Peugeot Forums banner

Batterij

9.2K views 17 replies 3 participants last post by  Ian M Davis  
#1 ·
Ik heb jullie hulp nodig, mensen, ik heb een heel raar probleem.

Mijn start-stop werkte niet meer, dus ik controleerde mijn Lexia en merkte dat de accuspanning laag was. Nadat ik hem had laten controleren, bevestigden ze dat de accu kapot was.

Sinds ik de auto heb gekocht, reset mijn cruise control zich af en toe naar 19, wat me nooit stoorde, maar mijn Lexia zegt dat er geen constante massa naar de klok is.

Ik heb ook gemerkt dat de lichten op de auto de ene minuut dim zijn en de andere niet, de binnenverlichting flikkert ook als een piekspanning als de motor uit staat.

Ik heb de accu vervangen door een gloednieuwe 720 crank start-stop accu die door Peugeot werd aanbevolen, mijn dynamo laadt op 14,8 - 14,9 V, maar mijn Lexia geeft aan dat de accu niet boven de 78% oplaadt, wat hetzelfde is als de oude accu.

Ik heb alle contacten schoongemaakt en heb nog steeds hetzelfde probleem, ideeën want ik ben nu ten einde raad.

Ik heb de nieuwe accu met een multimeter gecontroleerd en deze levert een constante spanning van 12,8 V, als de auto wordt gestart, daalt deze niet onder de 11,6 V, dus voor mij is de accu in orde.

Ik hoop dat iemand een idee heeft, want ik ben echt ten einde raad met deze auto. Oh, en als iemand weet waar ik goedkope tweedehands injectoren kan krijgen, laat het me dan weten.

Bedankt Matt.

#3 · (Edited)
Naast de vraag van RedSector, mag ik vragen waar u de 14,8 tot 14,9 V heeft gemeten - was het tussen de accupolen? Zo ja, kunt u de meting herhalen met de zwarte probe op wat blank metaal in plaats van de negatieve pool.

Kunt u ook eens kijken naar uw start-stop controller en me laten weten of deze eruit ziet als degene hieronder:
Image

EDIT
Nog een vraag: werkt het start-stopsysteem? Meestal duurt het 24 uur voordat het werkt na een batterijwissel.

#4 ·
Bedankt jongens, ik kom later vandaag terug met de antwoorden. De spanning werd gemeten vanaf de ECU bij de dynamo en de accu met een Lexia-diagnose en een multimeter bij de accu. Ik zal het later op het blok proberen als ik thuiskom.

De start-stop werkte prima, toen hadden we een hele koude nacht in januari en toen ik de auto 's ochtends startte, stopte hij gewoon met werken en heeft sindsdien niet meer gewerkt.

Ik had een paar maanden geleden geprobeerd om bij de controller te komen, maar gaf het op omdat ik gewoon niet weet hoe ik er toegang toe kan krijgen. Ik heb het speciale gereedschap om het te verwijderen, ik kan er gewoon niet bij. Ik weet niet of de vleugel eraf moet of dat er een speciale manier is om het te doen.

#6 ·
De motor is een dv6c-motor, het is een model uit 2013. Ik heb geen idee wat een omgekeerde dynamo is, maar ik heb een multimeter op het blok gebruikt die geen kortsluiting vertoont, het blok is geaard. Ik heb het gevoel dat het de batterijsensor aan de massazijde van de batterij is. Sinds het verwijderen van de batterij vandaag en het terugplaatsen van de batterij zegt Lexia nu dat de batterij 60% is, maar voordat ik de batterij verwijderde, was deze voor 74% opgeladen.

Ik weet dat de vorige eigenaar de auto opnieuw heeft geconfigureerd, niet dat hij het me vertelde, ik kwam er pas achter toen ik merkte dat de auto geen regeneraties uitvoerde, dus toen ik het roetfilter verwijderde, bleek zowel het roetfilter als de kat volledig leeggehaald te zijn, nu bezit ik een auto die misschien oud ijzer waard is en nog steeds voor de auto betaalt. Nooit meer zal ik van Gumtree kopen, het is niet de eerste keer dat ik ben opgelicht bij het kopen van een auto. Hoe dan ook, terug naar het probleem. Ideeën, zelfs de garage kan het probleem niet vinden.

