Peugeot Forums banner

Vraag over de ECO-modus van de 508 ('20 model)

1 reading
7.6K views 25 replies 6 participants last post by  508_2nd_KR  
#1 · (Edited)
Hallo. Ik heb een 508 (2.0 diesel, model 2020) gekocht en er ongeveer 5.500 km mee gereden.
De eco-modus wordt vaak gebruikt, en de eigenschap van de eco-modus is dat wanneer ik mijn voet van het gaspedaal haal, het toerental daalt tot ongeveer 800, en de motor soepel draait met een zeer goed brandstofverbruik, wat de vrijloopmodus wordt genoemd. Of de snelheid nu snel of langzaam was, het werd door deze logica aangedreven.
Maar onlangs daalt het toerental niet meer, zelfs niet als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Kent iemand de voorwaarden om in de vrijloopmodus te zijn?

#2 ·
Hoi. Ik heb een 508 (2.0 diesel, model 2020) gekocht en er ongeveer 5.500 km mee gereden.
De eco-modus wordt vaak gebruikt en de eigenschap van de eco-modus is dat wanneer ik mijn voet van het gaspedaal haal, het toerental daalt tot ongeveer 800 en de motor soepel draait met een zeer goed brandstofverbruik, wat de vrijloopmodus wordt genoemd. Of de snelheid nu snel of langzaam was, het werd door deze logica aangedreven.
Maar onlangs komt het toerental niet meer omlaag, zelfs niet als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Weet iemand de voorwaarden om in de vrijloopmodus te zitten?
800 tpm is de normale stationairsnelheid van een benzinemotor zonder druk op het gaspedaal. Ik denk dat de eco-modus het daar meestal wil houden. De eisen aan de motor tijdens het rijden zouden echter de motor moeten versnellen. Ik weet dat de motor in de sportmodus niet graag onder de 2000 tpm komt. In de eco-modus zou hij echter naar 800 moeten zakken als je helemaal tot stilstand komt en je voet eraf haalt. Zo niet, dan is er iets mis.

#4 ·
800 tpm is de normale stationairsnelheid van een benzinemotor zonder druk op het gaspedaal. Ik denk dat de eco-modus het daar meestal wil houden. De eisen aan de motor tijdens het rijden zouden echter de motor moeten versnellen. Ik weet dat de motor in de sportmodus niet graag onder de 2000 tpm komt. In de eco-modus zou hij echter, als je volledig tot stilstand komt en je voet van het gaspedaal haalt, naar ongeveer 800 moeten gaan. Zo niet, dan zou er iets mis zijn.
Bedankt.
Natuurlijk daalt het toerental als de auto stopt. De vrijloopmodus waar ik benieuwd naar ben, is wanneer ik mijn voet van het pedaal haal tijdens het rijden, het toerental daalt en de auto glijdt.

#3 ·
Hoi. Ik heb een 508 (2.0 diesel, model 2020) gekocht en er ongeveer 5.500 km mee gereden.
De eco-modus wordt vaak gebruikt, en de eigenschap van de eco-modus is dat wanneer ik mijn voet van het gaspedaal haal, het toerental daalt tot ongeveer 800 en de motor soepel draait met een zeer goed brandstofverbruik, wat de vrijloopmodus wordt genoemd. Of de snelheid nu snel of langzaam was, het werd door deze logica aangedreven.
Maar onlangs komt het toerental niet meer omlaag, zelfs niet als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Weet iemand de voorwaarden om in de vrijloopmodus te zitten?
Er is een procedure om de auto in de vrijloopmodus te zetten, deze staat op pagina 134 in mijn handboek - de sectie over de automatische versnellingsbak. Mijn auto lijkt niet in de vrijloopmodus te staan als ik Eco gebruik, het handboek maakt niet duidelijk of vrijloop standaard actief is in de Eco-modus of dat de eigenaar het moet inschakelen zoals beschreven in het handboek.
Ik zou de procedure in uw handboek opzoeken en kijken of deze hem weer inschakelt.

#5 ·
Er is een procedure om de auto in de vrijloopmodus te zetten, die staat op pagina 134 in mijn Handboek - de sectie over de automatische versnellingsbak. Mijn auto lijkt niet in de vrijloopmodus te staan als ik Eco gebruik, in het Handboek staat niet duidelijk of de vrijloop standaard actief is in de Eco-modus of dat de eigenaar deze moet inschakelen zoals beschreven in het handboek.
Ik zou de procedure in uw Handboek opzoeken en kijken of dat het weer inschakelt.
Bedankt. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over vrijloop in de handleiding van mijn auto.

