan ook dat als eerste naar boven komt bij het zoeken naar "Peugeot 307 start niet warm" op Google
In mijn geval is de startmotor een Valeo D6G3, en het probleem was dat de interne contacten van de solenoïde na verloop van tijd versleten waren. Door het probleem te vinden, heb ik veel geleerd over startmotoren, dus ik zal proberen hier zoveel mogelijk uit te leggen.
Het probleem:
Eerst startte de auto niet als hij warm was. Nadat ik de startmotor had verwijderd, uit elkaar had gehaald en schoongemaakt (zoals elders beschreven als een mogelijke oplossing), startte hij ook niet meer koud. Door hem buiten de auto te testen met startkabels, leek hij prima te werken. Een vervanging van de sloop deed precies hetzelfde. Alle bedrading gecontroleerd, kon geen fouten vinden. De stromen en de spanning van de accu gemeten.
Buiten de auto draaide de startmotor vrij rond en trok in totaal ongeveer 50 A, waarvan 7 A door de solenoïde. In de auto klikte de startmotor alleen maar en trok ongeveer 40 ampère door de solenoïde -> dit is de oorzaak van het doorbranden van de 20A zekering. De 25A vervanging kan deze stroom net lang genoeg aan. Dit betekent dat de solenoïde nooit volledig sluit als de startmotor in de auto is geïnstalleerd.
Solenoïde werking:
Ik heb hier een schema geplaatst: imgur.com/a/zvreI
De solenoïde heeft drie contacten (plus aarde via de behuizing):
De eerste ingang is permanent verbonden met de positieve accu. Dit is een dikke kabel om de 100A+ te leveren die tijdens het gebruik door de startmotor gaan.
De tweede ingang is kleiner, deze komt van de ontsteking om de startmotor in te schakelen.
De derde connector is de uitgang, deze is aangesloten op de motoringang. De motoruitgang zelf is geaard op de behuizing.
De solenoïde bevat eigenlijk twee spoelen: Eén gemaakt van dikke draad met lage weerstand. Dit is de aantrekspoel, die een hoge stroom (>30A) trekt en een groot magnetisch veld creëert om de plunjer naar binnen te trekken. Deze plunjer beweegt het rondsel van de startmotor om het vliegwiel aan te drijven (via een hendel). Zodra de plunjer de bodem van de solenoïde bereikt, sluit hij de schakelaar tussen de uitgangs- en ingangsklemmen. Er kan nu stroom van de accu door de motor lopen. Deze schakelaar kortsluit ook de aantrekspoel, zodat deze geen stroom meer trekt.
De tweede spoel is gemaakt van dunnere draad en heeft daarom een hogere weerstand. Deze blijft actief en houdt alleen de plunjer vast. Dit vereist veel minder magnetisch veld dan het bewegen ervan. Hij trekt slechts ongeveer 7 A.
Dus in normale werking zal de stroom die door zekering F8 en de solenoïde gaat, kort pieken op 40 A totdat de schakelaar sluit, en dan 7 A blijven zolang hij draait. Als de schakelaar echter niet sluit, omdat de contacten geërodeerd zijn (of er iets vastzit), blijft de stroom op 40 A, waardoor de zekering waarschijnlijk doorbrandt.
De oorzaak van het probleem:
Uiteindelijk ontdekte ik met behulp van een vriend dat de startmotor niet meer werkte zodra de kabel van de accu goed was bevestigd. Met startkabels werkte het prima. Het lijkt erop dat de interne contacten na verloop van tijd zo ver zijn geërodeerd dat ze nauwelijks nog contact maken. Als de klem los zit, maakt hij net contact. Als de moer op de klem wordt aangedraaid, trekt hij hem net genoeg naar buiten om het contact te verliezen.
De oplossing:
Voorlopig ben ik erin geslaagd mijn oude startmotor weer in gebruik te nemen met een grove reparatie (hij was toch al kapot, dus waarom niet proberen).
Foto's op: imgur.com/a/zvreI
De klem is slechts een koperen bout, op zijn plaats gehouden met een clip. Na het verwijderen van de clip kan de bout verder in de solenoïde worden geduwd. Ik heb een klein gaatje in de zijkant van de plastic afdekking geboord om een 4 mm bout in te plaatsen die ik tot een scherpe punt heb gevijld. Deze houdt nu de klem op zijn nieuwe positie.
Nu kan ik op zoek gaan naar een vervangende solenoïde (het Valeo-onderdeelnummer is 594348), hoewel een deel van mij benieuwd is hoe lang de "reparatie" zal duren.