Peugeot Forums banner

5008 1.5TDI 2019 Adblue/Emissiefout

1 reading
7.3K views 15 replies 8 participants last post by  Ben5008  
#1 ·
Hallo allemaal,

Hoping voor een goed, eerlijk advies.

Ik heb deze auto 5008 1.5TDI 2019. Na 1 dag verscheen de melding Emissiefout, starten onmogelijk binnen 50 mijl. Had de auto pas 1 dag.

Ik bracht hem naar Peugeot en ze zeiden dat het een P20ee-fout was en een lange TBS-code, ze zeiden dat ze de fout hadden gewist.

Nou, 250 mijl later op een lange snelwegreis en het kwam terug. Deze keer terug naar de dealer waar ik de auto heb gekocht, die beweerde "het in orde te krijgen"
De vraag is, kan dit probleem volledig worden opgelost of blijft het de hele tijd terugkomen?

#2 ·
Hoi Franko, helaas, welkom bij de P20EE club. Ik heb dezelfde 5008 1.5 BlueHDI 2019 als jij. Het begon allemaal met P20EE en de emissiefout. Ik ben meerdere keren naar PSA geweest en ze hebben de fout een paar keer gereset en de ECU geĂĽpdatet, maar de fout bleef terugkomen na een tijdje rijden. Uiteindelijk hebben ze online diagnose gesteld om me te vertellen dat de KAT/DPF-assemblage vervangen moet worden (ongeveer 2000 euro). Omdat de auto geen garantie meer heeft, heb ik Lexia/Diagbox gekocht en de fout zelf steeds opnieuw gereset en ongeveer 20.000 km gereden. Ik heb ook de KAT/DPF eruit gehaald en chemisch laten reinigen, maar zonder succes. Ondertussen is de Adblue-pomp overleden, dus ik moet de Adblue-tank vervangen; ik hoop dat dat de oorzaak was van de P20EE-fout; we zullen volgende week zien wanneer ze de tank vervangen. De monteur die de ADBlue gaat vervangen, werkt bij PSA en hij vermeldde dat dit specifieke model/jaar problemen heeft met de distributieketting/uitlaatspruitstuk, hij zei dat er een nieuwe vaste revisie is die ik ook moet veranderen als de ADBlue-tank de P20EE niet oplost. Voor iedereen die overweegt een 5008 1.5 BlueHDI 2018-2019 en zelfs 2020 te kopen, zou ik ten zeerste aanraden dit te vermijden.

#5 ·
Bedankt voor uw antwoord en advies.

We zijn nu voor de 3e keer terug bij Peugeot:

1e - ze hebben de software gereset, het adblue-lampje ging uit maar kwam de volgende dag terug

2e - ze hebben de adblue-injector vervangen, het lampje ging de volgende keer dat we de auto reden weer aan

3e - ons is verteld dat de motor vervangen moet worden, de dieselinjectoren en de turbo!!!!! Ze hebben de katalysator verwijderd en beseften dat er veel roet was, dus ze gaan ervan uit dat de motor de katalysator niet goed genereert!!

Kan iemand advies geven!

Op dit moment ben ik erg veelzijdig van streek en enorm teleurgesteld en heb er totaal spijt van dat ik deze auto heb gekocht!!!!! Slechtste beslissing en ervaring ooit!!!

#8 ·
Natuurlijk is het beter om deze ziekte te behandelen. Maar als de keuze bestaat tussen het vervangen van een tank voor €1000 of het uitschakelen van Adblie voor €80, dan kies ik persoonlijk optie 2. Mijn injector raakte verstopt met roet en de leiding bij de tank barstte door vorst. De pomp in de tank werkte en dat was te horen. Het wordt ook aanbevolen om het additief Tunap 987 te gebruiken. Het sluit kristallisatie uit. Ik wens u spoedig herstel en wanhoop niet. PS Verander de monteur.

#9 ·
Helaas heeft in mijn geval het vervangen van de ADBlue-tank het probleem niet opgelost. Ik heb het naar een andere PSA-service gebracht die meer ervaring had met dergelijke gevallen en ze vertelden me dat ze tot nu toe nog nooit de katalysator hebben vervangen voor problemen die vergelijkbaar zijn met die van mij. Ze hebben een extra diagnose gesteld en zeiden dat de cilinderkop/het deksel van de motor vervangen moet worden door de nieuwste revisie waarop "interne verbrandingsonderdelen zijn gemoderniseerd" en ze noemden me een krankzinnige prijs van 5-6k EUR. Uiteindelijk vertelden ze me om het Adblue-systeem uit te schakelen en zo te rijden.

Ik ben benieuwd, heeft iemand anders een soortgelijke opmerking gehad van PSA dat de nokkenas en de cilinderkoponderdelen vervangen moeten worden vanwege het adblue/emissie-effectiviteitsprobleem?