#7 ·
U zei dat uw dynamo oplaadt met 14,8 - 14,9 V, maar de batterij niet volledig oplaadt. Die spanning zou voldoende moeten zijn om de batterij op te laden, tenzij het laadsysteem de output van de dynamo vermindert. Ik weet nog steeds niet zeker waar u de spanning meet. Voor uw doeleinden is de enige betrouwbare plek tussen de accupolen met de motor draaiend. Een kleine contactweerstand kan een aanzienlijke spanningsval veroorzaken (bijv. 0,1 Ohm met een laadstroom van 10 Ampère veroorzaakt een spanningsval van 1 Volt). De batterij moet twee aardpunten hebben (een op de carrosserie en de andere op de motor/versnellingsbak). Als een van deze iets los zit of wat corrosie heeft, krijgt u een spanningsval.

Het lijkt vreemd dat Diagbox meldt dat de laadtoestand van de batterij is gedaald toen de batterij werd losgekoppeld. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u geen contactweerstand heeft, bijvoorbeeld schone accupolen en goede aardpunten. Anders kan de batterijstatusunit op de negatieve pool verkeerde gegevens geven.

Ik heb het startdiagram voor een 5008 met een DV6C-motor met een start-stopsysteem bijgevoegd. Dit diagram behandelt ook het laadsysteem. De interessante blokken zijn:
1012 gecentraliseerd spanningsonderhoudssysteem (ook bekend als start-stopcontroller)
1026 energieaccumulator (ook bekend als start-stopcondensator)
1021 omkeerbare dynamo
1031 batterijlaadstatusunit
BB00 batterij

Deze site toont een foto van een Peugeot 208 met een deel van de linkervleugel verwijderd: Peugeot 208 Stop/Start problemen - Car Electrics & Repairs De cilinder op de foto is de start-stopcondensator en het aluminium blok ernaast is de start-stopcontroller. Uw auto zal iets soortgelijks hebben.

Uw auto heeft een standaard startmotor die maar één keer zou moeten starten, daarna, als het start-stopsysteem in werking is, zou de omkeerbare dynamo de auto moeten starten. Omkeerbare dynamo's lijken een beetje op standaard dynamo's, maar zijn groter en hebben meer kabels die erop zijn aangesloten. Deze site legt het systeem uit Nieuwe Peugeot 308 beschikt over e-HDi micro-hybride technologie; CO2-emissies vanaf 98 g/km

Een probleem met omkeerbare dynamo's is de aandrijfriem. De auto heeft hoogstwaarschijnlijk een teller die de hoeveelheid gebruik van de riem bewaakt en op een gegeven moment zal deze de start-stopfunctie uitschakelen totdat de riem is vervangen en de teller is gereset met behulp van Diagbox.

Attachments

#8 ·
Je zei dat je dynamo oplaadt met 14,8 - 14,9 V, maar de batterij niet volledig oplaadt. Die spanning zou voldoende moeten zijn om de batterij op te laden, tenzij het laadsysteem de output van de dynamo vermindert. Ik ben er nog steeds niet zeker van waar je de spanning meet. Voor jouw doeleinden is de enige betrouwbare plek tussen de accupolen met de motor aan. Een kleine contactweerstand kan een aanzienlijke spanningsval veroorzaken (bijv. 0,1 Ohm met een laadstroom van 10 Ampère veroorzaakt een spanningsval van 1 Volt). De batterij moet twee aardpunten hebben (één op de carrosserie en de andere op de motor/versnellingsbak). Als een van deze iets los zit of wat corrosie heeft, krijg je een spanningsval.

Het lijkt vreemd dat Diagbox meldt dat de laadtoestand van de batterij is gedaald toen de batterij werd losgekoppeld. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen contactweerstand hebt, bijvoorbeeld schone accupolen en goede aardpunten. Anders kan de batterijstatusunit op de negatieve pool verkeerde gegevens geven.

