Peugeot Forums banner

Motor start niet, geen communicatie met motor-ECU

2.8K views 24 replies 3 participants last post by  AndyBud  
#1 ·
Na net een distributieriemwissel te hebben gedaan en een bobine die onmiddellijk uitviel (alles gerepareerd en de motor loopt nu veel beter en de magneetventielfout op de versnellingsbak lijkt verdwenen?).

Een week later is er een ander probleem ontstaan. De laatste paar dagen, bij het starten van de auto, sloeg de motor na een seconde of zo af - kon hem toen weer aan de praat krijgen. Vanmorgen zou hij alleen maar ronddraaien maar niet aanslaan.

Ben net naar de auto geweest om hem aan te sluiten op Diagbox - en de motor draait nu helemaal niet meer rond en de Engine ECU communiceert niet, en de autobak ECU komt terug als "niet herkend". Alle andere gemonteerde modules hebben met Diagbox gecommuniceerd.

Ik heb de accuspanning gecontroleerd, die is 11,9 V. Zou dit een probleem kunnen zijn? Wat zou dit anders plotseling kunnen veroorzaken? Enige aanwijzingen waar ik als volgende stap naartoe moet gaan.

Het is vanochtend ijskoud hier met ijzige regen.

#2 ·
Hallo.. de accuspanning is veel te laag.... Ik vermoed dat als je de spanning tijdens het starten controleert, deze waarschijnlijk veel lager daalt...... ofwel.. de bestaande accu opladen of vervangen door een nieuwe, de 3 minuten ontkoppelingsregel niet vergeten...hier

• Like
Reactions: AndyBud
#3 ·
Hoi..accuspanning veel te laag....Ik vermoed dat als je de spanning controleert tijdens het starten, deze waarschijnlijk veel lager daalt......of..laad de bestaande accu op of vervang deze door een nieuwe, de 3 minuten ontkoppelingsregel niet vergeten...hier
Ik heb de accu verwijderd van een andere 307 die momenteel niet op de weg is en een recente accu heeft. Die wordt ook opgeladen, want hij heeft al een tijdje ongebruikt in een auto gestaan en is ook laag. Ik heb geen idee van de geschiedenis van de accu in de problematische auto vóór de aankoop vorig jaar - maar ik denk dat een vervanging in orde zal zijn.

#7 ·
Hogere CCA, die past.

Je vermeldt het gebruik van Diagbox, maar je moet mogelijk Peugeot Planet in die of Diagbox gebruiken om toegang te krijgen tot alles.

PEUGEOT 307 2.0 16V 180 EW10J4S (RFK) 2005 - 2008 en Diagbox zelf was na 2010, maar kan werken met eerdere modellen.
Er is een 60 AH-batterij gemonteerd - maar ik zie dat de grootste die ik online kan bestellen 63 is?

Deze 307 is een facelift met CAN, en hij houdt niet van PP - dus ik heb dat gebruikt op de pre-facelift, en diagbox op de facelift. Het werkte vorige week prima toen ik het probleem met de bobine aan het oplossen was.

#10 · (Edited)
Het kan helpen om de VIN / RPO te geven.
View attachment 124005

Motor starten (kan er zo uitzien)
View attachment 124006
View attachment 124007

Dus controleer zekering PSF1 F8
View attachment 124008

Diagnoseaansluiting (op dit moment staat er niet hoe 1320 is gekoppeld... typisch)
View attachment 124009

PEUGEOT ALLE MODELLEN BEDRADINGSSCHEMA'S - ALGEMEEN
VF33HRFJF84448315

Ik zal later naar de zekeringen kijken, ben momenteel aan het werk. Bedankt voor je hulp

Ik heb even onder de motorkap gekeken. De PSF1 ziet er vergelijkbaar uit, maar niet hetzelfde als die in het diagram dat je hebt gedeeld.

#11 ·
Hier is de diagbox-screenshot van vanochtend. Ik heb zekering 8 in de PSF1 gecontroleerd - lijkt in orde te zijn, maar als ik de sleutel omdraai om de motor te starten, hoor ik absoluut niets, geen geklik van relais of iets anders.

Ik heb onlangs de connectoren van de ECU getrokken om de bedradingscontinuĂŻteit te controleren voor de bobine die defect was, en de draad van de dynamo, aangezien die als een fout was gemarkeerd - alles was in orde.

