Er zijn te veel emissiefout/ureumfout-threads om de eigenaren die met dit probleem te maken hebben te helpen, dus ik ga delen wat ik weet en wat ik heb gedaan om de problemen tot nu toe voor 4 auto's op te lossen.
1. Diagnoseer de foutcodes met behulp van Diagbox
2. Als het P20e8/P20e9 of U029e etc. weergeeft met betrekking tot het adblue-systeem, de ureumtank of het denox-systeem, ga dan naar de volgende stap (soms kun je ook codes krijgen voor de nox-sensor en andere codes wanneer je de motor-ECU scant)
3. Als het onder garantie valt van 5 jaar of 150.000 km, zou Peugeot/Citroen je een vervangende tank moeten geven (ik heb mijn eigen tank twee keer zien falen, met 2 jaar ertussen bij 30.000 km en 55.000 km, en de PSA-dealer in Maleisië waste zijn handen schoon ondanks dat ze binnen de terugroepactie vielen die PSA in andere landen geeft)
4. Als ze niet willen vervangen, ben je op jezelf aangewezen en moet je ofwel iemand vinden om het ureum-/adblue-systeem uit te schakelen of de fout vinden en deze zelf of een betrouwbare monteur repareren.
5. Als je Diagbox hebt en weet hoe je de ureumtank en de injector voor testdoeleinden moet demonteren, ga dan verder.
6. Controleer op lekkages van binnenuit de pompmodule naar de injector.
7. Als er een lek is, moet je alles vervangen wat defect is - slang van de tank naar de pomp, de pomp zelf, de slang van de pomp naar de injector of de injector.
8. Als je P20e8 (ureumdruk laag) P20e9 (ureumdruk hoog) krijgt en er zijn geen lekken of blokkades, is de kans groot dat het ECU-gerelateerd is. Hetzelfde geldt voor U029e, wat zeker adblue ECU-gerelateerd is.
9. Je opties zijn om een tweedehands ECU alleen of de pompmodule met ECU erin te krijgen. Het probleem is dat veel pompen, ECU's en tanks waarschijnlijk defect zijn, zoals in mijn geval toen ik een pompmodule met ECU op eBay kocht, maar het is een risico dat je neemt.
10. Mijn eBay ECU werkte tijdelijk en liet de codes die in dit bericht worden genoemd, verschijnen na een rit van 6 km en de pomp bleek te lekken.
11. Je kunt de afdichtingen en o-ringen krijgen om de pomp te repareren, behalve voor het rubber op de accumulator, wat het zwarte cilindrische ding is. Het kan er wat scheuren op hebben, in welk geval je een betere pompsamenstelling nodig hebt of het op de een of andere manier moet repareren met behulp van een sterke, flexibele kit. Het moet 6 bar druk aankunnen.
12. Om de adblue ECU te testen, zet ik het contact aan met alleen de adblue ECU en sluit ik de kabelboom aan op de ECU (zorg ervoor dat je hem correct aansluit nadat je de printplaat uit de pompcasing hebt verwijderd, aangezien het connectortabblad naar de gladde groene kant moet wijzen en niet waar de componenten zich bevinden). Het relais zou een paar keer moeten klikken. Als dit gebeurt en je P20e8 etc. krijgt zonder lekken of blokkades, wordt je stroom naar de ECU afgesneden vanwege een canbus-fout of de ureumniveausensor/temperatuursensor die onjuiste metingen geeft.
13. Controleer het ureumniveau op Standaard Parameter Meting voor Denox 1. Als je voldoende ureum hebt, moet het niveau groter zijn dan 6 liter.
14. Als de meting 0 of onregelmatig is, moet je je tank vervangen omdat de sensoren zich erin bevinden. Je kunt de ECU ook foppen door de zwarte draad van de tank met de zwarte connector, die zwarte, rode en witte draden heeft, door te knippen. De witte draad is het signaal en je moet een meting van 4V tot 5V krijgen om de adblue ECU te laten denken dat je meer dan 6 liter ureum hebt.
15. Als de temperatuursensor 0 aangeeft, is dat een ongeldige waarde, dus je hebt een probleem met de 2 temperatuursensoren in de tank. Er komen 2 paar blauwe en gele draden uit de tank en ik heb één paar doorgesneden en één weer aangesloten om de temperatuur te controleren op Standaard Parameter Meting voor Denox 2. Zoek uit of de temperatuurmeting is wat het zou moeten zijn. Voor mij was het ongeveer 30C, wat goed lijkt voor een tropisch klimaat.
16. Als alle metingen correct zijn en je nog steeds P20e8 etc. hebt, is de printplaat defect zoals hierboven vermeld vanwege de conforme coating die vocht vasthoudt of defecte componenten. Ik heb de printplaten gerepareerd, maar het kost veel tijd en wat soldeervaardigheid en kennis van het lezen van SMD-codes om de juiste componenten te bestellen.
17. Als je de adblue ECU-printplaat op de kabelboom aansluit (zorg ervoor dat je hem correct aansluit nadat je de printplaat uit de pompcasing hebt verwijderd, aangezien het connectortabblad aan de gladde groene kant moet zitten en niet waar de componenten zich bevinden) en het relais niet klikt, is de foutcode U029e waarbij de hoofd-ECU niet communiceert met de denox/adblue ECU. Als je een generieke OBD-codelezer gebruikt, kan het een defecte NOX-sensor weergeven, maar dat is niet zo, dus gebruik Diagbox, anders verspil je misschien geld aan het vervangen van de NOX-sensor zoals ik.
18. U029e-fout is met de adblue ECU vanwege de conforme coating, slechte soldeerverbindingen of componenten. Ik heb dit ook gerepareerd, maar het kan per printplaat verschillen.
Ik hoop dat dit iemand helpt met het oplossen van problemen. Proost!