Peugeot Forums banner

307cc riem, poelie, spanner geluid meningen?

950 views 6 replies 4 participants last post by  mdmbennett100  
#1 ·
Hallo

Wat denk je dat dit geluid is? Zie video. Het is repetitief, niet echt gekoppeld aan het motortoerental. Het klinkt alsof het uit de distributieriem komt in plaats van de multiriem.
De auto is buiten gebruik geweest, in de garage gestaan en heeft een volledige ophangingswissel, versnellingsbakolie- en motorolieverversing gehad. Verse brandstof toegevoegd. Het geluid was al aanwezig voor al dit werk, zo mogelijk was het luider.
De auto heeft 52.000 mijl en de laatste distributieriemwissel en multiriem waren begin 2017, slechts 17.000 mijl.
Waterpomp nooit vervangen, wat wel gevraagd was. Garage zei dat de uitlaat verwijderd moest worden om bij de waterpomp te komen, pas ontdekt tijdens het uitvoeren van de klus. Misschien waterpomp?

Meningen over de oorzaak?

Motorolie shell helix 5w40 A3 en jaarlijks vervangen, minder dan 6.000 mijl.

Bedankt

#3 ·
Als je de multiriem verwijdert en de motor opnieuw start om te bepalen of het aan de distributieriem- of multiriemcomponenten ligt, klinkt het alsof er een lager versleten is, waarschijnlijk de waterpomp als die nog niet is vervangen.
Bedankt
Hoe verwijder ik de multiriem? Bij een andere auto was het een sleutel die met de klok mee draaide op de zeskantmoer op de spanner.

Ik heb naar een paar YouTube-video's geluisterd en deze auto begint qua geluid erop te lijken, zoals een kanarie die tjilpt, aan en uit etc.

Geluid komt zeker uit de distributieriem, als ik naar de dynamo ga, is het stiller.

Welk koppel op de dynamo-spanner om aan te draaien?

Ervan uitgaande dat het de waterpomp is, moet de uitlaat dan van de motorkant worden verwijderd om de motor iets te laten zakken om de waterpomp te verwijderen? Dit wordt een klus voor de garage.

Jammer dat de garage me de vorige keer niet heeft gebeld toen de distributieriemkit plus waterpomp werd aangevraagd, want deze riem ziet er als nieuw uit en heeft pas 17.000 km gereden, hoewel 7,5 jaar. Waarschijnlijk nog 2 jaar voordat ik eraan hoef te komen.

Bedankt