Peugeot Forums banner

Hoe voorkom ik OBDII-foutcode P246C - Dieseldeeltjesfilter (DPF) - DPF beperkt, noodloopmodus geactiveerd

11K views 27 replies 5 participants last post by  cris1117  
#1 ·
Ik heb deze foutcode in het verleden een paar keer gehad op mijn Peugeot 2008 Allure 1.6 Blue HDI (120) model uit 2016. Elke keer is het probleem verholpen door mijn lokale Peugeot-dealer, maar hoe kan ik voorkomen dat dit in de eerste plaats gebeurt? Ik ben er vrij zeker van dat het probleem is zoals beschreven in de bovenstaande titel en dat als ik meer lange ritten op de snelweg zou maken, het probleem zich niet zou voordoen, maar hoe lang moet een rit duren (duur of mijlen), bij welk toerental en hoe vaak?

Sinds mijn pensionering reis ik slechts 5.000 mijl/jaar en voornamelijk korte afstanden. Ik weet dat de manier waarop ik nu met mijn auto rijd, de problemen veroorzaakt (zeer weinig lange ritten op de snelweg). Misschien moet ik hem gewoon verkopen en een benzineauto kopen die beter past bij mijn nieuwe rijgewoonten?

Ik zou alle adviezen waarderen. Proost.

#2 ·
Eerlijk gezegd, je hebt je eigen vraag beantwoord. Het is niet de beste motor voor jouw type rijden. Ik ben nu met pensioen en rijd dezelfde hoeveelheid kilometers als jij, maar ik woon hier in Zuid-Wales in een semi-landelijke omgeving, dus het beste deel van mijn rijden zijn ritten van 30-40 mijl op fatsoenlijke A-wegen, waardoor hij voor het grootste deel van die kilometers in de 5e versnelling en boven de 2000 tpm komt. Ik heb mijn gewoonten aangepast en maak dwaze kleine uitstapjes met mijn buspas. Als ik meer lokale ritten zou moeten maken, zou ik deze motor wegdoen en ook voor benzine gaan. Deze moderne diesels met EGR verstikken de motor gewoon te veel en komen terecht in het DPF en de olie. Het is een recept voor een ramp.

#3 ·
Je hebt je eigen vraag eerlijk beantwoord. Het is niet de beste motor voor jouw type rijgedrag. Ik ben nu met pensioen en rijd dezelfde hoeveelheid kilometers als jij, maar ik woon hier in Zuid-Wales, dus het beste deel van mijn rijden zijn ritten van 30-40 mijl op fatsoenlijke A-wegen die hem in de 5e versnelling en meer dan 2000 tpm brengen voor de meeste van die kilometers. Ik heb mijn gewoonten aangepast en maak domme kleine uitstapjes met mijn buspas. Als ik meer lokale ritten zou moeten maken, zou ik deze motor wegdoen en ook voor benzine gaan. Deze moderne diesels met EGR verstikken de motor gewoon te veel en komen terecht in het DPF en de olie. Het is een recept voor een ramp.
Bedankt voor de tijd die je hebt genomen om met je advies te antwoorden. Ik zal die route misschien wel volgen, maar wilde eerst weten of ik het probleem in de eerste plaats kon voorkomen en hoeveel moeite dat voor mij zou zijn. Het zal neerkomen op hoe lang een rit nodig is (duur of kilometers), bij welke RPM en hoe vaak? als dat het kan voorkomen. Nogmaals bedankt.

#4 ·
Zoals hierboven vermeld, is diesel niets dan ellende voor de gemiddelde automobilist. Ik heb mijn diesel om precies deze reden weggedaan. Je moet echt meer dan 25.000 km per jaar rijden om het kosteneffectief te maken, anders staat hij vaker in de garage dan op de weg.

Ik kocht een Peugeot 1.2 benzine na mijn 3008 diesel, een grote fout met alle problemen met de distributieriem. Geen pugs meer voor mij, ze lijken geen auto te kunnen produceren die geen enorme problemen heeft.

#6 · (Edited)
Dit hangt er echt van af wat het blokkeert, de SCR en DPF zijn geĂŻntegreerd. Dus wat blokkeert het, het adblue-systeem of de DPF die daadwerkelijk verstopt raakt met onverbrand (roet)materiaal of onverbrandbaar materiaal (as - ik denk dat dit is wat de Fransen 'onverbrandbaar materiaal' noemen)?

