Dit hangt er echt van af wat het blokkeert, de SCA en DPF zijn verwerkt. Dus wat blokkeert het, het adblue-systeem of de DPF die daadwerkelijk verstopt raakt met onverbrand (roet) materiaal of onverbrandbaar materiaal (as - denk dat dit is wat de Fransen 'onverbrandbaar materiaal' noemen)?
De DPF hoeft alleen maar een lagere temperatuur te bereiken (dankzij DPF-vloeistof die wordt gebruikt rond de 500/550 graden), wat kan worden bereikt en het verbranden kan succesvol worden gedaan op kleine afstanden. Als je onverbrandbaar materiaal hebt, wordt dit grotendeels veroorzaakt door de additievenpakketten voor motorolie (die niet verbranden en via het CCV-systeem daar terechtkomen), en er zijn dingen die kunnen worden gedaan om dit te verminderen. ProVent 200 modificatie.
De ProVent-modificatie helpt ook om de EGR te beschermen. Maakt het roet minder plakkerig, verwijdert de waterdampen en het grootste deel van de motorolie.
4007 - Onderhoudsschema's & Algemene informatie voor onderhoud | Peugeot Forums bericht #6
Als je onverbrand materiaal (roet) hebt, helpt het om je motorolie/filters vaker te vervangen dan aanbevolen, en als je de temperatuur niet bereikt;
Dit komt omdat het rijden van kleine afstanden niet ideaal is, maar niet moet worden gelezen als de oorzaak op een dieselsysteem dat DPF-vloeistof gebruikt. Als je korte afstanden rijdt en de temperatuur omhoog moet, kan dit gedaan worden.
(1) Selecteer gewoon handmatig de versnellingen en houd de toeren hoger dan normaal (in het toerentalbereik tussen de versnellingswisselingen), welke versnelling of snelheid maakt niet uit.
(2) Terugschakelen op kleine afstanden om het voertuig te vertragen, verhoogt ook de uitlaattemperaturen aanzienlijk.
(3) De turbo opvoeren, d.w.z. je Boost gebruiken, verhoogt ook de temperaturen in de uitlaat.
(4) Schakel start/stop uit als je het hebt. Idealiter doe je dit voor altijd, nutteloze functie waar niemand ooit om heeft gevraagd. Verhoogt de slijtage en kan de uitlaattemperatuur verlagen.
Kortom, als je stopt met Miss Daisy te rijden op korte trips, bereik je verbrandingen, net als op langere trips en zonder blokkades.
Het bovenstaande zijn maatregelen die je kunt nemen om het probleem te stoppen/verminderen.
Je kunt DPF-regeneratie op de oprit forceren als je dat echt wilt, met Lexia of een gelijkwaardige diagnose-tool via een actieve verbranding. Het idee dat korte trips een probleem zijn met DPF komt van motoren zonder DPF-vloeistof of die alleen een actieve verbranding gebruiken, deze Peugeot-systemen zijn voornamelijk een passieve verbranding. Je hebt de juiste hoeveelheid roet, de juiste temperatuur nodig en het gebeurt automatisch. Regeneraties zijn doorgaans rond de 380 tot 600 km tussen elke. Dus je hoeft niet de hele tijd zo te rijden als hierboven gesuggereerd (punten 1-3) - daar gaan we niet heen, dat ik meestal zo rijd, ik heb pedalen voor versnellingen, het is gewoon te verleidelijk om ze te gebruiken - ik hou ervan om de handmatige modus te gebruiken, mis mijn koppeling, maar dit voertuig is dichtbij genoeg en kan in de automatische stand worden gezet en gewoon niet aan versnellingen denken, YMMV.
Ik vermoed dat het probleem van het adblue-systeem zou kunnen komen. Zo niet, gezien de weinige manieren om de regeneratie in de DPF te helpen, leg de systemen uit en vermijd hopelijk blokkades.
Ik hoop dat dit nuttig is.