Peugeot Forums banner

Versie niet compatibel met hardware "Firmware-update mislukt"

20K views 92 replies 23 participants last post by  jbf69  
#1 ·
Hallo,

Ik heb onlangs een 3008 2017 gekocht en toen ik probeerde de software bij te werken,

kon ik op geen enkele manier updaten, ik heb het zelfs geprobeerd met de hier gevonden licentie en het apparaat verbonden met de internetverbinding van de smartphone. Ik heb veel USB-sticks van 16, 32 en 256 GB geprobeerd, waarop het licentienummer staat en de USB-stick is geformatteerd naar FAT32.

Ik had twee updates voor mij beschikbaar, ik heb ze allebei samen geprobeerd en hetzelfde probleem, ik heb ze allebei apart geprobeerd en hetzelfde probleem.

Software-update gedownload via mijn peugeot-app met VIN-nummer

Ik heb de auto verbonden met internet en hotspot van de mobiele telefoon en dezelfde melding "Versie niet compatibel met hardware"

Wat moet ik doen? :cry:

Bedankt,

#2 ·
De nieuwste firmware voor de NAC Wave 2 (NAC_EUR_WAVE2), versie 21.08.90.52_NAC-r0, werd op 27 september 2024 publiekelijk uitgebracht, maar bevond zich al sinds 17 oktober 2022 in de testfase. Omdat ze in 2022 niet de moeite namen om de certificaten te updaten die werden gebruikt om de firmware te ondertekenen, zijn die certificaten op 3 november 2024 verlopen. Sindsdien is het onmogelijk om de firmware te installeren, wat de algemene foutmelding "Versie niet compatibel met hardware" geeft (en als je pech hebt, kan het ook het "gebrickte" blauwe scherm "Software wordt op aanvraag geladen" geven). Totdat ze updates uitbrengen met geldige certificaten, is het momenteel onmogelijk om een NAC Wave 2-firmware te installeren, aangezien de oudere versies ook verlopen certificaten hebben.

#5 ·
De nieuwste firmware voor de NAC Wave 2 (NAC_EUR_WAVE2), versie 21.08.90.52_NAC-r0, werd op 27 september 2024 publiekelijk uitgebracht, maar was al sinds 17 oktober 2022 in de testfase. Omdat ze niet de moeite namen om de certificaten die werden gebruikt om de firmware te ondertekenen in 2022 bij te werken, verliepen die certificaten op 3 november 2024. Sindsdien is het onmogelijk om de firmware te installeren, wat de generieke foutmelding "Versie niet compatibel met hardware" geeft (en als je pech hebt, kan het je ook het "gebrickte" blauwe scherm "Software loading on demand" geven). Totdat ze updates uitbrengen met geldige certificaten, is het momenteel onmogelijk om een NAC Wave 2-firmware te installeren, de oudere versies hebben ook verlopen certificaten.
Heel erg bedankt voor je uitleg,
maar hoe weet ik wanneer ze updates met geldige certificaten zullen uitbrengen?

#4 ·
@FReego : Niet die, maar het certificaat dat wordt gebruikt om de firmware-update te ondertekenen:
Code:
> openssl smime -in SWL/001315031666020829/MediaHeader/MediaVersion.ini -pk7out | openssl pkcs7 -print_certs -text | head
Certificate:
Data:
Version: 3 (0x2)
Serial Number: 14 (0xe)
Signature Algorithm: sha256WithRSAEncryption
Issuer: C=FR, L=Paris, O=PSA Peugeot Citroen, OU=Certificate Authorities, OU=(c) PSA Peugeot Citroen - For authorized use only, OU=0002 319187308, CN=PSA - OVIP - Code signing - G1
Validity
Not Before: Nov 3 14:38:04 2021 GMT
Not After : Nov 3 14:38:04 2024 GMT
Subject: C=FR, L=Paris, O=PSA Peugeot Citroen, OU=Open Vehicle Infotainment Platform, OU=(c) PSA Peugeot Citroen - For authorized use only, CN=Continental \/ NAC \/ 1

#7 ·
Hallo iedereen.

Rui Saraiva, heel erg bedankt voor deze waardevolle kennis.
Onlangs kocht ik een C4 grand picasso uit 2017 en ik zou nog steeds worstelen met de firmware-update (en misschien zelfs boos zijn op de persoon die me de auto verkocht) als het niet de informatie was over het verlopen van de certificaten die je hier hebt gedeeld. Ik kocht het na de vervaldatum van het certificaat...

Aan de andere kant is de kaartupdate naar V27 uitgevoerd, zonder problemen.

