Eindelijk de Bluetooth ECU-module aan de praat gekregen !!
Na een paar valse starts en een algemeen gebrek aan informatie op de verschillende forums, heb ik eindelijk de originele OEM Bluetooth ECU-module aan het werk gekregen in mijn Yr2007 207-auto.
Deze instructies en onderdeelnummers zijn voor een rechtsgestuurde auto in het VK !!
Dus heeft de auto de nodige aansluitingen in de kabelboom ??
Allemaal behalve de basis 207-modellen boden Bluetooth als optie aan en de bedrading zit doorgaans al in de kabelboom. Voordat je begint, controleer je of er een AUX-aansluiting uit de kabelboom komt achter de radio (model RD4) en ik geloof dat je ook het centrale dashboarddisplay nodig hebt dat graphics bevat in plaats van alleen tekst (type C).
De tweede kabel is voor de microfoon en kan worden gevonden door de binnenverlichting van het plafond te verwijderen.
De derde en laatste connector komt uit de kabelboom boven het dashboardkastje - Meer hierover later.
Je hebt ook toegang nodig tot de Peugeot DIAGBOX-software en Lexia-3-interface, omdat je de verschillende ECU-modules in de auto moet configureren.
Benodigde onderdelen:-
Ik heb een oudere Bluetooth ECU-unit gekocht via eBay, die blijkbaar het originele model is dat in deze leeftijd van 207 is geïnstalleerd. Onderdeel #9666419080 / S122288001. Voor elke module zijn er vaak meer dan één leverancier en dus meer dan één onderdeelnummer - De S122288001 lijkt gemeenschappelijk te zijn voor de modules. De typische eBay-prijs voor deze unit is ongeveer £ 30.
Uit ervaring werken de nieuwere Bluetooth ECU-modules met de zijconnector en ook met een USB-aansluiting niet op de oudere auto's.
Je hebt de plastic montagehouder nodig om de Bluetooth-module op zijn plaats te houden. SUP KLM/USB 6574.NE Onderdeelnummer: 9688441080 / A1026564 Omdat de sloopbedrijven (en eBay-verkopers) dit normaal gesproken lijken te vergeten, kun je dit voor ongeveer ÂŁ 6 kopen bij een Peugeot-dealer.
Je hebt de microfoon nodig die in de plafondverlichting gaat. De goedkoopste manier om te kopen is door een hele lichtunit te kopen via eBay die al de microfoon bevat. Onderdeelnummer: 9651817180 of 9656164180 - Ik denk dat ze hetzelfde zijn ?? Dezelfde microfoon wordt gebruikt in bijna alle modellen van Peugeot- en Citroën-auto's, dus het is meestal gemakkelijk om er een te vinden voor een goede prijs (£ 10 tot £ 15 voor de hele lichtunit met microfoon).
Installatie:-
Je kunt een algemene diagnosecontrole uitvoeren voordat je begint (met DIAGBOX).
KOPPEL de batterij los !!
Installeer eerst de microfoon in de binnenverlichting van het plafond. Verwijder eerst het licht (klikt in een grotere behuizing - Buig de metalen clips niet !! Gebruik een schroevendraaier om ze voorzichtig los te maken) en verwijder vervolgens de hele plastic vorm. De clips zijn stijf !! Steek de microfoon in de plastic vorm en sluit vervolgens de stekker aan op de aansluiting in de kabelboom. Plaats de lichtunit terug in de hemelbekleding.
Schuif de radio en de lade eronder uit en sluit de AUX-connector aan die zich in de hoofdbedradingsboom bevindt. De connector is degene die het dichtst bij het midden van de radio zit. De andere aansluiting is voor de cd-wisselaar.
Plaats de radio terug!
Nu het leuke gedeelte !! We moeten het dashboardkastje verwijderen (of in ieder geval uit de weg laten vallen).
Verwijder de airco-opening van de binnenkant van het dashboardkastje.
Duw de OBDII-aansluiting naar de zekeringkast - Knijp gewoon in de lipjes aan de linkerkant zodat deze los hangt.
Draai de zes Torx-schroeven los (2 langs de bovenkant, 2 links onder en 2 onder de dashboardkastdeur).
Waarschijnlijk een goed idee om het licht uit het dashboardkastje te verwijderen, omdat het het gemakkelijker maakt om de kabels te leiden zonder ze te beknellen !!
Trek nu het dashboardkastje eruit, beginnend bij de bovenrand, en laat het gewoon in de voetenruimte vallen.
Draai de twee bouten los waarmee de metalen beugel die het dashboardkastje op zijn plaats hield, vastzat en verwijder de plastic clip die de ventilatiebuis vasthoudt.
Je zou de kabel en de stekker voor de Bluetooth ECU-module aan de linkerkant moeten zien.
Plaats de Bluetooth-module in de plastic houder en klik de houder vervolgens vast aan de bovenkant van de metalen beugel.
Sluit de Bluetooth-module aan met de stekker op de kabelboom.
Bevestig de metalen beugel met de twee bouten weer op zijn plaats met de Bluetooth-module.
Plaats de plastic clip die de ventilatiebuis vasthoudt terug.
Ik raad je ten zeerste aan om het dashboardkastje pas terug te plaatsen als je alles hebt getest en werkend hebt !!!
Sluit de batterij weer aan !!
Configuratie met DIAGBOX:-
Voer een algemene scan uit zodat je een overzicht hebt van alle ECU-modules.
Zorg er op de BSI-module voor dat je de Bluetooth-module hebt ingeschakeld (aanwezig).
Op de radio moet je de AUX 1-ingang inschakelen voor de KML/Nomad Hands Free-modus.
Op het multifunctionele scherm moet je de telefoon Hands Free-functie inschakelen.
Op de Bluetooth-module kun je ook de naam van het Bluetooth-apparaat instellen - bijvoorbeeld “Peugeot 207”
Als het eenmaal draait, kun je naar het telefoonmenu op het autoscherm gaan. Wis alle oude telefoons die mogelijk zijn gekoppeld door de vorige eigenaar van de Bluetooth ECU-module en dan kun je je telefoon koppelen (code is 1234).
Dat is het !!
Je kunt het dashboardkastje nu terugplaatsen !!
Als je wat foto's van de installatie wilt, stuur me dan een PM of bekijk mijn Pinterest
Succes
Alles goed, James