Peugeot Forums banner

Automatische 3008: Hoe zet je de versnelling in neutraal als de motor uit staat?

96K views 53 replies 28 participants last post by  theolotz  
#1 · (Edited)
Hallo, ik bezit een benzine 3008 GT Line (2020) met automatische transmissie. Ik moet weten hoe ik hem in de neutraalstand zet als de motor is uitgeschakeld, omdat ik hem uit mijn garage moet duwen zodat hij naar de dealer gesleept kan worden. Alle info wordt gewaardeerd, bedankt!

#5 ·
Kun je de auto niet starten, in de neutraal zetten en de auto uitzetten? Ik kan het tenminste met EAT6 op 308. Je zou ook de auto in het contact moeten kunnen zetten, de rem indrukken en in de neutraal zetten.
Als je bedoelt de motor te starten, kan ik de motor niet starten, daarom moet hij naar de dealer om te worden gecontroleerd. Ik kan de lichten op het dashboard aanzetten alsof ik de motor probeer te starten (door op de startknop te drukken), de versnellingspook beweegt omdat hij elektronisch is, maar hij schakelt niet. Het moet een mechanisme hebben zoals bij andere merken waarbij je de hendel ontgrendelt door op een bepaalde verborgen knop te drukken, een draad los te koppelen of een schakelaar om te zetten, soms onder de middenconsole, maar ik kan hier geen informatie over vinden. Wil geen experimenten uitvoeren en het verpesten.

#6 ·
Wiel skates of slip platen.

Er moet een manier zijn om de transmissie in neutraal te ontgrendelen, maar het zal niet het soort informatie zijn dat in de handleiding staat.

Misschien op servicebox.

#8 · (Edited)
Service Box. Registreer u als onafhankelijke operator (d.w.z. een bedrijf, geen particulier). De informatie over onderdelen is vrij beschikbaar, maar u zult moeten betalen om de procedures te kunnen lezen.

Ik heb een kopie die tot 2013 gaat, maar deze is mogelijk niet relevant voor u als uw auto een model uit 2020 is. Als u echter een AT6 of een BVA AM6C automaat heeft, is er een procedure om de shift-lock te ontgrendelen. Het impliceert dat de motor niet hoeft te draaien. Zet gewoon het contact aan, trap het rempedaal in en beweeg de shifter. Als dat niet werkt, omdat het mechanisme vastzit, verwijder dan de bekleding rond de shifter om een gat aan de rechterbovenzijde van de bovenkant bloot te leggen. Steek een schroevendraaier in het gat om het vergrendelingsmechanisme los te maken. Als u een van de andere twee automaten heeft, heb ik geen informatie.

Als u de laatste acht cijfers van uw VIN plaatst, kan ik opzoeken welke versnellingsbak u heeft, of u kunt het zelf doen door u te registreren.

#10 ·
Om het voertuig in de vrijloopmodus te zetten, motor uit:
- selecteer N terwijl het voertuig stilstaat en de motor draait,
- de motor uitschakelen,
- binnen vijf seconden de ontsteking weer inschakelen,
- met uw voet op het rempedaal de selector eenmaal naar voren of naar achteren duwen om N te bevestigen en de elektrische parkeerrem handmatig los te laten,
- de ontsteking uitschakelen.

Als u de tijdslimiet van vijf seconden overschrijdt, schakelt de versnellingsbak over naar de P-modus; u moet dan de procedure opnieuw starten.

Omdat OP de auto niet kan starten, kan hij het misschien proberen met de ontsteking in plaats van te starten.

#14 ·
Ik ben er vrij zeker van dat er een manier moet zijn, om veiligheidsredenen. Grappig dat het nergens in de handleiding staat.
Fabrikanten willen normaal gesproken niet dat eindgebruikers / eigenaren dit soort speciale informatie hebben.

De informatie die nodig is om de parkeerrem van de transmissie handmatig te ontgrendelen, zal waarschijnlijk bekend zijn bij Peugeot-dealers / op Service Box.

Ik vraag me af of er Diagbox / andere geschikte diagnoseapparatuur nodig is om de parkeerrem van de transmissie te ontgrendelen?

#19 ·
Ik heb een 3008 EAT6 2017 juni. Als de 12V-batterij niet volledig leeg is en het display oplicht, kunt u uw voertuig in de neutrale stand zetten zonder de motor te starten.
Naast het in de neutrale stand (N) zetten, moet u ook de parkeerrem loslaten, die de achterwielen automatisch blokkeert wanneer het contact wordt uitgeschakeld.

- Druk gewoon op de 'Start'-knop zonder uw voet op de rem te hebben, waardoor het display oplicht en het stuurwiel wordt ontgrendeld. De motor start niet (zelfs als uw voertuig in orde is).
- Terwijl u het rempedaal indrukt, drukt u op de parkeerremknop om deze handmatig los te laten. Hierdoor wordt de parkeerrem losgelaten.
- Terwijl u uw voet op het rempedaal houdt, zet u de versnellingspook op 'N' en deze schakelt de versnelling naar neutraal. Nu kunt u het voertuig duwen/slepen.
- Merk op dat u het contact kunt uitschakelen door op de 'Start'-knop te drukken. Hierdoor blijft de parkeerrem los en de versnelling in neutraal, maar de besturing wordt vergrendeld. U moet het contact aan laten staan als u wilt sturen wanneer het voertuig wordt geduwd, maar houd er rekening mee dat het moeilijk is om het stuurwiel te draaien zonder elektrische ondersteuning, maar het is wel mogelijk.