Laten we hopen dat PSA snel reageert en een oplossing hiervoor vindt...

Cumprimentos!!
Bedankt

#9 ·
@Ricardo.Rosa U kunt de Europese kaarten/cartografie 28.0.0-r0 voor de NAC Wave 2 zonder problemen installeren.

Sinds 3 november 2024 is het onmogelijk om die firmware (of een andere eerdere versie) te installeren, omdat deze digitaal is ondertekend met een certificaat dat nu is verlopen. De installatie mislukt met de algemene fout "Versie niet compatibel met hardware".

Gisteren heeft PSA stilletjes een nieuwe update uitgebracht - deze heeft exact dezelfde bytes, maar heeft een bijgewerkt bestand, het certificaat "SWL/001315031666020829/Certificates/PSA-OVIP-CS-G1.crt" - helaas zijn ze vergeten het bestand "SWL/001315031666020829/MediaHeader/MediaVersion.ini" te ondertekenen met het bijgewerkte certificaat, dus de installatie mislukt nog steeds.

Maar ze erkennen tenminste het probleem en proberen het op te lossen... :)

#10 ·
@Ricardo.Rosa
U kunt de Europese kaarten/cartografie 28.0.0-r0 voor de NAC Wave 2 zonder problemen installeren.

Sinds 3 november 2024 is het onmogelijk om die firmware (of een andere eerdere versie) te installeren, omdat deze digitaal is ondertekend met een certificaat dat nu is verlopen. De installatie mislukt met de algemene fout "Versie niet compatibel met hardware".

Gisteren heeft PSA in stilte een nieuwe update uitgebracht - deze heeft exact dezelfde bytes, maar heeft een bijgewerkt bestand, het certificaat "SWL/001315031666020829/Certificates/PSA-OVIP-CS-G1.crt" - helaas zijn ze vergeten om het bestand "SWL/001315031666020829/MediaHeader/MediaVersion.ini" te ondertekenen met het bijgewerkte certificaat, dus de installatie mislukt nog steeds.

Maar ze erkennen het probleem tenminste en proberen het op te lossen... :)
Hoi, ik heb hetzelfde probleem met de firmware-update

Ik heb 2 verschillende pennen geprobeerd, hetzelfde resultaat: "de update is niet compatibel met de hardware"

@rui.saraiva Vanuit een beetje onderzoek op het forum merk ik dat je wat knowhow hebt over dit onderwerp. Kunnen we de licentiesleutel downloaden van:

https ://majestic-web.mpsa.com/mjf00-web/rest/LicenseDownload?mediaVersion=[UpdateMediaID]&uin=[MyUnitUID]

en de versie 21.08.87.32_NAC-r1 van 17 februari 2021 001315031613548831 gebruiken om te updaten?

Of zal het waarschijnlijk mislukken vanwege het verlopen certificaat?

Ps: ik heb een 3008 (Jan2019) ver: 21.07.16.32_NAC-r0 20 april 2018

#11 ·
@cferreira : De licentie (die uniek is voor uw infotainment-systeemhoofdeenheid en de firmwareversie die u probeert te installeren) en het ondertekeningscertificaat zijn 2 verschillende dingen. Alleen PSA kan het probleem met het verlopen certificaat oplossen door een nieuwe update uit te brengen (het kan dezelfde versie zijn) digitaal ondertekend met een geldig certificaat.

Alle versies van NAC Wave 2 (ook Wave 1 en Wave 3) firmware zijn ondertekend met verlopen certificaten, dus u kunt geen van beide installeren.

#12 ·
@cferreira : De licentie (die uniek is voor uw infotainment-systeemhoofdeenheid en de firmwareversie die u probeert te installeren) en het ondertekeningscertificaat zijn 2 verschillende dingen. Alleen PSA kan het probleem met het verlopen certificaat oplossen door een nieuwe update uit te brengen (het zou dezelfde versie kunnen zijn) digitaal ondertekend met een geldig certificaat.

Alle versies van NAC Wave 2 (ook Wave 1 en Wave 3) firmware zijn ondertekend met verlopen certificaten, dus u kunt geen van hen installeren.
@rui.saraiva Ik had het over het proberen van een update, niet de laatste update

"21.08.90.52_NAC-r0 17 oktober 2022" id: 001315031666020829

maar de vorige update doen:

21.08.87.32_NAC-r1 17 feb 2021 id : 001315031613548831

en een licentiesleutel daarvoor krijgen met de link die ik eerder heb geplaatst, waarbij ik de tijdelijke aanduidingen heb vervangen door de uid van mijn eenheid en de uid van de vorige update 001315031666020829

Maar als het de "x:\\SWL\\xxxxxxxxxxxxxxxxxx\\MediaHeader\\MediaVersion.ini" is die is ondertekend met een verlopen certificaat, zullen alle vorige updates mislukken, niet alleen de laatste?