@Shazambles - Ik denk dat de roet die je noemt, in mijn geval hetzelfde zou kunnen zijn, waarbij de motor niet presteert zoals het zou moeten. Ik heb ze gevraagd om me een volledige onderdelenlijst te geven van wat er vervangen moet worden, zal het hier delen zodra ik het heb

#10 ·
Ik kreeg mijn 2019 1.5 5008 een paar dagen geleden, hij staat nu terug bij de dealer waar ik hem kocht, ze vonden een foutcode tijdens een servicebeurt voordat ik de auto ophaalde, ze hielden de auto een week terwijl een auto-elektricien hem controleerde, ze vervingen de Nox-sensor, resetten de codes en zeiden dat alles in orde was. Gisteren waren we op een lange rit en na ongeveer een uur kwam er een piep en een AdBlue-foutmelding. Ik belde de dealer en vertelde wat er was gebeurd, ze dekken de reparatie omdat ik nog 2 maanden garantie heb, maar ze hebben deze verlengd tot drie maanden voor dit probleem als het opnieuw zou optreden. We waren 7 uur verwijderd van de eerste pech, tot het ophalen van de auto naar de dealer en thuiskomen, ze gaven ons een leenauto, wat mijn oude auto is die ik heb ingeruild voor deze. We hebben nu geen vertrouwen meer in de betrouwbaarheid van de auto en lezen verschillende berichten, we zijn bang dat dit een terugkerend probleem zal zijn met diesels nu ze de AdBlue-dingen erop hebben. We denken er dus over om terug te gaan naar een benzineauto.

#11 ·
Ik kreeg mijn 2019 1.5 5008 een paar dagen geleden, hij is nu terug bij de dealer waar ik hem kocht, ze vonden een foutcode tijdens een servicebeurt voordat ik de auto ophaalde, ze hielden de auto een week terwijl een auto-elektricien hem controleerde, ze vervingen de Nox-sensor, resetten de codes en zeiden dat alles in orde was. Gisteren waren we op een lange rit en na ongeveer een uur kwam er een piep en een ad blue-foutmelding. Ik belde de dealer en vertelde wat er was gebeurd, ze dekken de reparatie omdat ik 2 maanden garantie heb, maar ze hebben deze verlengd tot drie maanden voor dit probleem als het opnieuw zou optreden. We waren 7 uur verwijderd van de eerste storing, tot het ophalen van de auto naar de dealer en thuiskomen, ze gaven ons een leenauto die mijn oude auto is die ik heb ingeruild voor deze. We hebben nu geen vertrouwen meer in de betrouwbaarheid van de auto en door verschillende berichten te lezen, zijn we bang dat dit een terugkerend probleem zal zijn met diesels nu ze de ad blue-dingen erop hebben. We denken er dus over om terug te gaan naar een benzineauto. View attachment 115376
Wat is de status van uw auto nu? Was het van een Peugeot-dealer of een andere? Er is een revisie geweest van de motoren sinds nieuw, die het probleem zou moeten voorkomen... MAAR, we hebben 4 motorstoringen gehad in 4 maanden. Begonnen met resetten van de sensor, vervolgens vervanging van de injectoren, vervolgens de turbo vervangen en uiteindelijk de bovenste helft van de motor vervangen omdat deze bedekt was met roet... De uiteindelijke vervanging omvatte de herziene onderdelen die zouden moeten voorkomen dat het opnieuw gebeurt... alles bij elkaar een lang en moeizaam proces... mijn advies... ofwel de auto nu wegdoen als je nog kunt, of de dealer een serieuze inspectie laten uitvoeren, zolang deze nog onder garantie valt.

#14 ·
Klinkt als een verstandige oplossing. We zullen geen diesel meer kopen. Deze AdBlue-problemen komen nu voor bij veel grote automerken. De moeite niet waard
Ik las berichten van verschillende merken en dit lijkt wijdverspreid te zijn, je zou denken dat dit een probleem is waar de fabrikanten over zouden klagen, maar ik neem aan dat ze het geld binnenhalen met al deze AdBlue-tank- en sensorvervangingen.

#16 ·
Ik heb een 1.5 2019 5008 die ik in mei 2023 heb gekocht. 70 mijl op mijn 100 mijl lange reis naar huis had ik "Motorstoring: reparatie vereist" en "emissiestoring, starten onmogelijk in 700 mijl" Er werd mij verteld dat het een software-update was die werd uitgevoerd en het was in orde tot december 2023 toen het terugkwam. Lokale garage kon het niet aan, dus ging het in februari 24 naar Peugeot. TSB werd gevolgd en de ecu kreeg een software-update. Snel vooruit naar april 24 en het was terug. Kocht een Launch CRP129x V2 diagnose tool die me P20EE en P242F gaf. Na het bekijken van YouTube-video's bepaalde ik dat P242F betrekking had op het feit dat de DPF vol was en vervangen moest worden. Ik controleerde live data en kon zien dat de dpf geblokkeerd was, kreeg wat dpf-reiniger (aerosol met slang) spoot het naar beneden beide DPF Differential Pressure Sensor slangen (die naar beneden leiden naar DPF) bracht het voertuig op 3000 tpm, DPF is nu niet meer geblokkeerd en werkt goed. P20EE - met behulp van live data kon ik zien dat er iets niet klopte, maar kon het niet pinpointen. Ik ging naar actuatietests en voerde tests individueel uit voor het DeNox-systeem, wat een fout opleverde voor de Adblue-injector, bestelde er een van Ebay voor £ 60 en 4 uur later werd de injector vervangen, vertelde de auto dat hij een nieuwe had, geen foutcode meer en de injector actuatietest werkte goed zonder fouten en live data die aantoonden dat adblue werd geïnjecteerd. 🤞🤞 Ik heb het opgelost.