Peugeot Forums banner
Status
Not open for further replies.

206 Elektrische systemen slaan op hol + motor valt uit

39K views 14 replies 7 participants last post by  Joe081  
#1 ·
Hallo allemaal,

Even een vraagje voor mijn wederhelft, want ze heeft wat problemen met haar 206.

Voordat ik begin: De auto is een 2004, 206 Benzine. 80.000 op de teller. Loopt meestal als een zonnetje.

De afgelopen week is de auto zich op een vreemde manier gaan gedragen...

Als we rijden, gaan de dashboardlampjes branden alsof het Kerstmis is, allemaal knipperend en helemaal gek! De motor valt dan een paar minuten later helemaal uit. Als we de auto opnieuw proberen te starten, slaat hij niet aan en beginnen de dashboardlampjes weer te gillen... opnieuw! Na ongeveer 5-6 pogingen slaat de auto eindelijk aan en zijn we weg... Tot het 5 minuten later weer gebeurt. Ik heb mijn vriendin gevraagd hem uit de weg te parkeren terwijl ik uitzoek wat er aan de hand is.

Ik heb wat rondgekeken op forums etc. en veel mensen zeggen dat de massakabel los is geraakt en de auto niet goed aardt, waardoor er elektrische storingen ontstaan. Dus vandaag heb ik mijn hoofd onder de motorkap gestoken en de kabel gecontroleerd, alles is in orde en ik kan geen echte corrosie of losse bedrading zien.

Ik heb ook op sommige forums gelezen dat dit een groot probleem is met 206's en dat Peugeot in sommige gevallen de arbeidskosten betaalt om het probleem op te lossen vanwege een grote storing met de ECU... Voordat ik met een dealer praat of naar mijn lokale garage ga, heeft iemand dit probleem al eerder gehoord?

Ter herhaling:

• Alle dashboardlampjes beginnen te knipperen
  • Het sturen wordt zwaar
  • De remmen worden zwaar
  • De auto start pas weer na de 5e-6e poging
  • De massakabel van de accu ziet er goed uit
  • De klok is gereset alsof er een batterij is vervangen

Alvast bedankt voor alle hulp en aangezien dit mijn eerste bericht is... Hallo Peugeot Forums!

Jake

#2 ·
Als u zegt dat u de integriteit van de aardkabels hebt gecontroleerd, waar hebt u dan gekeken?
De hoofdkabel die het starten van de motor kan verhinderen als deze gecorrodeerd is, is bevestigd aan de koppelingshuis, om dit goed te controleren moeten de accu en de accubak verwijderd worden. De blauwe corrosie kruipt omhoog in de kabel onder de plastic isolatie waar het onzichtbaar is.

Er is een andere kabel die loopt van de aarde van de accu naar een chassisdeel aan de zijkant van de motorruimte, die ook gevoelig is voor corrosie.

Als u het op de luie manier wilt controleren, neem dan twee startkabels, bevestig er een van de aarde van de accu naar een geschikte positie op de motor, de andere kabel van de minpool van de accu naar een geschikt chassis punt. Door dit te doen, omzeilt u effectief beide aardkabels. Als de auto zich nu normaal gedraagt, koop en monteer dan gewoon een nieuwe aardkabel, zo niet, dan heeft u een diagnosecontrole nodig om verder onderzoek te doen.

U kunt ook de ECU losdraaien en de drie stekkerverbindingen op corrosie controleren, dit is ook een veelvoorkomend probleemgebied, de ECU is op een slechte locatie gemonteerd tegen de binnenspatbord aan de rechterkant en is gevoelig voor vocht.

Benny.

#3 ·
Hallo allemaal,

Even informeren voor mijn wederhelft, want ze heeft wat problemen met haar 206.

Voordat ik begin: De auto is een 2004, 206 Benzine. 80K op de teller. Loopt meestal als een droom.

In de afgelopen week is de auto zich op een rare manier gaan misdragen...

Als we rijden, gaan de dashboardlampjes branden alsof het Kerstmis is, allemaal knipperend en helemaal gek! De motor valt dan een paar minuten later helemaal uit. Als je de auto opnieuw probeert te starten, slaat hij niet aan en beginnen de dashboardlampjes weer gek te doen... opnieuw! Na ongeveer 5-6 pogingen slaat de auto eindelijk aan en zijn we weg... Tot het 5 minuten later weer gebeurt. Ik heb mijn vriendin gevraagd hem uit de weg te parkeren terwijl ik uitzoek wat er aan de hand is.

Ik heb wat rondgekeken op forums etc. en veel mensen zeggen dat de aardingskabel los is geraakt en de auto niet goed aardt, waardoor er elektrische storingen ontstaan. Dus vandaag heb ik mijn hoofd onder de motorkap gestoken en de kabel gecontroleerd, alles is in orde en ik kan geen echte corrosie of losse bedrading zien.