De DPF hoeft alleen een lagere temperatuur te bereiken (dankzij de gebruikte DPF-vloeistof van ongeveer 400 graden), wat kan worden bereikt en het verbranden kan succesvol worden gedaan op korte runs. Als je onverbrandbaar materiaal hebt, wordt dit grotendeels bijgedragen door de additievenpakketten van de motorolie (die niet verbranden en via het CCV-systeem daar terechtkomen), en er zijn dingen die kunnen worden gedaan om dit te verminderen. ProVent 200 modificatie.

De ProVent-modificatie helpt ook de EGR te beschermen. Maakt het roet minder plakkerig, verwijdert de waterdampen en het grootste deel van de motorolie. 4007 - Onderhoudsschema's & Algemene informatie voor onderhoud | Peugeot Forums bericht #6

Als je onverbrand materiaal (roet) hebt, helpt het om je motorolie/filters vaker dan aanbevolen te vervangen, en als je de temperatuur niet bereikt;

Dit komt omdat het rijden van korte afstanden niet ideaal is, maar niet moet worden gelezen als de oorzaak van een dieselsysteem dat DPF-vloeistof gebruikt. Als je korte afstanden rijdt en de temperatuur moet verhogen, kan dit.
(1) Selecteer gewoon handmatig de versnellingen en houd de dingen hoger dan normaal (in het toerentalbereik tussen de versnellingswisselingen), welke versnelling of snelheid maakt niet uit.
(2) Terugschakelen bij korte runs om het voertuig te vertragen, verhoogt ook de uitlaattemperaturen aanzienlijk.
(3) Het opspinnen van de turbo, d.w.z. het gebruik van je Boost, zal ook de temperaturen in de uitlaat verhogen.
(4) Schakel start-stop uit als je het hebt. Idealiter doe je dit voor altijd, nutteloze functie waar niemand ooit om heeft gevraagd. Verhoogt de slijtage en kan de uitlaattemperatuur verlagen.

Kortom, als je stopt met Miss Daisy te rijden op korte trips, zul je verbrandingen bereiken, net als op langere trips en zonder blokkades.

Het bovenstaande zijn maatregelen die je kunt nemen om het probleem te stoppen/verminderen.

Je kunt DPF-regeneratie op de oprit forceren als je dat echt wilt, met Lexia of een gelijkwaardige diagnosetool via een actieve verbranding. Het idee dat korte trips een probleem zijn met DPF komt van motoren zonder DPF-vloeistof of alleen een actieve verbranding, deze Peugeot-systemen zijn voornamelijk een passieve verbranding. Je hebt de juiste hoeveelheid roet, de juiste temperatuur nodig en het gebeurt automatisch. Regens zijn doorgaans ongeveer 380 tot 600 km tussen elke. Dus je hoeft niet de hele tijd te rijden zoals hierboven gesuggereerd (punten 1-3) - daar gaan we niet heen, dat ik meestal zo rijd, ik heb pedalen voor versnellingen, het is gewoon te verleidelijk om ze te gebruiken - ik hou ervan om de handmatige modus te gebruiken, mis mijn koppeling, maar dit voertuig is dichtbij genoeg en kan in de automatische stand worden gezet en gewoon niet aan versnellingen denken, YMMV.

Ik vermoed dat het probleem van het adblue-systeem zou kunnen komen. Zo niet, dan geef ik je een paar manieren om de regeneratie in de DPF te helpen, de systemen uit te leggen en hopelijk blokkades te voorkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

#8 ·
Dit hangt er echt van af wat het blokkeert, de SCA en DPF zijn verwerkt. Dus wat blokkeert het, het adblue-systeem of de DPF die daadwerkelijk verstopt raakt met onverbrand (roet) materiaal of onverbrandbaar materiaal (as - denk dat dit is wat de Fransen 'onverbrandbaar materiaal' noemen)?

De DPF hoeft alleen maar een lagere temperatuur te bereiken (dankzij DPF-vloeistof die wordt gebruikt rond de 500/550 graden), wat kan worden bereikt en het verbranden kan succesvol worden gedaan op kleine afstanden. Als je onverbrandbaar materiaal hebt, wordt dit grotendeels veroorzaakt door de additievenpakketten voor motorolie (die niet verbranden en via het CCV-systeem daar terechtkomen), en er zijn dingen die kunnen worden gedaan om dit te verminderen. ProVent 200 modificatie.

