Peugeot Forums banner

Gaat de kofferbak open elke keer dat de auto wordt ontgrendeld?

27K views 10 replies 9 participants last post by  NickCUK  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Peugeot 307 HDI (189.000 km).

Bijna elke keer als ik de auto ontgrendel, ontgrendelt/opent de achterklep tegelijkertijd. Om het uitroepteken op het dashboard en de piep te voorkomen, moet ik de achterklep elke keer als dit gebeurt openen/sluiten. De achterklep gaat niet helemaal open, maar reageert alsof iemand op de knop heeft gedrukt om hem te openen, dus hij staat op een kier.

Het was vroeger seizoensgebonden en gebeurde alleen bij koud weer, nu gebeurt het vrijwel altijd, ongeacht de temperatuur.

Het gebeurt ook als ik de auto ontgrendel maar de motor een tijdje niet start, als ik de sleutel in het contact omdraai, gaat de achterklep open.

Kortom, telkens als de deursluiting wordt geactiveerd, gebeurt dat ook met de achterklepsluiting.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan verhelpen?
Is het waarschijnlijk mechanisch of elektrisch?

Bij voorbaat dank!

#3 ·
Veelvoorkomend probleem.

Hetzelfde met mijn 307 - de kofferbak deed moeilijk in de winter/nat weer en werd steeds erger.

Wanneer u de kofferbakvergrendeling gebruikt, drukt u op een microschakelaar, die de auto vertelt om de kofferbak te openen.

De microschakelaar wordt bedekt door een rubberen nippel die verslijt, vocht binnenlaat en dan blijft de schakelaar hangen of stuurt valse signalen naar de auto om de kofferbak te openen, enz.

Moet de schakelaar vervangen - het is een gemakkelijke klus - haal er een van Aliexpress als je de beste prijs wilt.

https://www.aliexpress.com/item/328...a690-268a881432b0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_52

Doe een zoekopdracht op dit forum - het is vast al eerder ter sprake gekomen :)

#5 ·
Veel voorkomend probleem.

Hetzelfde met mijn 307 - de kofferbak deed moeilijk in de winter/nat weer en werd steeds erger.

Wanneer u de kofferbakvergrendeling gebruikt, drukt u op een microschakelaar, die de auto vertelt om de kofferbak te openen.

De microschakelaar wordt bedekt door een rubberen nippel die verslijt, vocht binnenlaat en dan blijft de schakelaar plakken of stuurt valse signalen naar de auto om de kofferbak te openen, enz.

Moet de schakelaar vervangen - het is een gemakkelijke klus - haal er een van Aliexpress als je de beste prijs wilt.

https://www.aliexpress.com/item/328...a690-268a881432b0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_52

Doe een zoekopdracht op dit forum - het is vast al eerder aan de orde geweest :)
Bedankt voor de tip, dit lijkt inderdaad de meest voorkomende oplossing te zijn - ik laat je weten hoe het gaat!

#7 ·
Bedankt voor de tips, ik vond dit veelvoorkomende probleem ook in deze thread - https://www.peugeotforums.com/forums/307-38/boot-lock-13156/

Mijn sluiting werd meestal naar binnen geduwd, waardoor de microschakelaar ingedrukt bleef.

Ik ontdekte dat ik niet het hele slot hoefde los te schroeven om het te repareren, ik heb gewoon de sluiting met een schroevendraaierkop opengeprikt (heel voorzichtig om het niet te breken) en toen een klein stukje spons erachter aan beide kanten gestopt - nu veert het altijd terug!
Ik heb ook WD40 op het scharnier van de sluiting gespoten om er zeker van te zijn.

#8 ·
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Peugeot 307 HDI (117.500 mijl).

Bijna elke keer als ik de auto ontgrendel, gaat de achterklep tegelijkertijd open. Om het uitroepteken op het dashboard en de piep te voorkomen, moet ik de achterklep elke keer openen/sluiten als dit gebeurt. De achterklep gaat niet helemaal open, maar reageert alsof iemand op de knop heeft gedrukt om hem te openen, dus hij blijft een beetje openstaan.

Het was vroeger seizoensgebonden en gebeurde alleen bij koud weer, nu gebeurt het vrijwel altijd, ongeacht de temperatuur.

Het gebeurt ook als ik de auto ontgrendel maar de motor een tijdje niet start, als ik de sleutel in het contact omdraai, gaat de achterklep open.

Kortom, telkens als de deursluiting wordt geactiveerd, wordt ook de achterklep vergrendeld.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan verhelpen?
Is het waarschijnlijk mechanisch of elektrisch?

Veel dank bij voorbaat!
Hoi, ik heb de achterklepbekleding aan de binnenkant verwijderd en alle schroeven verwijderd die de buitenste achterklep vasthouden, en zo ben ik bij de achterklepgreep gekomen en ik merkte dat de schakelaarveer versleten is, dus ik heb dubbelzijdig tape gebruikt als veer en voila

#9 ·
Mijn C3 Picasso hetzelfde. Er is echter een knop op het dashboard met een hangslot erop om de deuren te vergrendelen. Ik heb deze een paar seconden ingedrukt gehouden en het display op het dashboard zei dat automatisch vergrendelen uitgeschakeld was. Leek het probleem voor mij te stoppen. Kan het automatisch vergrendelen ook activeren door de knop een paar seconden ingedrukt te houden.

#11 ·
De mijne deed hetzelfde; de startsensor verwijderd, schoongemaakt en wat schuimrubber tochtstrip op de plaat geplakt die je aanraakt om de kofferbak te openen. Dat duwt hem weg van de microschakelaar die kennelijk niet goed openging.
Ik weet niet zeker of er een soort veer in zou moeten zitten als hij nieuw was, maar ik kon nergens zien waar er een zou passen, maar nu werkt hij prima met de tochtstrip-reparatie.