Ik heb wat advies nodig. Ik krijg al ongeveer een maand af en toe een enkele code, P0103 (2012 boxer 2.2l). Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen, maar ik begin langzaam zonder ideeën te zitten.
Symptomen treden zeer onregelmatig op, soms een keer per uur, soms twee keer in 10 minuten.
40% van de tijd krijg ik het motormanagementlampje aan, een paar keer resulteerde dit ook in noodloopmodus totdat de fout werd gewist.
60% zie je de fout alleen in de ODB-lezer zonder noodloopmodus of motormanagementlampje aan
Wat ik heb vervangen
Wat ik heb gecontroleerd
Wat ik heb gecontroleerd met de motor draaiende terwijl ik de live-waarden van de MAF bekeek en probeerde de fout (zonder succes) te genereren.
Symptomen treden zeer onregelmatig op, soms een keer per uur, soms twee keer in 10 minuten.
40% van de tijd krijg ik het motormanagementlampje aan, een paar keer resulteerde dit ook in noodloopmodus totdat de fout werd gewist.
60% zie je de fout alleen in de ODB-lezer zonder noodloopmodus of motormanagementlampje aan
Wat ik heb vervangen
- Nieuwe MAF-sensor
- Nieuwe MAF-sensor connector gesoldeerd
- Nieuwe O2-sensor
- Nieuwe dynamo (was toch al aan vervanging toe)
- Een tweede massakabel rechtstreeks van de accu naar de motor toegevoegd
- Nieuwe behuizing voor de achterste kentekenplaatverlichting (het zag er behoorlijk gecorrodeerd uit en ze kunnen blijkbaar MAF-problemen veroorzaken omdat ze dezelfde circuit delen)
- Nieuw luchtfilter (was toch al aan vervanging toe)
Wat ik heb gecontroleerd
- Er lijken geen luchtlekken te zijn rond de behuizing van het luchtfilter
- De originele massakabel van de motor is vorig jaar vervangen
- Er lijkt geen schade te zijn aan de bekabeling van MAF naar ECU
- De MAF-kabel loopt niet in de buurt van iets elektrisch totdat deze bij de ECU komt
- Zowel MAP als MAF lijken normale waarden te vertonen tijdens stationair draaien en bij het optoeren
Wat ik heb gecontroleerd met de motor draaiende terwijl ik de live-waarden van de MAF bekeek en probeerde de fout (zonder succes) te genereren.
- Schudden/buigen van de MAF-sensor en de kabel terug naar de ECU
- Schudden/buigen van de MAP-sensor en de kabel terug naar de ECU
- Schudden/buigen van de Water-in-Diesel-sensor en de kabel terug naar de ECU (deelt het circuit met de achterste kentekenplaat en MAF)
- Schudden/buigen van de massakabels van de ECU achter de voorbumper
- Schoonmaken en opnieuw plaatsen van de connectoren in de ECU
- Schudden van de kabels die in de BSi gaan
- Schudden van de ECU
- Het verwijderen van de MAF uit de behuizing veroorzaakt een aanzienlijke daling van de waarden, maar geen fouten.