De ProVent-modificatie helpt ook om de EGR te beschermen. Maakt het roet minder plakkerig, verwijdert de waterdampen en het grootste deel van de motorolie. 4007 - Onderhoudsschema's & Algemene informatie voor onderhoud | Peugeot Forums bericht #6

Als je onverbrand materiaal (roet) hebt, helpt het om je motorolie/filters vaker te vervangen dan aanbevolen, en als je de temperatuur niet bereikt;

Dit komt omdat het rijden van kleine afstanden niet ideaal is, maar niet moet worden gelezen als de oorzaak op een dieselsysteem dat DPF-vloeistof gebruikt. Als je korte afstanden rijdt en de temperatuur omhoog moet, kan dit gedaan worden.
(1) Selecteer gewoon handmatig de versnellingen en houd de toeren hoger dan normaal (in het toerentalbereik tussen de versnellingswisselingen), welke versnelling of snelheid maakt niet uit.
(2) Terugschakelen op kleine afstanden om het voertuig te vertragen, verhoogt ook de uitlaattemperaturen aanzienlijk.
(3) De turbo opvoeren, d.w.z. je Boost gebruiken, verhoogt ook de temperaturen in de uitlaat.
(4) Schakel start/stop uit als je het hebt. Idealiter doe je dit voor altijd, nutteloze functie waar niemand ooit om heeft gevraagd. Verhoogt de slijtage en kan de uitlaattemperatuur verlagen.

Kortom, als je stopt met Miss Daisy te rijden op korte trips, bereik je verbrandingen, net als op langere trips en zonder blokkades.

Het bovenstaande zijn maatregelen die je kunt nemen om het probleem te stoppen/verminderen.

Je kunt DPF-regeneratie op de oprit forceren als je dat echt wilt, met Lexia of een gelijkwaardige diagnose-tool via een actieve verbranding. Het idee dat korte trips een probleem zijn met DPF komt van motoren zonder DPF-vloeistof of die alleen een actieve verbranding gebruiken, deze Peugeot-systemen zijn voornamelijk een passieve verbranding. Je hebt de juiste hoeveelheid roet, de juiste temperatuur nodig en het gebeurt automatisch. Regeneraties zijn doorgaans rond de 380 tot 600 km tussen elke. Dus je hoeft niet de hele tijd zo te rijden als hierboven gesuggereerd (punten 1-3) - daar gaan we niet heen, dat ik meestal zo rijd, ik heb pedalen voor versnellingen, het is gewoon te verleidelijk om ze te gebruiken - ik hou ervan om de handmatige modus te gebruiken, mis mijn koppeling, maar dit voertuig is dichtbij genoeg en kan in de automatische stand worden gezet en gewoon niet aan versnellingen denken, YMMV.

Ik vermoed dat het probleem van het adblue-systeem zou kunnen komen. Zo niet, gezien de weinige manieren om de regeneratie in de DPF te helpen, leg de systemen uit en vermijd hopelijk blokkades.

Ik hoop dat dit nuttig is.
Bedankt voor alle geweldige info. Ik zal posten wat Peugeot vindt als het is gerepareerd. Mijn auto heeft adblue maar geen DPF-vloeistof voor zover ik weet. Zo ja, dan heb ik het nog nooit bijgevuld in de 40.000 mijl die ik in de auto heb gereden! Ik rijd graag met de auto en gebruik turbo en versnellingen etc., dus het zou me verbazen als ik er te zacht mee zou rijden. Proost.

#7 · (Edited)
Ik ruilde mijn mopshond in voor een Suzuki Vitara en wat een genot is het om erin te rijden, 1.4 turbo benzine 6 versnellingen koppelomvormer type auto en een distributieketting in plaats van een riem, ik kan er niet blijer mee zijn.

Dus ik heb alle dingen weggedaan die ik haatte aan de mopshonden en als bonus is hij veel stiller, in feite blijf ik de toerenteller controleren om er zeker van te zijn dat hij nog draait, hij doet ongeveer 45 mpg, maar ik rijd niet meer zoveel kilometers, dus het brandstofverbruik stoort me niet echt.

En het beste van alles is dat ik niet langer die vreselijke onderstuur heb waar beide van mijn mopshonden last van leken te hebben.

Dus ik zou de Suzuki ten zeerste aanbevelen.

#9 ·
Ik heb mijn mopshond geruild voor een Suzuki Vitaea en wat een genot is het om erin te rijden, 1.4 turbo benzine 6 versnellingen koppelomvormer type automaat en een distributieketting in plaats van een riem, ik kon er niet blijer mee zijn.