Ik heb ook op sommige forums gelezen dat dit een groot probleem is met 206's en dat Peugeot in sommige gevallen de arbeidskosten betaalt om het probleem op te lossen vanwege een grote storing met de ECU... Voordat ik met een dealer praat of naar mijn lokale garage ga, heeft iemand dit probleem al eerder gehoord?

Ter herhaling:

• Alle dashboardlampjes beginnen te knipperen
  • Het sturen wordt zwaar
  • De remmen worden zwaar
  • De auto start pas na de 5e-6e poging opnieuw
  • De aardingskabel van de accu ziet er goed uit
  • De klok is zichzelf gereset, zoals na een batterijwissel

Alvast bedankt voor alle hulp en aangezien dit mijn eerste bericht is... Hallo Peugeot Forums!

Jake
begin met de eenvoudigste controle van de accu en de dynamo, haal het volgende los, maak het schoon en inspecteer het:

accupolen
aardingsklemmen
aardingskabel
startkabels
dynamokabels

• Like
Reactions: Joe081
Save
#4 ·
Ik sluit me aan bij het bovenstaande advies, moet een defecte aarde zijn?? De hoofdaardekabel van de accu naar de versnellingsbak is gemakkelijk te controleren, maar de aardekabel van de versnellingsbak naar de chassisrail is niet zo gemakkelijk te zien. Ik heb er al heel wat gehad die in tweeën zijn gebroken!! Als je hem vervangt, zorg er dan voor dat hij langer is, de originelen zijn te kort.

#5 ·
Ik sluit me aan bij het bovenstaande advies, moet een defecte aarde zijn??
De hoofdaardekabel van de batterij naar de versnellingsbak is gemakkelijk te controleren, maar de aardekabel van de versnellingsbak naar de chassisrail is niet zo gemakkelijk te zien.
Ik heb er al heel wat gehad die in tweeën zijn gebroken!! Als je hem vervangt, zorg er dan voor dat hij langer is, de originelen zijn te kort.
Ik sluit me daarbij aan.

#6 ·
Hallo allemaal, bedankt voor de info.

BennyBall Ik heb de luie methode geprobeerd om de auto te aarden met een startkabel, maar geen succes :S

Oké, dus ik heb moeite om de aardkabel te vinden die op de chassisrail is aangesloten. Ik kan degene zien die van de accu naar de versnellingsbak loopt. Heeft iemand een foto?

Even ter extra info: ik heb geprobeerd haar auto met de mijne te starten en het startte zonder problemen... Komt dit omdat haar auto via de mijne aardt? (werkt dat ĂĽberhaupt?)

#13 ·
Hallo allemaal, bedankt voor de info.

Oké, dus ik heb moeite om de aardkabel te vinden die is aangesloten op de chassisrail. Ik kan degene zien die van de batterij naar de versnellingsbak loopt. Heeft iemand een foto?
Als ik me goed herinner, zit hij onder de accubak? Met alles op zijn plaats is hij verborgen.

#7 ·
De andere auto die je hebt gestart met je eigen accu zou succesvol zijn geweest, zelfs als de aardingskabels van je eigen auto defect waren, op voorwaarde dat je de startkabels rechtstreeks op de accupolen van beide auto's hebt aangesloten. De bevestiging van de aardingskabel aan het chassisdeel in de motorruimte is moeilijk te zien en nog moeilijker te fotograferen, net achter de ABS-modulator, maar kijk of deze helpt.....

Benny.

Attachments

#8 ·
De andere auto die je hebt overbrugd vanaf je eigen accu zou succesvol zijn geweest, zelfs als de aardingskabels op je eigen auto defect waren, op voorwaarde dat je de startkabels rechtstreeks op de accupolen van beide auto's hebt aangesloten. De aardingskabelbevestiging aan het chassisdeel in de motorruimte is moeilijk te zien en nog moeilijker te fotograferen, net achter de ABS-modulator, maar kijk of deze helpt.....

Benny.
Ah oké. Goed, dan bekijk ik dat morgen nog eens. Zo niet, dan kan ik pechhulp inschakelen, want mijn vrouw heeft volledige dekking voor "pechverhelping", dus misschien repareren ze het wel... Ik ben verschrikkelijk in alles wat met auto's te maken heeft...

Bedankt voor alle hulp jongens. Ik zal zien wat ik morgen kan doen als het licht is.

#11 ·
Oké, ik heb de aardverbinding gevonden, passagierskant, hij zit ongeveer dertig centimeter achter de A-stijl vast aan de dorpel, de draden zijn groen/geel, de mijne is droog en schoon dus geen zorgen, ik zal hem bij daglicht invetten.

Om hem te vinden, trek je gewoon het tapijt weg van de dorpel.

Benny.

#12 ·
Een kleine correctie op mijn vorige bericht.....er zitten aardlusaansluitingen op BEIDE dorpels, links en rechts, trek gewoon het tapijt terug om de groen/gele kabels te controleren.

Er zijn ook nog twee andere aardlusaansluitingen achter elke koplamp, ook hier zie je de groen/gele kabels, allemaal de moeite waard om te controleren.

Benny.

Attachments

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.