Peugeot Forums banner

Ontstoffingssysteem defect met code P0238

17K views 10 replies 4 participants last post by  British_Bull88  
#1 · (Edited)
Hallo mensen,
Ik ben weer op zoek naar advies van jullie deskundige mensen. Ik krijg al een tijdje de melding 'depollution system faulty' op mijn 308 1.6hdi 110pk (2009). Ik heb de auto onlangs een onderhoudsbeurt gegeven en alle gloeibougies vervangen omdat ze allemaal defect waren, in de veronderstelling dat dit de oorzaak was dat het roetfilter niet regenereerde. Nu, na ongeveer 300 mijl, kreeg ik de melding 'depollution system faulty' terwijl ik op de M1 reed met de EML op het dashboard, maar de auto reed nog steeds oké. Toen ik thuiskwam, heb ik een code gescand en kreeg ik P0238, 'boost pressure sensor A circuit high'. Na wat onderzoek denk ik dat de boost pressure sensor de MAP-sensor is (corrigeer me als ik het mis heb). Ik heb dit getest door hem eruit te halen, de signaaldraad te backproben en een vacuümpomp op de sensor aan te sluiten en de sleutel op contact te zetten zonder dat de motor draaide en deze test drie keer uitgevoerd. Dit zijn de resultaten:
1. 0 inHg = 1,91 V, 2,37 V, 1,80 V
2. 5 inHg = 1,78 V, 2,20 V, 1,70 V
3. 10 inHg = 1,56 V, 1,93 V, 1,46 V
4. 15 inHg = 1,34 V, 1,68 V, 1,24 V
5. 20 inHg = 1,15 V, 1,04 V, 1,01 V
6. 25 inHg = 1,21 V, 0,80 V, 0,83 V
Zouden jullie zeggen dat de sensor defect is? Moet er ook olie op deze sensor zitten, want toen ik hem eruit haalde, zat er een veegje olie op de nippel, of is dit normaal?
Nog een opmerking: is er iemand in de buurt van Leicestershire die Planet of andere software heeft waarmee de conditie van mijn roetfilter kan worden bepaald, want ik weet niet zeker wanneer hij voor het laatst is geregenereerd, omdat ik niet weet waar ik op moet letten als de regeneratie plaatsvindt. Ik heb de auto sinds oktober en de gloeibougiecode P1351 stond in de ECU opgeslagen toen ik de auto had en hij op de originele bougies liep, die, zoals hierboven vermeld, allemaal defect waren.

#3 ·
Ik zou de bedrading/kabelboom controleren op schuren (veel voorkomende plek is waar de motorbedrading over de versnellingsbak loopt). Er komt oliedamp op van de carterventilatie, omdat deze in het inlaatsysteem ontlucht.

• Like
Reactions: British_Bull88
#4 ·
Ik zou de bedrading/kabelboom controleren op slijtage (veel voorkomende plek is waar de motorbedrading over de versnellingsbak gaat) ze krijgen oliedamp op zich van de carterventilatie omdat deze in het inlaatsysteem ontlucht.
Bedankt vriend, dat zal ik morgen controleren. De wederhelft begint zich momenteel een beetje te ergeren omdat ik meer tijd onder de motorkap doorbreng dan met haar 😂, ik heb ook gelezen dat er een solenoïde aan de achterkant van het motorblok zit, hoe waarschijnlijk zou dit verdacht zijn? En wat is de beste manier om het te testen terwijl het nog op zijn plaats zit?

#11 ·
zonder PP2000 zou het moeilijk zijn omdat de nauwkeurigheid van het aflezen van de spanning in de DPF-sensorsignaal draad niet zo nauwkeurig is als de waarde van de scantool. Probeer 20-30 minuten te rijden met 3000 tpm en hoop dat het de uitlaat reinigt
ik had iemand mijn auto aangesloten op pp2000 en dpf staat slechts op 16% dus lijkt een regeneratie te doen, ik heb een nieuwe mapsensor gemonteerd en P0238 verschijnt binnen 5-10 minuten na het rijden, dus ik heb voorlopig de oude weer gemonteerd.

#9 ·
Oké, heb vandaag een beetje geknutseld en de EGR-klep eruit gehaald en een klein beetje koolstof op de EGR gezien. Het lijkt erop dat er een beetje lekkage is geweest van waar het zich met de koeler verbindt en deze keer heb ik de solenoïde verwijderd die helemaal vastzat, maar ik merkte dat de luchtfilterbox aan de bovenkant voor de solenoïde had gewreven. Ik neem aan dat dit normaal is, maar de mijne heeft zo veel gewreven dat het een gat in de dop en de onderkant van mijn luchtfilterbox begon te slijten
92783

Ook nadat ik alles weer in elkaar had gezet, heb ik de andere helft gevraagd de auto te starten terwijl ik de turbo wastegate observeerde. Het lijkt erg langzaam te sluiten. Zou dit erop wijzen dat de vacuümsolenoïde kapot is of dat er een lek is in de vacuümleidingen? Terwijl ik toegang had, heb ik de kabelboom over de versnellingsbak gecontroleerd en alles lijkt in orde te zijn. Hier is een clip van de wastegate, zouden jullie het er mee eens zijn dat het te langzaam is

#10 ·
ok had vandaag een beetje geknutseld en de egr-klep eruit gehaald en een klein beetje koolstof op de egr gezien, het lijkt erop dat er een beetje lekkage is geweest van waar hij aansluit op de koeler en deze keer de solenoïde verwijderd die helemaal vastzat, maar ik merkte dat de luchtfilterbox aan de bovenkant voor de solenoïde had geschuurd, ik neem aan dat dit normaal is, maar de mijne heeft zo veel geschuurd dat hij een gat in de dop en de onderkant van mijn luchtfilterbox begon te slijten View attachment 92783

ook toen ik alles weer in elkaar had gezet, liet ik de andere helft de auto starten terwijl ik naar de turbo waste gate keek, het lijkt heel langzaam te sluiten, zou dit erop wijzen dat de vacuümsolenoïde naff is of een lek in de vacuümleidingen? terwijl ik toegang had, controleerde ik de bedrading over de versnellingsbak en alles lijkt in orde. hier is een clip van de waste gate, zouden jullie het er mee eens zijn dat het te langzaam is
Je moet je echt afvragen naar de geestelijke gezondheid van ontwerpers die dit soort installaties bedenken.
Ook ik heb onlangs het genoegen gehad om de hele voorspatbord te demonteren om een klein onderdeel (EGR-klep) te vervangen.
Is er een kit beschikbaar om deze luchtfilteropstelling te vervangen door iets simpeler en gebruiksvriendelijker, in tegenstelling tot Peugeot Main Dealer vriendelijk!!