Peugeot Forums banner

Hulp nodig voor distributieriem op Peugeot Partner 1.6 HDI DV6 9HF motor

24K views 7 replies 4 participants last post by  khalid.parwiz  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb echt hulp nodig bij het correct afstellen van de timing op een Peugeot Partner (B9) 1.6HDi DV6 9HF motor.

Deze bestelwagen is van mijn zwager en heeft onlangs de riem gebroken! We hebben de koppakking, kleppen en volgers vervangen, maar wanneer we de markeringen op de krukaspoelie-reluctorring, de nokkenastandwielvergrendeling en de brandstofpomp uitlijnen (en vervolgens de riem plaatsen volgens de procedure), blokkeert deze!
We hebben de klepstoters al samengeknepen om de olie kwijt te raken. Alle gebruikelijke dingen. Hier is een lijst van wat we hebben geprobeerd:

De krukas vergrendelen via de vliegwielvergrendelingspen, wat TDC op cilinder één zou zijn - De nokkenaspoelie vergrendelt niet in de timingvergrendelingspositie omdat de klep probeert te openen op cilinder 1 (cilinder het dichtst bij het nokkenastandwiel).

De krukas 180 graden vergrendelen vanuit de bovenstaande positie (een ander gat in het vliegwiel), wat BDC op cilinder 1 zou zijn. De nokkenasvergrendeling gaat in positie, maar vergrendelt al snel op kleppen.

Wiebelen op cilinder 4 en vuren op cilinder één met de zuiger op TDC op cilinder 1. (De conventionele manier op 8v-motoren) Ik heb dit ook andersom gedaan omdat sommige Franse fabrikanten cilinder 1 de cilinder noemen die het dichtst bij de versnellingsbak zit.

De krukas heeft een spiebaan waarin de reluctorring zit, die we van Peugeot hebben gekocht omdat we hem waarschijnlijk hebben laten vallen? Het nokkenastandwiel kan maar op één manier worden geplaatst en er zit een spiebaan in voor de positionering.

Missen we iets? Volgens Autodata wordt de krukas gepositioneerd via de reluctorring die de zuigers in de veilige positie (halverwege naar beneden) zet, maar via Haynes Pro staat er draai cilinder 1 naar TDC, dus kan iemand de juiste procedure verduidelijken, want ik kan geen andere methoden bedenken om de motor op tijd te zetten!!

Alle hulp wordt gewaardeerd,

#2 ·
Het vergrendelpunt in het vliegwiel is niet om de timing in te stellen. Het is een willekeurig punt om het vliegwiel te vergrendelen om de bout van de krukaspoelie los te draaien.

Het timinggat dat u nodig heeft, bevindt zich op de krukasriemschijf. Een 5 mm boor is voldoende.

Ik heb vlak voor Kerstmis een nieuwe riem op een van deze geplaatst. Het Haynes-boek legt het perfect uit.

#3 ·
Hallo Brian,

Bedankt voor je antwoord, ik heb de distributieriemen hier een paar keer op gedaan en kan echt niet zien waar ik iets verkeerd doe. Ik heb hem vastgezet op de krukaspoelie en ook vergrendeld op de nokkenas en brandstofpomp. Zodra de riem erop zit, krijgen we ongeveer 3 uur en dan vergrendelt hij op cilinder 2! Het is zo vreemd, ik vraag me af of er misschien iets verdraaid is!? Kon het echter niet zien.

#4 ·
Als de riem het begaf en ervoor zorgde dat kleppen tegen zuigers sloegen en de tuimelaars braken, dan bewegen de poelies op de nokkenassen soms, wat ze niet zouden moeten doen, maar ze kunnen het wel, dit kan uw probleem zijn.

Staan de nokkenassen correct ten opzichte van elkaar afgesteld?

Je hoeft de pomp niet vast te zetten, hij is niet getimed.

#5 ·
Het is een 8-kleps motor met één nokkenas, dus slechts één vergrendeling in de nokkenas. Het is een vrij eenvoudige opstelling, maar een erg vervelend probleem. Het nokkenastandwiel heeft zelfs een spiebaan, dus het kan niet verkeerd om worden geplaatst.

#6 ·
Oké, de 16-klepper heeft ook maar 1 nokkenastandwiel, maar een ketting in de kop die de nokkenassen verbindt, deze kan verspringen.

Heeft u de kop gevlakt en zo ja, heeft u dan een dikkere pakking gebruikt? Om eerlijk te zijn, u had waarschijnlijk alleen tuimelaars nodig, de kleppen zijn over het algemeen prima na een riembreuk, koppen hoeven zelden verwijderd te worden.

#7 ·
Opgelost!! Hallo,

Ja, het is opgelost, maar na veel hartzeer?. Uiteindelijk heb ik een nokkenas gekregen omdat een van de nokken was gedraaid. Ik ontdekte dat deze nokken erop geperst zijn en niet zoals de oude die uit massief billet metaal waren bewerkt.

De timingmarkeringen zijn simpelweg die in de nokkenas en lijnen de krukasmarkeringen uit. De vliegwielmarkeringen hebben geen correlatie met de nokkenas en krukas en zijn er simpelweg om de krukaspoelie aan te draaien en los te maken zonder de spiebaan te beschadigen.

De enige manier waarop ik hier achter kwam, was dat ik een motor kreeg en besloot de nokkenas van de ontvangen motor uit te proberen en het werkte prima. Ik ontdekte ook dat de onderste krukasdrager niet uitwisselbaar is tussen motoren, omdat deze tijdens de fabricage in lijn wordt geboord. Ik heb dit allemaal geprobeerd. Zelfs het verwisselen van de lagerschalen, alleen al om de krukas op zijn plaats te vergrendelen!

#8 ·
Opgelost!! Hallo,

Ja, het is opgelost, maar na veel hartzeer?. Uiteindelijk kreeg ik een nokkenas omdat een van de nokken was gedraaid. Ik ontdekte dat deze nokken erop geperst zijn en niet zoals de oude die uit massief billet metaal waren bewerkt.

De timingmarkeringen zijn simpelweg die in de nokkenas en lijnen de krukasmarkeringen uit. De vliegwielmarkeringen hebben geen correlatie met de nokkenas en krukas en dienen simpelweg om de krukaspoelie aan te draaien en los te maken zonder de spiebaan te beschadigen.

De enige manier waarop ik hier achter kwam, was dat ik een motor kreeg en besloot de nokkenas uit de ontvangen motor te proberen en het werkte prima. Ik ontdekte ook dat de onderste krukasdrager niet uitwisselbaar is tussen motoren, omdat deze tijdens de fabricage in lijn wordt geboord. Ik heb dit allemaal geprobeerd. Zelfs het verwisselen van de lagerschalen, alleen al om de krukas op zijn plaats te laten vergrendelen!
Hoi Conor, bedankt voor het delen hiervan, want ik ben net een 100% vergelijkbaar scenario tegengekomen en zit er nu al een paar weken over te piekeren. Met de revisieset voor de cilinderkop hebben we een nieuwe nokkenas ontvangen, maar deze is niet door onze leerling gemonteerd, dus morgen zal ik hem verwisselen en kijken wat er gebeurt.