Peugeot Forums banner

Hulp voor beginners aub. 508 Hybrid 2012

16K views 129 replies 7 participants last post by  vic678  
#1 ·
Goedenavond allemaal. Ik heb onlangs (2 weken geleden) een Peugeot 508 hybrid uit 2012 gekocht als goedkoop woon-werkverkeer voor mijn dagelijkse rit van 160 km naar mijn werk.

Als nieuweling vandaag startte de auto niet. Er verscheen alleen STOP - Motorstoring: Stop het voertuig.

Dat is geen probleem, want hij start of rijdt toch niet.

Op de diagnosebox stond P0215 - Hoofdrelais - Slechte werking van relais.

Ik had opgemerkt dat elders mensen hebben gesproken over het opnieuw plaatsen van de stroomonderbreker? Als iemand hier iets over weet, laat het me dan weten. Welke stroomonderbreker? Iets op de hybride batterij?

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Veel dank,

David

#3 ·
Ik denk dat RedSector op de goede weg is. Het is gebruikelijk dat de term "hoofdrelais" verwijst naar het relais in de BPGA (ook bekend als batterijbeschermingseenheid). Dit heeft betrekking op de standaard 12V-batterij, niet op de tractiebatterij.

Uit mijn geheugen denk ik dat de 508 hybride uit 2012 de DW10CTED4 dieselmotor gebruikte, die zou werken als een normale dieselauto als er een probleem was met het elektrische tractiesysteem.

Een paar vragen:

Heeft de auto keyless entry en start?

Klappen de zijspiegels uit als je de auto ontgrendelt? Een zeker teken van een defect BPGA-relais is dat de spiegels niet uitklappen zodra je de auto ontgrendelt.

Opmerking
Als je nieuw bent met de 508 Hybrid, moet je je ervan bewust zijn dat de omkeerbare dynamo-aandrijfriem op de aangegeven tijd* moet worden vervangen en dat de vervanging moet worden geregistreerd als een nieuw onderdeel met Diagbox. Er is een teller die de hoeveelheid gebruik van de aandrijfriem registreert en deze staat de auto niet toe om in hybride modus te werken als de riem niet is vervangen en de teller niet op het juiste moment is gereset.

* Het schema (Peugeot Servicebox) zegt dat de riem elk jaar / 12.500 mijl moet worden afgesteld en vervangen bij:
3 jaar / 37.500 mijl
6 jaar / 75.000 mijl
9 jaar / 112.500 mijl

#4 ·
Rode sector, spanning is 12,9. Alle zekeringen gecontroleerd en alles ziet er goed uit.

Nieuw ding vandaag opgemerkt, interne ventilatoren zijn gestopt met werken?? Wordt op het scherm weergegeven, maar blaast niet meer

Hoi Ian,

De spiegels klappen in bij het vergrendelen van de auto.

Heb de auto altijd ontgrendeld met de ontgrendelknop of door de deurgreep vast te houden (met de sleutel in de zak).

Ik moet de auto een onderhoudsbeurt geven, aangezien ik er geen geschiedenis mee heb, dus ik zal de riem tegelijkertijd vervangen, aangezien de airconditioning niet werkt omdat de compressor koppeling kapot is, gebruikt onderdeel besteld van eBay.

Veel info over Peugeot die online gaat om de ECU te resetten na de werkzaamheden?? Enige gedachten?

Bedankt

#7 ·
Veel info over Peugeot die online gaat om de ECU te resetten na werkzaamheden?? Enige gedachten??
Bij latere versies van Diagbox (na 7.58) begon Peugeot het noodzakelijk te maken om verbinding te maken met hun server om te telecoderen. Gezien het feit dat uw auto uit 2012 komt, zou u echter geen verbinding hoeven te maken met de server om de nieuwe onderdelenlijst bij te werken. Het enige risico is dat u mogelijk een oudere versie van Diagbox (bijv. 7.57) moet installeren, zie #13 van https://www.peugeotforums.com/threads/diagbox-9-vm-install-guide.360282/

#5 ·
Ik heb de Servicebox-procedure voor het vervangen van de hulpriem bijgevoegd. Ik heb de details van de BPGA (zekeringkast bovenop de batterij) bijgevoegd. De volgende zekeringen worden bestuurd door het BPGA-relais: 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 16 en 17. Kunt u de spanning meten op een van deze zekeringen ten opzichte van aarde (of de negatieve pool van de batterij)? Merk op dat de aanjagerbesturingsmodule wordt gevoed door zekering 10 van de BPGA.