Ik heb het startdiagram voor een 5008 met een DV6C-motor met een stop-startsysteem bijgevoegd. Dit diagram behandelt ook het laadsysteem. De blokken van belang zijn:
1012 gecentraliseerd spanningsonderhoudssysteem (ook bekend als stop-startcontroller)
1026 energieaccumulator (ook bekend als stop-startcondensator)
1021 omkeerbare dynamo
1031 batterijlaadstatusunit
BB00 batterij

Deze site toont een foto van een Peugeot 208 waarbij een deel van de linkervleugel is verwijderd: Peugeot 208 Stop/Start issues - Car Electrics & Repairs De cilinder op de foto is de stop-startcondensator en het aluminium blok ernaast is de stop-startcontroller. Je auto zal zoiets hebben.

Je auto heeft een standaard startmotor die maar één keer zou moeten starten, daarna, als het stop-startsysteem in werking is, zou de omkeerbare dynamo de auto moeten starten. Omkeerbare dynamo's lijken een beetje op standaard dynamo's, maar zijn groter en hebben meer kabels die erop zijn aangesloten. Deze site legt het systeem uit New Peugeot 308 features e-HDi micro-hybrid technology; CO2 emissions start from 98 g/km

Een probleem met omkeerbare dynamo's is de aandrijfriem. De auto heeft hoogstwaarschijnlijk een teller die de hoeveelheid gebruik van de riem controleert en op een bepaald moment zal deze de stop-startfunctie uitschakelen totdat de riem is vervangen en de teller is gereset met Diagbox.
Bedankt voor de hulp, ik gebruik geen diagbox, kan er geen veroorloven, ik gebruik een lexia, de batterij zat in de auto op het moment dat ik de spanning controleerde met de motor aan. De meting aan beide uiteinden van de dynamo en de batterij die de lexia kan laten zien.

Dynamospanning 14,8 V
Batterijlaadspanning 14,7 V
Als de motor draait

Als de auto is uitgeschakeld, is de spanning op de batterij 12,8 V

De lexia rapporteert ook
Permanente interne fout op energieaccumulator en staat op 1,9 V

Toen ik de batterij loskoppelde, controleerde ik de ohm van de negatieve pool op de batterij naar het blok en de carrosserie, beide rapporteerden 0,01 ohm

Kijk, ik ben eerlijk, ik ben geen monteur en heb nog nooit een multimeter gebruikt, maar ik heb wel reparaties aan al mijn auto's gedaan, inclusief het vervangen van de koppakking en de distributieriem. Ik ben gewoon niet goed met elektrische problemen.

Nog een laatste ding: als de auto meldt dat de batterij meer dan 75% is, stoppen alle fouten.

De informatie die je hebt gegeven is fantastisch, dus bedankt. Ik zal de aardingspunten controleren en kijken of er daar een probleem is.

Is de accumulator gemakkelijk te bereiken, heeft iemand het gedaan op de 5008 of 3008? Ik weet dat hij achter het zijpaneel zit, maar heb geen idee hoe ik erbij kom. Als iemand een video of instructies heeft om de accumulator te verwijderen, zou dat geweldig zijn

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

#9 · (Edited)
Ik gebruik geen diagbox, kan er geen veroorloven, ik gebruik een lexia
Lexia 3 fullchip (voorkeur) is het apparaat.
PP2000 en/of Diagbox is een geĂŻntegreerd softwarepakket voor diagnose (zie de twee links hieronder). PP2000 is de oudere indeling voor gebruik met Lexia, soms ook Peugeot Planet (PP van PP2000) genoemd, en PP2000 is over het algemeen niet bruikbaar na 2010 op de meeste modellen, maar dit varieert. Diagbox (ongeveer is boven 2010 modellen) is wanneer PP2000 niet werkt of niet alles kan lezen of vastloopt bij gebruik.

Er is ook een versie van Diagbox die het Factory Service Manual vormt, inclusief elektrische schema's, maar dat is een ander verhaal. Telecodering kan in sommige gevallen tokens van Peugeot nodig hebben, maar er zijn versies van Diagabox met wat telecodering beschikbaar en het wordt complex (een ander verhaal, niet van toepassing, tot nu toe). Veel van deze FSM-informatie, telecodering, enz. werd verborgen achter de Great Peugeot Pay Wall... kan me de datum 2016-2018'ish niet herinneren

Of dit is mijn begrip van de dingen, en het heeft me eeuwen gekost om te beslissen dat dit zelfs maar in de buurt van correct is. YMMV.