#12 ·
Het handleidingfragment is bedoeld om neutraal slepen mogelijk te maken, waarschijnlijk een fout om hetzelfde woord (vrijloop) te gebruiken dat wordt gebruikt voor uitrollen (autotransmissie gaat naar neutraal om brandstof te besparen).

Uitrollen is trouwens niet per se illegaal, mijn huidige auto met een automatische ZF8 heeft het als ECO Pro is ingeschakeld.

#13 ·
Het handboekfragment is bedoeld om neutraal slepen mogelijk te maken, waarschijnlijk een vergissing om hetzelfde woord (vrijloop) te gebruiken dat wordt gebruikt voor uitrollen (automaat die in neutraal gaat om brandstof te besparen).

Uitrollen is trouwens niet per se illegaal, mijn huidige auto met een automatische ZF8 heeft het als ECO Pro is ingeschakeld.
Het handboek zegt dat je automaten nooit mag slepen, tenzij de voorwielen van de grond zijn, daarom moet het fragment van toepassing zijn op vrijloop tijdens het rijden, anders zou het in de sectie Slepen staan.

#19 ·
Sorry als dit antwoord wat vaag is, maar ik kan je vertellen wat mijn 508 SW doet als de versnellingsbak in ECO staat.
Als ik rijd en mijn voet van het gaspedaal haal, zal de auto stationair draaien (800 tpm) zolang de weg vlak of licht bergafwaarts is, d.w.z. de snelheid blijft min of meer hetzelfde, als hij sneller begint te worden, d.w.z. bergafwaarts, zal hij de versnelling weer inschakelen om de snelheid te regelen. Als ik mijn voet van het gaspedaal haal en de rem indruk, lijkt het af te hangen van hoe hard ik rem, zachtjes remmen zal vrij rollen, harder remmen zal de versnellingsbak inschakelen en terugschakelen om te helpen vertragen met behulp van de motorrem. Het andere dat me nu is opgevallen, nu het hier in het VK kouder wordt, is dat de start-stop pas in werking treedt als de auto goed is opgewarmd, en ik denk dat hij ook pas vrij rolt als hij is opgewarmd.

#20 ·
Sorry als dit antwoord een beetje vaag is, maar ik kan je vertellen wat mijn 508 sw doet als de versnellingsbak in ECO staat.
Als ik rijd en mijn voet van het gaspedaal haal, zal de auto stationair draaien (800 tpm) zolang de weg vlak of licht bergafwaarts is, d.w.z. de snelheid blijft min of meer hetzelfde, als hij sneller begint te gaan, d.w.z. bergafwaarts, zal hij de versnelling weer inschakelen om de snelheid te regelen. Als ik mijn voet van het gaspedaal haal en de rem indruk, lijkt het af te hangen van hoe hard ik rem, zachtjes remmen zal vrij rollen, harder remmen zal de versnellingsbak inschakelen en terugschakelen om te helpen vertragen met behulp van de motorrem. Het andere dat ik nu heb gemerkt, nu het hier in het Verenigd Koninkrijk koeler wordt, is dat de start-stop pas in werking treedt als de auto goed is opgewarmd, en ik denk dat hij ook pas vrijloopt als hij is opgewarmd.
Vermoedelijk gaf je de toerenteller weer toen je het bovenstaande observeerde. Wat vind je van de blauwe lijn aan de rand van de toerenteller die net boven de 800 staat? Ik kan niet zien wat het betekent.

#23 ·
Je zou een foto moeten plaatsen, kan geen blauwe lijn op de mijne zien, op een van de toerentellers in de verschillende displays
Ah OK. Het is nu morgen, want hij is aan het opladen. De mijne is de hybride versie en het iCockpit-display is de 'persoonlijke' met hybride links en toerenteller rechts. De toerenteller is een witte horizontale streep in dit display en bovenaan de streep tussen 850 en 1000, denk ik, begint de blauwe lijn en gaat naar rechts. Als ik je eetlust heb opgewekt, moet je wachten op de foto! Ik dacht dat je in dat display zat, omdat je de toeren hierboven beschreef.

#25 ·
Dat zou je antwoord kunnen zijn, het mijne is de straight diesel, niet hybride, misschien heeft het te maken met het toerental van de elektromotor
Ja, daar ben ik het mee eens. Het zou echter goed zijn om te weten wat het betekent.
Dit zijn de twee displays die de blauwe lijn, wijzerplaten en persoonlijke gegevens tonen.

Image
Image

Attachments