Attachments

#10 ·
Hoi Ian,
De spanningen over de zekeringen blijven hetzelfde als die van de batterij, 12,3 V lijkt veel verlies na gisteren 13,5 V te hebben gehad.

Groeten,

David
12,3 V klinkt inderdaad een beetje laag. Het volgende dat u moet controleren, is het masterrelais in de hoofdmotorzekeringkast (PFS1). Ik heb het injectiebedradingsschema bijgevoegd. Dit laat zien dat relais R1 de stroom naar zekering 30 in de motorzekeringkast inschakelt. Kunt u de spanning op deze zekering controleren met de ontsteking AAN? Veel zekeringen hebben enkele metalen contacten bovenop de zekering, wat een handige positie is om de meterprobes te plaatsen. Ik heb wat gegevens over PFS1 bijgevoegd. F30 is 30A, maar ik kan uit het schema niet opmaken welke van de drie 30A zekeringen F30 is.

Attachments

#16 · (Edited)
Ik heb moeite om de diagbox uit te pakken. Ik ga mijn laptop wissen om te zien of dat helpt. Ik kan het downloaden, maar het zijn .z7- of .rar-bestanden en zonder een exe-bestand lijkt het een probleem om uit te pakken... Ik blijf het proberen.
Wat gebruik je om de bestanden uit te pakken? Ik gebruik meestal de gratis applicatie 7Zip. Zodra 7zip is geĂŻnstalleerd, klik je met de rechtermuisknop op het .rar-bestand en selecteer je 7Zip in het menu.

EDIT
De meeste van deze virtuele machines draaien op VMware. Ik stel voor dat je de link gebruikt die RedSector heeft verstrekt naar VMWare player, zie #62 van https://www.peugeotforums.com/threa...hreads/recurring-fault-brainstorming.372965/page-4?post_id=2427802#post-2427802

#22 ·
4 keer geprobeerd en mislukt met verschillende versies........ sorry, blijkbaar boven mijn macht
Ben je erin geslaagd VMware te installeren en te laten draaien?

Ik begrijp dat je Diagbox op eBay hebt gekocht. Kun je ons wat informatie geven over die installatie:
Was het een Virtual Machine-versie?
Op welke pc en welk besturingssysteem heb je het geĂŻnstalleerd?

#23 ·
Ik heb een vroege versie, 7.57, geprobeerd, de ebay-versie 9.15 geprobeerd. Het duurt even om te downloaden. Eén was een .z7-bestand, waarvoor ik de extractor en WinRaR heb gedownload. Maar ik weet niet wat ik doe. Normaal gesproken zijn bestanden .exe en hebben ze een installatiewizard om door het uitpakproces te leiden, bijna klik en klaar. Het eBay-item is Diagbox Lexia Citroen Peugeot Opel/Vauxhall Diagnostics PSA 2023 | eBay die me de volgende link gaf

Bedankt voor uw aankoop. Bekijk de downloadlink hieronder. Kopieer en plak in de browser. Link is 7 dagen geldig. Laat het me weten als je meer tijd nodig hebt. De inhoud is verpakt door winrar. Installatie-instructie inbegrepen.

BELANGRIJK
1. Schakel antivirus/windows defender uit tijdens de installatie
2. Pak het gedownloade bestand uit naar de root c:
3. Volg de video-instructie

#24 · (Edited)
Ik heb een vroege versie geprobeerd, 7.57, de ebay-versie 9.15 geprobeerd. Duurt even om te downloaden. Eén was een .z7-bestand, waarvoor ik de extractor en WinRaR heb gedownload. Maar ik weet niet wat ik doe. Normaal gesproken zijn bestanden .exe en hebben ze een installatiewizard om door het uitpakproces te leiden, bijna klik en klaar. Het eBay-item is Diagbox Lexia Citroen Peugeot Opel/Vauxhall Diagnostics PSA 2023 | eBay wat me de volgende link gaf

Bedankt voor uw aankoop. Bekijk de downloadlink hieronder. Kopieer en plak in de browser. Link is 7 dagen geldig. Laat het me weten als je meer tijd nodig hebt. Inhoud is verpakt door winrar. Installatie-instructie inbegrepen.