#20 ·
Ik heb een 3008 EAT6 uit juni 2017. Als de 12V-accu niet helemaal leeg is en het display oplicht, kunt u uw voertuig in de neutraalstand zetten zonder de motor te starten.
Naast het in de neutraalstand (N) zetten, moet u ook de parkeerrem loslaten, die de achterwielen automatisch blokkeert wanneer het contact wordt uitgeschakeld.

- Druk gewoon op de 'Start'-knop zonder uw voet op de rem te zetten, waardoor het display oplicht en het stuurwiel wordt ontgrendeld. De motor start niet (zelfs als uw voertuig in orde is).
- Terwijl u het rempedaal indrukt, drukt u op de parkeerremknop om deze handmatig los te laten. Hierdoor wordt de parkeerrem losgelaten.
- Terwijl u met uw voet het rempedaal indrukt, zet u de versnellingspook in 'N' en deze schakelt de versnelling naar neutraal. Nu kunt u het voertuig duwen/slepen.
- Merk op dat u het contact kunt uitschakelen door op de 'Start'-knop te drukken. Hierdoor blijft de parkeerrem los en de versnelling in neutraal, maar het stuurwiel wordt vergrendeld. U moet het contact aan laten staan als u wilt sturen wanneer het voertuig wordt geduwd, maar houd er rekening mee dat de elektrische ondersteuning niet beschikbaar is, dus het is moeilijk om het stuurwiel te draaien, maar het kan wel.
Ik heb dit net geprobeerd op mijn 3008 EAT 6 (juni 2018) en het werkte niet. Ik kan de parkeerrem loslaten, maar de versnellingspook beweegt niet uit de 'P'-stand.

#30 ·
Alleen via de OBD-poort. Als je de officiële (en dure) Lexia-kabel + DiagBox-software niet hebt, heb je misschien wat succes met een ELM327 Bluetooth-dongle en een smartphone-app. IIRC, de app "FAP Citroën/Peugeot ELM327 OBD2" (er is een gratis versie) kan je de ECU- en versnellingsbakversies laten zien.

#32 ·
De softwareversie van de versnellingsbak heeft Diagbox nodig die op de auto is aangesloten om te zien welke versie is geĂŻnstalleerd.

Als de auto Peugeot bezoekt voor service/garantiewerk, dan weet niemand of een van de besturingssoftware van de auto wordt bijgewerkt terwijl ze hem in de werkplaats hebben, tenzij ze het je vertellen of het op de papieren staat.

#33 ·
Ik heb vier keer een sleepwagen moeten laten komen omdat de 5008 vastliep en de versnellingen niet uit de Drive-stand konden worden gehaald. Ik vind het ronduit buitengewoon dat de auto op deze manier is ontworpen. Als hij vastloopt in druk verkeer of op een risicovolle plek, is het gewoon gevaarlijk als hij niet kan worden verplaatst.

#34 ·
Ik heb vier keer een sleepwagen moeten laten komen omdat de 5008 stilviel en de versnellingen niet uit de Drive konden worden gehaald. Ik vind het ronduit buitengewoon dat de auto op deze manier is ontworpen. Als hij stilvalt in druk verkeer of op een risicovolle plek, is het gewoon gevaarlijk als hij niet kan worden verplaatst.
Slaat af? Het probleem lijkt hier niet te zijn dat je de versnellingsbak niet in de neutraalstand kunt zetten, maar dat de auto "afslaat", waarom doet hij dat?

#36 ·
Nou ja, Barilla, 4 keer met een sleepwagen naar de dealer bleek nutteloos om dat te diagnosticeren. Momenteel bij een onafhankelijke reparateur voor beoordeling. Toch is het een enorm veiligheidsprobleem als een auto stilvalt (vanwege een nog niet vastgesteld probleem) en het onmogelijk is om te bewegen - als het midden op een snelweg zou staan ​​met auto's die met 120 km per uur voorbij razen, zou het een enorm probleem zijn, vooral met 2 kinderen op de achterbank jonger dan 5 jaar.....

#40 ·
Hallo, ik bezit een benzine 3008 GT Line (2020) met een automatische transmissie. Ik moet weten hoe ik hem in de neutraalstand kan zetten met de motor uit, aangezien ik hem uit mijn garage moet duwen zodat hij naar de dealer gesleept kan worden.
Alle info zou gewaardeerd worden, bedankt!
Stuur een foto van je versnellingspook. Er is altijd een manier. Ik kan je misschien stap voor stap begeleiding geven om het te doen.

#41 ·
Veel auto's hebben een sleuf waar je een schroevendraaier of iets dergelijks in kunt schuiven om de versnellingspook los te maken en het verbaast me dat autofabrikanten hiermee wegkomen zonder een handmatig ontgrendelingsmechanisme te hebben. Hoe dan ook, toen ik hiernaar op zoek ging, kwam ik laatst deze video tegen:

#46 · (Edited)
Ik heb de oplossing voor je! Onder de luchtinlaat zit een zwart uitziende ECU bovenop de versnellingsbak. Verwijder die 3 bouten die hem vasthouden (wat een beetje lastig is, want er zit een 8 mm moer en plaat/beugel en dan nog een 12 moer eronder en een 12 mm bout rechts ervan) en je moet de pin met de klok mee draaien tot het klikt, dan staat hij in neutraal. Zorg voor blokken onder de wielen voor de veiligheid.
Voor 21-platen modellen