#14 ·
PEUGEOT 307 2.0 16V EW10A (RFJ) 2005 - 2010

Link naar OEM-onderdeelnummers en explosietekeningen VF33HRFJF84448315 PEUGEOT Onderdeelcatalogi | PartSouq
View attachment 124047

Als de voertuigdatum correct is, is de RPO 12400 (24.10.2005)

Algemene locatie van aarding
View attachment 124048
View attachment 124049
Ja, dat is de auto. Bedankt voor de aardingspunten. Ik ben een beetje teleurgesteld dat ik de bumper en koplamp of plastic doos moet verwijderen om bij het aardingspunt te komen - kan de draden zien maar geen gemakkelijke handtoegang.

Ik heb een diagram van Sedre van het ontstekingscircuit afgedrukt - kan het dubbele relais voor de ECU dat de laatste van stroom voorziet niet zien (Het is 1304 volgens PSA-bedradingscodes en hoewel ik het op de auto heb gevonden, kan ik het niet op het diagram zien - Omron 240107 is het onderdeel).

Na veel tijd te hebben besteed aan problemen met de motor-ECU op mijn 206-project, ben ik zeer bekend met het ontstekingscircuit en het voeden van de ECU van dit relais. Ik ben verrast dat ik het niet kan zien op het ontstekingsdiagram van Sedre.

Kun je helpen?

#17 ·
PEUGEOT 307 2.0 16V EW10A (RFJ) 2005 - 2010

Motor starten
View attachment 124052

View attachment 124051

PSF1
View attachment 124053

BSI
View attachment 124054

Elektronische injectie
View attachment 124056
View attachment 124055
Veronderstelling 8.1 Bosch
View attachment 124059
View attachment 124060

Automatische versnellingsbak
View attachment 124057
View attachment 124058

Ik hoop dat je dit nuttig vindt.
Bedankt, het is erg nuttig - maar het lijkt dit nog steeds niet te bevatten...
Image

#22 ·
Er is geen andere configuratie van PSF1 met deze motor die ik kan vinden. De bovenstaande is vóór volledige CAN / BM34. Dan twee 307 na de basiseenheid, maar beide gebruiken dezelfde configuratie die ik van PSF1 heb gegeven.
View attachment 124077

Ik heb geprobeerd ABS en een heleboel dingen te laten vallen, om te zien of PSF1 ooit veranderde en kan niet overeenkomen met wat je hebt. Het is vrij duidelijk dat wat ik heb verstrekt geen match is, maar er staat niets anders in de documenten om het te behandelen, dat ik kan vinden.
Bedankt voor alle info. Het zal morgen erg handig zijn. Ik denk nog steeds dat het waarschijnlijke probleem aarde gerelateerd is, of de PSF1 zelf. Zal het uitzoeken...

#23 ·
Dus... een deel van de dag aan de auto besteed. Moest een paar buren vragen om de auto uit de oprit en de garage in te duwen. De voorkant van de auto op bokken gezet, voorbumper en koplamp verwijderd om bij de MC10-aarde te komen. Het was bedekt met naadafdichting, ik weet niet of dat normaal is. Hoe dan ook, het aardpunt en vier ringkabelschoenen hadden wat corrosie, dus ik heb ze schoongemaakt, met vaseline bedekt en weer aangesloten... en geen verschil.

Vanavond ben ik echter deze video op YouTube tegengekomen die dezelfde kenmerken heeft als mijn auto - geen stroom naar de ECU en geen start. Dus ik neem aan dat het niet starten te wijten is aan het feit dat de PSF de motor niet laat starten als de ECU geen stroom heeft. Dit is dus de route die ik morgen zal volgen.

LM Auto Repairs - Peugeot Expert 1.6 HDI no crank no start, no ecu communication... Foutzoeken en reparatie.

#25 ·
Welnu, sinds de laatste update bleek het probleem niet de PSF1 te zijn. Na het vinden van een vervanging, maakte het geen verschil voor de ervaren problemen.

Uiteindelijk bleek het probleem te liggen aan een defecte motor-ECU. Ik ben erin geslaagd er een te vinden en heb iemand in de buurt gevonden om deze te 'virginizen'. Omdat we de beveiligingscodekaart niet bezitten, heb ik ook geĂŻnvesteerd in een Xtool D7W, die in staat is de beveiligingspin van de BSI op te halen zonder enige interventie. Werkte succesvol en ik ben er gisteren in geslaagd de ECU aan de BSI te koppelen en de auto te starten - voor het eerst in 5 weken.

Ik moet nu echter de handmatige configuratie van de ECU voor de auto uitvoeren en afgezien van het feit dat de auto een AL4 automatische versnellingsbak heeft, weet ik niet zeker welke parameters ik allemaal moet selecteren. Misschien tijd voor een andere thread.

Proost

A