BELANGRIJK
1. Schakel antivirus/windows defender uit tijdens de installatie
2. Pak het gedownloade bestand uit naar root c:
3. Volg de video-instructie

De versie die je op eBay hebt gekocht, is een directe installatieversie die is ontworpen om direct te draaien op een 64-bits Windows-besturingssysteem.
De directe installatieversies van Diagbox 7.xx draaien alleen op 32-bits Windows-besturingssystemen. Om dit te omzeilen hebben verschillende mensen een complete image van hun systeem gemaakt, inclusief alle applicaties en besturingssystemen. Deze image staat bekend als een virtuele machine. Om een virtuele machine te draaien, moet je VMware* installeren. Wanneer ik VMware op mijn Windows 10-machine open, krijg ik het scherm dat hieronder wordt weergegeven. Aan de linkerkant staan de virtuele machines die ik heb geĂŻnstalleerd, namelijk 7 verschillende VM's. Als ik bijvoorbeeld op Diagbox V7.58 klik, wordt Windows XP geladen - zie de tweede afbeelding hieronder.

Image

Image

* Sommige virtuele machines gebruiken Oracle Virtual Box in plaats van VMware, maar deze zijn minder gebruikelijk.

#29 · (Edited)
Helaas geeft de mijne me niet de optie om 'te extraheren naar'
Misschien moet je YouTube gebruiken en leren hoe je het programma gebruikt of de documentatie lezen, ik heb gehoord dat het goed is, maar ik heb het nog nooit nodig gehad.

Extraheren naar staat bovenaan. Er zijn twee opties in de pull-up die je had kunnen gebruiken, recht voor je. En je kunt het archief invoeren en dan ook extraheren.

Een andere optie (is om het programmadialoogvenster niet te gebruiken)
Als je afsluit, het programma en in de verkenner naar de bestandslocatie gaat, rechts klikt, WINRAR en dan extraheert naar *'diagbox 9.68free', wordt de directory aangemaakt en worden de bestanden geëxtraheerd.
*'' wat de standaardnaam van de bestanden ook is, wordt de directorynaam.

Natuurlijk, er zijn meer methoden... opdrachtregel, etc.

Ik hoop dat dit nuttig is.

#30 · (Edited)
Unfortunately mine doesnt give me the option to 'extract to'. Please see below picture
View attachment 118357
Het lijkt erop dat je de applicatie WinRAR hebt geopend. Meestal selecteer ik de map met Windows Verkenner en klik ik met de rechtermuisknop op het bestand. Als je echter wilt doorgaan zoals je bezig bent, selecteer dan "Uitpakken naar specifieke map". Ik stel voor dat je eerst een map op je bureaublad maakt, zodat je weet waar deze zich bevindt.

I've downloaded the VMware workstation. But i get a different view of the opening menu. View attachment 118356

Not sure how to extract the file from WinRar to here?

Thanks

David
Het lijkt erop dat je de nieuwste VMware Workstation hebt gedownload in plaats van de oude VMware Player 17. Ik ben niet bekend met deze versie van VMware, maar ik vermoed dat deze vergelijkbaar is met de Mac-versie (VMWare Fusion) die ik gebruik. Zodra je de virtuele machinebestanden naar een map hebt uitgepakt, zoals ik heb beschreven. Open VMware Workstation en selecteer Bestand - Openen en navigeer naar de map met de virtuele machine.

Opmerking Player 17 is niet langer beschikbaar van VMware. Hun nieuwe eigenaar Broadcom heeft de meer geavanceerde versie VMware Workstation gratis gemaakt, maar als je Player wilt, heeft RedSector een downloadlink gevonden op Downloading VMware Player 17.0.2 Build 21581411 from FileHorse.com