Dus ik heb alle dingen weggedaan die ik haatte aan de mopshonden en als bonus is hij veel stiller, in feite blijf ik de toerenteller controleren om er zeker van te zijn dat hij nog draait, hij doet ongeveer 45 mpg, maar ik doe de kilometers niet meer, dus het brandstofverbruik stoort me niet echt.

En het beste van alles is dat ik niet langer dat vreselijke onderstuur heb waar beide van mijn mopshonden last van leken te hebben.

Dus ik zou de Suzuki ten zeerste aanbevelen.
Als ik van auto verander, dan dacht ik aan een Suzuki, want dat is de dichtstbijzijnde dealer voor mij. Ik zal eens kijken naar het Vitaea-model dat je voorstelt. Ik ben een beetje terughoudend om te veranderen, want ik heb er net 4 nieuwe banden op gezet en de hele voorwielophanging vervangen (letterlijk dit jaar). Misschien moet ik de knoop doorhakken! Proost.

#11 ·
Peugeot gebruikt alleen beide voor zover ik weet. Het is een combinatie, SCA (voor adblue) plus DPF (met behulp van DPF-vloeistof) combo-eenheid, ongeveer half/half.

Zeer informatieve video. Dus de adblue verwijdert de NOx in de SCR en deeltjes die in de DPF worden verzameld, die worden verwijderd door een DPF-verbranding, maar ik kan geen vloeistof zien die wordt gebruikt om de verbrandingstemperatuur van de DPF-verbranding te verlagen? Nogmaals bedankt.

#12 · (Edited)
Ik kan niet zien dat er vloeistof wordt gebruikt om de verbrandingstemperatuur van de DPF-verbranding te verlagen
Alle moderne Peugeot-modellen gebruiken DPF-vloeistof als ze een DPF hebben.

Het zit aan de achterkant van uw voertuig, in de buurt van de brandstoftank, net als elke andere Peugeot met een DPF of de SCA/DPF-combinatie. Voor zover ik weet, gebruikt Peugeot geen actief verbrandingsproces in de DPF, tenzij dit via diagnose of situationeel vereist is door de ECU - dwz: de gloeibougies kunnen worden gebruikt. De DPF-vloeistof wordt automatisch aan de brandstof toegevoegd, elke keer dat u brandstof in de tank doet.

De DPF-vloeistofzak of -tank gaat ongeveer 150.000 km tot 210.000 km mee, afhankelijk van de grootte. De doseersnelheid is ongeveer 10-15 ml op 50 l diesel. De mijne - 4007, gaat ongeveer 180.000 km+ mee en heeft een zak van 3,2 l. Ik vermoed dat uw voertuig een tank van ongeveer 2,5 l tot misschien 3,2 l zal hebben.

De DPF-vloeistof raakt op rond de tijd dat de DPF gereinigd of vernieuwd moet worden, ervan uitgaande dat er verder niets mis is gegaan tijdens de levensduur.

Uw DTC had te maken met de DPF en niet met de SCA-component van de DPF. De vragen blijven, wat het heeft geblokkeerd.

Ik hoop dat dit nuttig voor u is.

#14 ·
Alle moderne Peugeot-modellen gebruiken DPF-vloeistof als ze een DPF hebben.

Het zit aan de achterkant van uw voertuig, in de buurt van de brandstoftank, net als elke andere Peugeot met een DPF of de SCA/DPF-combinatie. Voor zover ik weet, gebruikt Peugeot geen actief verbrandingsproces in de DPF, tenzij dit via diagnose of situationeel vereist is door de ECU - dwz: de gloeibougies kunnen worden gebruikt. De DPF-vloeistof wordt automatisch aan de brandstof toegevoegd, elke keer dat u brandstof in de tank doet.

De DPF-vloeistofzak of -tank gaat ongeveer 150.000 km tot 210.000 km mee, afhankelijk van hoe groot deze is. De doseersnelheid is ongeveer 10-15 ml op 50 l diesel. De mijne - 4007, gaat ongeveer 180.000 km+ mee en heeft een zak van 3,2 l. Ik vermoed dat uw voertuig een tank van ongeveer 2,5 l tot misschien 3,2 l zal hebben.

De DPF-vloeistof raakt ongeveer op het moment dat de DPF typisch gereinigd of vernieuwd moet worden, en ervan uitgaande dat er niets anders mis is gegaan tijdens de levensduur.

Uw DTC had betrekking op de DPF en niet op de SCA-component van de DPF. De vragen blijven, wat het heeft geblokkeerd.

