Peugeot Forums banner

1.5hdi DV5 - Probleem met de nokkenasketting?

88K views 105 replies 35 participants last post by  wacd  
#1 ·
Hallo, ik ben onlangs een artikel tegengekomen van een Franse journalistieke publicatie, waarin ze een probleem beschrijven met de nokkenasketting in deze motoren. Ze laten zelfs zien waar het probleem zit en hoe het op te lossen. Er zijn ook onderdeelnummers die defect zijn en geen problemen veroorzaken. Heeft iemand dergelijke problemen gehad? Heeft u van dit defect gehoord? Denkt u dat er een servicecampagne zou kunnen komen?

Attachments

#2 ·
Er was ook nog een andere man die de vloot van 1.5 HDI noemde en bijna allemaal dit probleem hadden, maar ik kan de post niet vinden.

#4 ·
Hallo, ik kwam onlangs een artikel tegen van een Franse journalistieke publicatie, waarin ze een probleem beschrijven met de nokkenasketting in deze motoren. Ze laten zelfs zien waar het probleem zit en hoe het op te lossen is. Er zijn ook onderdeelnummers die defect zijn en geen problemen veroorzaken. Heeft iemand dergelijke problemen gehad? Heeft u van dit defect gehoord? Denkt u dat er een servicecampagne zou kunnen komen? " Peugeot, Citroën, DS, Opel. Problème de casse sur le 1.5 diesel (DV5) Ik heb dit nu op een Peugeot Partner uit 2019, gebroken ketting

#84 ·
Dit komt uit een bericht van 5 februari 2023

Ingeprint op de voorkant van het nokkenasdeksel rechts van de olievuldop.

9812647280:
-7 mm ketting

9830580480:
-8 mm ketting
-verbeterde kettingspanner
-verbeterde uitlaatkleppen
Hallo,
weet u wanneer de "nieuwe" ketting in de motor is geïntroduceerd?
Ik zoek een 308 T9 1.5 hdi bouwjaar 2021. Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe ketting in die auto

#104 ·
Hi - Ik heb net hier gepost, ik heb een 2018 3008 1.5 blue hdi met 65k mijl en de distributieketting heeft zojuist mijn motor vernield. Heb je Peugeot überhaupt uitgedaagd?
Hallo Lynne.
Dat klinkt onheilspellend, aangezien ik onlangs mijn chassisnummer in de online checker heb ingevoerd, en er kwamen geen recalls uit, het is een 2021 BlueHDi 1.5 diesel.
Ik denk dat het tijd is dat ik dit in eigen hand neem en de distributieriemen en ketting laat doen, voordat er schade ontstaat.

#10 ·
Als u Chrome voor uw browser gebruikt, kunt u de ingebouwde vertaalservice gebruiken wanneer u zich op de Franse site bevindt. Klik met de rechtermuisknop min of meer ergens op de Franse tekst en kies de optie 'Vertaal naar het Engels'. Simpel.

#13 ·
Toen uw ketting brak, kreeg u toen waarschuwingssignalen, bijvoorbeeld geratel, was het bij een koude start of tijdens het rijden, enz., is de motor luider geworden vóór het breken, is hij elk jaar op tijd onderhouden?
Hoi - letterlijk niets! Geen lichten, geluiden, waarschuwingen, waarschuwingen, niets. De auto stond ongeveer 1 uur geparkeerd op een koele (maar niet koude) middag. De auto heeft een reguliere servicebeurt gehad. Ik startte de motor, er was een geluid en hij viel uit en dat was het - kapotte motor!

#17 ·
Ik denk dat het is ontworpen om "alleen" de klepstoters te breken en zo te voorkomen dat de zuigers en kleppen botsen.

Als dit het geval is, dan moet het mogelijk zijn om de klepstoters en de ketting en kettingspanner te vervangen.

