Peugeot Forums banner

Peugeot 307cc temperatuur

1 reading
34K views 19 replies 11 participants last post by  madbadandold  
#1 ·
Hallo allemaal,

ik heb een paar vragen die ik graag zou willen stellen over een Peugeot 307cc uit 2005 die ik onlangs heb gekocht.

De auto lijkt een aantal abnormale activiteiten te vertonen met de temperatuur. Er zijn een paar dagen geweest dat de temperatuurmeter meteen omhoog ging naar rood en het STOP-teken begon te knipperen. De auto werd onmiddellijk gestopt en er werd wat water bijgevuld. Hij dronk vroeger water! Dus de lokale garage stelde voor om de radiator te vervangen.
Ik heb een nieuwe radiator gekocht en geĂŻnstalleerd.

De temperatuur van de auto lijkt sindsdien beter te zijn geworden, maar de meter lijkt nog steeds te fluctueren. Soms blijft hij op 70 staan, soms op 90, soms net boven de 90. Meestal blijft hij aan de lage kant tijdens het rijden en stijgt hij langzaam als de auto stationair draait.

De afgelopen dagen stond hij gewoon op 90 of net iets boven de 90. In stationair draait hij op één punt boven de 90.

Omdat dit de eerste keer is dat ik een Peugeot heb gekocht, weet ik niet bij welke normale temperaturen een Peugeot meestal draait. Of de fluctuerende temperatuurmeter een normale handeling is?

Ik heb een foto ter referentie bijgevoegd. Jullie zijn de experts. Jullie zouden het me kunnen vertellen.

Let op de temperatuurmeter en de olietemperatuur. Is het normaal?

Alvast bedankt
-Ibz

Attachments

#3 ·
kan een temperatuursensor zijn of een mogelijke defecte thermostaat
ja, dat zou ik controleren, en ook controleren of je daadwerkelijk koelvloeistof hebt, mogelijk een blokkade in het koelvloeistofsysteem of een defecte waterpomp.

Mijn 307 stationwagen 2.0 hdi zit op 70c rotsvast als hij eenmaal warm is, hij stijgt pas naar 90 als hij 10 minuten stationair draait

#8 ·
Bedankt voor jullie reactie, jongens!

Waterreservoirdop - Ik zag wel dat de koelvloeistof rond het reservoir was gedaald, maar ik hoor geen sissen/fluiten wanneer het waterpeil in het waterreservoir stijgt. Betekent dit nog steeds dat de dop kapot is?

Normale temperatuur - Dus ik begrijp dat de normale werktemperatuur van de auto tussen 70 en 90 moet liggen - niet boven de 90, toch? En moet deze statisch blijven of moet deze fluctueren? (Bij al mijn andere auto's blijft hij statisch.)

Zijn er mensen onder jullie die tutorials of stappen hebben over hoe je de luchtbel uit het systeem kunt verwijderen, indien aanwezig? En hoe je kunt controleren of de waterpomp / temperatuursensor in orde is?

Hierboven wordt zeer gewaardeerd!

Groeten,
-Ibz.

#10 ·
Zoals eerder gezegd, ligt de mijne altijd tussen de 80~90, afhankelijk van het rijden, stationair draaien of boven de 38* temp., maar nooit boven de 90. Je hebt gelijk over andere auto's, want zowel de RR als de Jag zitten vast op één temperatuur en bewegen niet. Ik heb veel liever de kleine schommeling van de 307. Ik vermoed ook een probleem met je koelsysteem, blokkade, luchtbel of drukverlies.

#12 ·
Bedankt jongens!
Ik heb nu tenminste een idee van wat er in de auto gecontroleerd moet worden.

Maar nog een zorg, hoe zit het met de iets hoge olietemperatuur? Wat veroorzaakt de stijging van de olietemperatuur? :(
Is de olietemperatuur recht evenredig met de motor-/koelvloeistoftemperatuur?

Of ben ik gewoon de cilinderkop of pakking aan het verliezen?

Groeten,
-Ibz.

#13 ·
Peugeot 307cc temperatuurprobleem

Ik heb ontdekt dat de 307cc een thermostaat heeft van 105C in plaats van de andere varianten die 89C hebben. De thermostaat heeft ook een sensor in de plastic behuizing die de anderen volgens mij niet hebben. Hierdoor draait de motor heter en daardoor toont de meter ook een temperatuurvariatie van 105C die daalt tot net onder de 90C. Ook de olietemperatuur toont een verdeling boven de 100c-markering, wat ook wordt verwacht. Ik kan geen vervangende thermostaat vinden (die in de behuizing is ingebouwd) met een temperatuur lager dan 105C, wat volgens mij betekent dat het cc-type is ingesteld om te werken bij 105C. De enige thermostaten met 89C hebben geen behuizing met een ingebouwde sensor, dus het is niet mogelijk om over te schakelen naar een lagere temperatuur, tenzij de sensor niet is aangesloten. Ik ben persoonlijk blij met de lagere temperatuur, maar er is geen gemakkelijke manier om dit te doen. Misschien dachten de ontwerpers dat ze, aangezien de cc een sportieve versie is met open dak, de motortemperatuur zouden verhogen om hem wat responsiever te maken (als dat inderdaad gebeurt, maar dat weet ik niet). Dit verklaart waarom 307-auto's minder heet lopen, omdat ze de thermostaat met een lagere temperatuur hebben.
Ik had ook een situatie waarin het reservoir een hoog niveau aangaf nadat de auto had gereden, maar ik denk dat dit lucht is die uitzet in het systeem. Er is minstens één ontluchtingsschroef (in de verwarmingsbuis) en mogelijk nog een elders op het blok. De mijne is gestabiliseerd op een constant niveau en stijgt slechts een klein beetje als hij heet is en daalt dan weer als hij is afgekoeld. Dit is oké, want water zet uit als het heet is, hoewel veel minder dan lucht.
Ik hoop dat dit helpt.

#14 ·
Harmonyangel, gelieve niet te reageren op oude threads. Start een nieuwe, want het is gemakkelijker voor de leden om u te helpen zonder door een hoop geschiedenis te hoeven zoeken die soms niet relevant is voor het defect. Bedankt. Ik merk dat u info invoegt, maar ook hier is het het beste om een nieuwe thread te starten.

#17 ·
Fair comment but do a search to find history of defects and read them instead of tagging them into a new thread.
Hallo, bedankt voor het antwoorden.:lol: Ik ben letterlijk net lid geworden van dit forum a) om die opmerking te maken en b) om precies te doen wat je zegt - rond te zoeken naar het antwoord op dit probleem! Ik heb op internet naar dit probleem gezocht en hoewel ik zie dat veel mensen hetzelfde probleem hebben (plotselinge temperatuurstijging en dan terugkeer naar normaal), heeft niemand, voor zover ik kan zien, een definitief antwoord gepost dat het probleem eens en voor altijd oplost! De 307cc heeft geen handleidingen en ik kan geen bedradingsschema vinden voor mijn auto met een ventilator met twee snelheden, maar GEEN relais en, voor zover ik kan uitzoeken, een elektronisch geregelde thermostaat! Kunt u me ĂĽberhaupt helpen, want ik word gek! Ik zou graag willen zien hoe het systeem elektrisch werkt. 2005 307cc 2.0 Benzine 103kw Variant 3BRFJC Hartelijk dank bij voorbaat