Ik hoop dat dit nuttig is.
Ik ben de hele tijd aan het leren, bedankt :). De auto gaat morgen naar de dealer, dus laten we kijken wat ze zeggen (ik zal de uitkomst posten). Ik doe nu maar ongeveer 5k/jaar. De auto is van begin 2016 en heeft pas 54k gereden, dus ik zou niet verwachten dat de DPF-vloeistof al op is. Ik krijg elk jaar een olieverversing met een nieuw oliefilter (de garage rekent het me toch aan), ongeacht de lage kilometerstand die ik rijd. Ik zal uw tips ter zake van punten 1 tot en met 4 in de vorige post ter harte nemen. Nogmaals bedankt.

#16 ·
Update: De lokale Peugeot-dealer adviseerde: Een geblokkeerde DPF-filter heeft ervoor gezorgd dat de ureum-injector 'eruit is geblazen'. Nieuwe ureum-injector moet worden gemonteerd en dan hopelijk kunnen ze een regeneratie forceren. Ureum-injector zal waarschijnlijk aan het einde van de dag bij hen zijn en dus zullen ze hem morgen monteren en dan een geforceerde regeneratie proberen. Indien succesvol, bedragen de totale kosten ÂŁ535,43. Ze adviseren om, wanneer ik de auto terugkrijg, een goede rit op de snelweg te maken, zodat ik een natuurlijke DPF-regeneratie krijg. Ze adviseerden verder dat het waarschijnlijk de manier is waarop ik de auto bestuur die het probleem heeft veroorzaakt en dus suggereren ze voor de toekomst een rit van 40 minuten op de snelweg om de 2 weken, zodat de auto zijn normale DPF-regeneratie uitvoert, maar om zeker te zijn, doe dit in de 5e versnelling (niet de 6e).

Duimen dat ze een actieve verbranding kunnen uitvoeren en ik geen nieuwe DPF nodig heb.

Ze adviseerden ook dat er geen echte manier is om met mijn auto te weten wanneer hij een normale regeneratie uitvoert.

Ik zal weer feedback geven zodra ik de auto terug heb. Bedankt voor alle hulp tot nu toe.

#19 ·
Vandaag de auto teruggekregen, alles werkt. Peugeot heeft gedaan wat ze zeiden dat ze zouden doen (zie draad hierboven) en alles is nu opgelost. Ik werd verder door hun monteur geadviseerd dat als een DPF-regeneratie bezig is (wat de bestuurder overigens niet weet, want er zijn geen waarneembare indicaties), het indrukken van de remmen de DPF-regeneratie beëindigt! Mij werd ook verteld dat, zoals in mijn geval, als het oranje SERVICE-lampje constant brandt (dus vast en niet knipperend) en het oranje symbool van het motor-autodiagnosesysteem (vaste oranje omtrek van een motor zonder uitroepteken erin), dan is de DPF-verstopping 'te ver gevorderd' en zal de auto geen DPF-regeneratie uitvoeren, hoe ver je ook rijdt. Hoe dan ook, je leert van je fouten. Hopelijk krijg ik niet weer hetzelfde probleem als ik het advies van de Peugeot-monteur opvolg en elke 2 weken een rit van 40 minuten op de snelweg in de 5e versnelling maak (bij een snelheid van 70 mph in de 5e versnelling is dat voor mijn auto 2.250 tpm), dan zou dit ervoor moeten zorgen dat de auto zijn normale DPF-regeneratie uitvoert. Ik wees erop dat dit zou betekenen dat ik de snelweg af zou gaan, een rotonde zou nemen en weer de snelweg op zou gaan, en dat er dus geremd zou worden, maar zijn advies was nog steeds hetzelfde, dus vermoedelijk is één richting (dus 20 minuten) voldoende! Duimen maar.

#20 · (Edited)
Ik werd door hun monteur verder geadviseerd dat als een DPF-regeneratie bezig is (wat de bestuurder overigens niet weet, want er zijn geen waarneembare indicaties), het gebruik van de remmen de DPF-regeneratie beëindigt!
Ik zie niet in hoe het gebruik van de remmen de DPF-regeneratie beïnvloedt, misschien de doorstroming vanuit de motor, maar ik betwijfel een beetje of het systeem het remgebruik daadwerkelijk controleert en het daarop beëindigt, dat klinkt meer als een geactiveerd systeem. Zoals de Denso- of Bosch- of Japanse DPF-regeneratiesystemen (op vrachtwagens).