Het is echter nog steeds een dure klus.
Hoi - het heeft de nokkenassen, ketting, kleppen, kop, ladingen en tuimelaars beschadigd - krijg een volledige uitsplitsing van de monteur. De onderdelen hebben een achterstand van 4-5 maanden, dus mijn enige uitweg is een vervangende motor 😪

#34 ·
Oh wow, dit is zo nuttig en zal me echt helpen met mijn klacht bij de ombudsman. Heel erg bedankt!
Hoi Lynnem,

Ben je erin geslaagd om succes te boeken bij de ombudsman? Mijn ketting is net kapot gegaan op mijn 5008. Mijn onafhankelijke garage heeft ook 2 beschadigde kleppen gevonden. Hij heeft contact opgenomen met Peugeot voor de onderdelen en ze hebben er geen en konden geen ETA geven. Ze boden aan om het probleem te diagnosticeren voor ongeveer £180. Als ze het als een fabricagefout zien op basis van de diagnose, dan dekken ze alle kosten en vergoeden ze de diagnosekosten. Maar als het geen fabricagefout blijkt te zijn (wat ze naar mijn mening uiteindelijk zullen proberen te beargumenteren), dan zullen ze alle kosten op mij afschuiven.

Dus ik wilde weten of je succes hebt geboekt bij de ombudsman, zodat ik een poot heb om op te staan als ze proberen rare dingen te doen. Mijn onafhankelijke garage heeft de auto en de motor bekeken en kan niets vinden dat een distributieriem zou kunnen breken. Er staat pas ongeveer 60.000 km op de teller, dus ik hoop dat hun diagnose ook tot een soortgelijke conclusie komt en de aansprakelijkheid accepteert.

Veel dank bij voorbaat

#21 ·
Ik zal het doen. Ik heb al gevochten met de dealer die me de auto en garantie verkocht en £ 3.000 gekregen voor de reparatie. De auto zou deze week volledig gerepareerd moeten zijn en ik ga naar de ombudsman met de resterende kosten (verwacht nog eens £ 1.000) die ik ga opeisen van Peugeot. Mijn zaak is klaar om in te dienen... duim voor me!!

#23 ·
Sorry, dat is mijn schuld omdat ik niet duidelijk ben geweest. Het is niet Peugeot die er al aan heeft bijgedragen. Ik heb de auto gekocht van een onafhankelijke dealer met een verlengde garantie die een enkele reparatielimiet van £ 3.000 had. Kortom, de garantie wees de claim af omdat bleek dat de dealer de volledige service die hij had gezegd te hebben gedaan, niet had uitgevoerd en mijn garantie had aangevraagd met... waardoor deze ongeldig werd... dus ik dreigde hen met handelsnormen etc. en de £ 3.000 is nu gedekt. Ik ga achter Peugeot aan voor de rest. Het is een zeer stressvolle ervaring geweest!! Vreugde 😫

#25 ·
Ongeacht waar ik de auto heb gekocht, is hij nog steeds geen 5 jaar oud en heeft hij aanzienlijke motorschade opgelopen door een ketting van mindere kwaliteit, waar Peugeot van op de hoogte is, dus ik zal Peugeot aanklagen, aangezien zij de ketting op de auto hebben geplaatst en de specificaties sindsdien hebben gewijzigd, omdat ze weten dat deze knapt. Waar ik hem gekocht heb, is irrelevant als er een fabrieksfout is!

#33 ·
Ongeacht waar ik de auto heb gekocht, is hij nog geen 5 jaar oud en heeft hij aanzienlijke motorschade opgelopen door een ketting van mindere kwaliteit waar Peugeot van op de hoogte is, dus ik zal Peugeot aanspreken omdat zij de ketting op de auto hebben geplaatst en sindsdien de specificaties hebben gewijzigd omdat ze weten dat hij knapt. Waar ik hem gekocht heb, is irrelevant als er een fabrieksfout is!
Het bovenstaande artikel van l'Argus zegt dat PSA 100% van de reparatiekosten betaalt als het voertuig jonger is dan 5 jaar/150.000 km en is onderhouden volgens het schema met goedgekeurde onderdelen en vloeistoffen. Ze hebben een algoritme om de kosten te verdelen als niet aan deze voorwaarden is voldaan. Dit is uiteraard alleen in het Frans, want Franse bestuurders zouden het hoofdkantoor van PSA in brand steken als ze zouden proberen weg te komen met het laten betalen van de kosten door de klant, terwijl Coventry al een post-apocalyptische woestenij is, dus geen Britse eigenaren zullen hun tijd verspillen met directe actie die niemand zelfs maar zou opmerken