Diagbox 9 (VM) install Guide | Peugeot Forums
Niet-VM-versie voor Windows 10+ (niet getest) Diagbox 9.85 2023 Full » СarSoftos.com

Ik hoop dat dit nuttig is, het is verwarrend als ~imo.

#10 ·
Ik heb twee Peugeot Servicebox-procedures bijgevoegd. Eén is voor de batterijstatusunit op de negatieve accupool. De andere is voor de stop-start condensator en controller (centraal spanningsbehoud apparaat). De procedure zegt eigenlijk dat het kan worden gedaan zonder de linker vleugel te verwijderen.

Ik ben een beetje verbaasd over uw diagnose-apparaat. De Peugeot diagnose-apparaat wordt meestal een Lexia 3 genoemd en er zijn twee alternatieve softwarepakketten: Peugeot Planet 2000 (PP2000) en Diagbox. Diagbox verving PP2000 en er zijn veel gratis kopieën

Attachments

#11 ·
Alle spanningen die u hebt vermeld, zien er goed uit en als u merkt dat alle accessoires zoals airconditioning goed werken, denk ik dat u de dingen kunt laten zoals ze zijn.

Het klinkt alsof de condensator van het start-stopsysteem defect is. Alle condensatoren verouderen en moeten uiteindelijk worden vervangen. Het is echt een kwestie van of u wilt dat het start-stopsysteem werkt. Veel mensen zouden het systeem permanent willen uitschakelen.

#12 ·
Alle voltages die u noemde zien er goed uit en als u merkt dat alle accessoires zoals airconditioning goed werken, denk ik dat u de dingen kunt laten zoals ze zijn.

Het klinkt alsof de condensator van het start-stopsysteem defect is. Alle condensatoren verouderen en moeten uiteindelijk worden vervangen. Het is eigenlijk een kwestie van of u wilt dat het start-stopsysteem werkt. Veel mensen willen het systeem permanent uitschakelen.
Sorry, mijn fout, ik bezit een Delphi en geen Lexia. Ik heb de afgelopen week erg last van hersenmist. Sorry

#16 · (Edited)
De enige fout die ik krijg, is een permanente interne fout die de accumulator registreert
U meldde eerder dat"
"De lexia Delphi meldt ook
Permanente interne fout op energieaccumulator en is op 1,9 V"

Zoals ik hieronder uitleg, denk ik dat uw start-stopcontroller defect is. De start-stopcontroller bewaakt ook de batterijstroom en kan verantwoordelijk zijn voor het lage laadtoestandcijfer.

Ik heb de accumulator op de foto hieronder van deze website gelabeld Peugeot 208 Stop/Start problemen - Auto-elektra & reparaties Ik vermoed echter dat u precies hetzelfde probleem heeft als de 208 die op de website wordt besproken. De accumulator is een zeer grote condensator. Wanneer condensatoren defect raken, laden ze vaak nog steeds op tot de volledige 5V (de hoeveelheid energie die ze bevatten is verminderd), maar in uw geval is de laadspanning slechts 1,9V, wat mij doet vermoeden dat het probleem bij de controller ligt.

Na een beetje zoeken vond ik deze site Start/stop condensator Peugeot 3008 - 9802873880 9H05 Ik heb hun foto gemarkeerd die de start-stop-systeembeugel laat zien (de accumulator ontbreekt). Er is een lange draad met de batterijstatusunit. Dit alles betekent dat de batterij zijn aarde krijgt via de start-stopcontroller en het is zeer waarschijnlijk dat zowel de batterijstatusmonitor als de start-stopcontroller de batterijstroomafname bewaken
Image

Image

#18 ·
Als u aan het start-stopsysteem gaat werken, moet u voorzichtig zijn met de accumulator. Uw diagnoseapparaat suggereert dat deze is opgeladen tot 1,5 V. Dat klinkt niet veel, maar deze apparaten kunnen veel energie opslaan en als u kortsluiting veroorzaakt, kunt u de draden eraan lassen. Beschouw het als een autoaccu.

Er is een procedure om de accumulator te ontladen. De procedure gebruikt een tool met een meter, maar u kunt een 5W-lamp gebruiken.

Attachments