Dus wat heeft het geblokkeerd?

#21 ·
Misschien stroomt het door de motor. Hij probeerde me mogelijk aan te sporen om een constante snelheid aan te houden met verhoogd toerental. Hoe dan ook, geen remmen gebruiken op de snelweg is sowieso geen probleem. Wat betreft het kristalliseren van Adblue in SCA/DPF, ik heb dat aan hen vermeld voordat ze het werk deden en hen geadviseerd om het te controleren, maar had nog nooit gezien dat dat eerder gebeurde. Nadat ik het had vermeld, weet ik zeker dat ze het zullen hebben gecontroleerd. Het gesprek met de monteur bij het ophalen van de auto wees mij erop dat het dieseldeeltjes in de DPF waren die de blokkade veroorzaakten, hoewel ik het niet specifiek had gevraagd. Nogmaals bedankt voor al je hulp RedSector (y)

#23 ·
Je bent deze thread begonnen en ik ben teruggekomen met het beste advies voor leken dat ik over dit onderwerp kon geven. Ik heb het in de gaten gehouden, gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Ik zat meer dan 30 jaar in de olie/gasexploratie en was verantwoordelijk voor wat toen in de jaren 80 als "rocket science"-technologie werd beschouwd, maar dat was de geavanceerde technologie die nodig was om onze huizen warm en onze auto's in beweging te houden. Ik ben er nu uit, maar probeer nog steeds op de hoogte te blijven van de technologie en volg deze threads in de hoop een paar tips op te pikken die me kunnen helpen mijn auto op de weg te houden met een minimum aan dealer- en garageservices in het algemeen. Als ik al de goede, diepgaande informatie bekijk die over dit specifieke probleem is gedeeld en besproken, leunde ik even achterover en dacht... "dit is allemaal alleen maar om een auto een paar duizend mijl per jaar te laten rijden zonder dat het een bodemloze put wordt". Als je olie 's ochtends te dik is, kan het kapot gaan. Als het te dun is als het warm is, hetzelfde. Laat het niet lang genoeg snel genoeg draaien, meer schade en potentiële kosten. Ik begrijp dat het allemaal draait om emissiebeheersing en brandstofbesparing, maar het komt bij diesels op een punt dat ze nu een zeer, ZEER beperkte toekomst hebben. De gemiddelde bestuurder zal zich uiteindelijk realiseren dat hij zich de kosten van het voldoen aan de wetgeving niet wil aandoen en teruggaat naar benzine - of elektrisch als hij de middelen heeft. 20 jaar geleden dacht ik dat dieseltechnologie ons had gegeven wat de gemiddelde automobilist nodig had voor de toekomst; wat had ik het mis. Geef me mijn Ford 2.0ltr Pinto terug die op koude ochtenden op marmelade liep voor smering (20/50), 115 mph deed als dat nodig was en gerepareerd kon worden door iedereen die een sleutel goed kon vasthouden met onderdelen die zo ongeveer overal verkrijgbaar waren. Ah...nostalgie. Het is waar wat ze zeggen... uiteindelijk worden we allemaal onze ouders.

#26 ·
20 jaar geleden dacht ik dat dieseltechnologie ons had gegeven wat de gemiddelde automobilist nodig had voor de toekomst; Wat was ik verkeerd. Geef me mijn Ford 2.0ltr Pinto terug die op koude ochtenden (20/50) op marmelade liep voor smering, 115 mph deed indien nodig en gerepareerd kon worden door iedereen die een sleutel goed kon vasthouden, met onderdelen die zowat overal verkrijgbaar waren. Ah..nostalgie. Het is waar wat ze zeggen.. uiteindelijk worden we allemaal onze ouders.
Dieselmotoren produceren veel minder CO2 dan benzinemotoren. 20 jaar geleden werd dit als een goede zaak beschouwd.

#24 · (Edited)
Welnu, geen enkel voertuig dat ik ooit bezit, zal lang Adblue hebben voordat het uitgeschakeld wordt... helpt dat?
Je vindt berichten van mij waarin ik zeg waarom DPF of EGR uitgeschakeld moet worden en wat je aan het doen bent... heb nul vertrouwen in Adblue-systemen, EV's en hybriden - het zijn allemaal rommelsystemen (niet eens alleen Peugeot - ik bedoel ze allemaal, net als het ding met de woorden 'hernieuwbare energie' eraan) die de tand des tijds niet zullen doorstaan of de werkelijke kosten voor het milieu komen eraan.