#31 ·
Ze verdraaien ook de nokkenassen, ze zijn waardeloos zwak en draaien gemakkelijk. Deze motoren zijn een ramp en zouden ALLEMAAL teruggeroepen moeten worden, om een nieuwe motor te plaatsen, geen probleem... psa zal het niet doen... Ik zeg de bestuurders dat ze moeten starten en direct weer uit moeten zetten en dan opnieuw moeten starten, want het stopt het geratel meteen.

#35 ·
Update over mijn Berlingo, Citroen betaalt voor een volledige motorvervanging omdat deze binnen de 5 jaar/150.000 km-termijn valt. Geen idee wanneer dat gaat gebeuren, hij staat al 2 maanden in de garage. Mijn garagist was op de hoogte van het probleem en liet me geloven dat de kettingfabrikant uiteindelijk de rekening krijgt, uiteraard heeft PSA een deal gesloten waarbij ze hun klanten naaien door geen terugroepactie uit te voeren, om de kosten voor hun leverancier laag te houden.

#36 ·
Update over mijn Berlingo, Citroen betaalt voor een volledige motorvervanging omdat deze binnen de 5 jaar/150.000 km-termijn valt. Er is geen woord over wanneer dat gaat gebeuren, hij staat al 2 maanden in de garage. Mijn garagist was zich bewust van het probleem en liet me geloven dat de kettingfabrikant uiteindelijk de rekening krijgt, uiteraard heeft PSA een deal gesloten waarbij ze hun klanten naaien door geen terugroepactie uit te voeren, om de kosten voor hun leverancier laag te houden
Geweldig nieuws en bedankt voor de update. Hebben ze u een leenauto aangeboden? Mij werd verteld dat ik een leenauto zou krijgen vanaf het moment van diagnose. Mijn grote probleem is dat ze pas op 4 december de diagnose kunnen stellen, dus ik kan helemaal niet met de auto rijden.

Mijn auto valt ook binnen 5 jaar, maar gaat er vanaf 31 oktober overheen. Ik zal dit met hen moeten bespreken, want hun vroegste datum om te diagnosticeren brengt me over de 5 jaar. Ik weet dat jij Citroen hebt en ik Peugeot, maar ik hoop dat ze mijn probleem ook oplossen.

#39 ·
Dat zal ik doen. Ik heb al gevochten met de dealer die mij de auto en garantie verkocht en kreeg £3k voor de reparatie. De auto zou deze week volledig gerepareerd moeten zijn en ik ga naar de ombudsman met de resterende kosten (verwacht nog eens £1k) die ik ga eisen van peugeot. Mijn zaak is klaar om in te dienen...duim voor me!!
Sorry dat te horen. Ik hoop dat ze je snel een vervangende auto bezorgen totdat je je auto terugkrijgt. Ik ben blij als ze de fout toegeven en accepteren om het probleem op te lossen, want het wordt behoorlijk duur als ik het zelf probeer te doen bij een lokale garage. Het helpt niet dat peugeot de onderdelen voor de reparatie niet lijkt te hebben, dus ik zou iets als ebay moeten gebruiken, waar de garage heeft gezegd dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen als het kapot gaat, omdat de onderdelen mogelijk niet origineel zijn.

Bedankt nogmaals voor de update. Heb je toevallig correspondentie van hen over het probleem voor het geval peugeot beweert zich niet bewust te zijn van zo'n fout? Het zou voor mij een levensredder kunnen zijn.