Dus totdat een nieuwe versie of nieuwe bestanden correct zijn ondertekend, kan niemand updaten?

#13 ·
Zoals ik schreef, gebruiken ALLE NAC_EUR_WAVE2 firmware-updates verlopen certificaten - momenteel is het onmogelijk om er een te installeren.

Als vuistregel geldt: als de update 2+ jaar oud is, is deze waarschijnlijk ondertekend met verlopen certificaten.

De uitzonderingen zijn dus de laatste 2 firmware-updates voor de RCC Wave 3 (6_0421_23.3I29.1 / 6_0422_23.3I37.1) en NAC Wave 4 (44.07.05.22_NAC-r0 / 44.07.33.32_NAC-r0).

Er zijn geen nieuwe testversies sinds 22.08.90.52_NAC-r0 en de eenvoudige oplossing is om het bestand gewoon te ondertekenen met een nieuw certificaat (dat bijvoorbeeld in de bovenstaande versies wordt gebruikt).

Maar de NAC Wave 1 heeft sinds 2019 geen firmware-update meer gezien en er wordt ook geen verwacht. Die hardwareversie wordt zo goed als niet ondersteund. Misschien is het tijd voor de Wave 2...

#16 ·
Vandaag is in mijn Peugeot-app en op Peugeot Updater de beschikbare versie teruggezet naar 21.08.87.32_NAC-r1.

Betekent waarschijnlijk dat ze mogelijk de nieuwere versie aan het repareren zijn ;)

Ook heeft mijn lokale Peugeot-dealer me geboekt voor een kosteloze firmware-update voor dag 2 van 2025.

Zal hier updaten of ik de nieuwe update wel of niet krijg.

#21 ·
Dezelfde scripts die dagelijks naar nieuwe updates zoeken om mijn site op te bouwen, waarschuwen me ook voor eventuele bestandsveranderingen. Daarom weet ik van het nieuwe bestand van 3 december (het heeft een nieuw certificaatbestand, maar ze hebben de code er niet mee ondertekend...).

Dus al het nieuws zal hier worden geplaatst.

#22 ·
En hier is het nieuws.

Het updatebestand is vandaag opnieuw geĂĽpload, het heeft weer een PUB-status, een nieuwe grootte en, belangrijker nog, een nieuw certificaat en de code is er eindelijk mee ondertekend. Het verloopt op 8 november 2026.

#23 ·
En hier is het nieuws.

Het updatebestand is vandaag opnieuw geĂĽpload, het heeft weer een PUB-status, een nieuwe grootte en, nog belangrijker, een nieuw certificaat en de code is er eindelijk mee ondertekend. Het verloopt op 8 november 2026.

Code:
{
  "updateType": "ovip-int-firmware-version",
  "updateVersion": "21.08.90.52_NAC-r0",
  "updateProvider": "CONTINENTAL",
  "updateId": "001315031666020829",
  "updateDate": "2025/01/08 14:08:27",
  "updateStatus": {
    "code": "PUB",
    "label": "Publié"
  }
}
Code:
> curl --head https://ds4emloty3shq.cloudfront.net/CONTINENTAL/NAC_EU/ovip-int-firmware-version/PSA_ovip-int-firmware-version_21-08-90-52_NAC-r0_NAC_EUR_WAVE2.tar
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/octet-stream
Content-Length: 2729062912
Connection: keep-alive
Date: Thu, 09 Jan 2025 15:57:00 GMT
Last-Modified: Thu, 09 Jan 2025 08:40:10 GMT
Code:
> openssl smime -in SWL/001315031666020829/MediaHeader/MediaVersion.ini -pk7out | openssl pkcs7 -print_certs -text | head
Certificate:
    Data:
        Version: 3 (0x2)
        Serial Number:
            7e:3e:30:93:b5:e0:50:3a:43:c3:02:68:b1:06:c4:1d:fb:35:db:b7
        Signature Algorithm: sha256WithRSAEncryption
        Issuer: C=FR, L=Paris, O=PSA Peugeot Citroen, OU=Certificate Authorities, OU=(c) PSA Peugeot Citroen - For authorized use only, OU=0002 319187308, CN=PSA - OVIP - Code signing - G1
        Validity
            Not Before: Nov  8 18:27:06 2023 GMT
            Not After : Nov  8 18:27:06 2026 GMT
        Subject: C=FR, L=Paris, O=PSA Peugeot Citroen, OU=Open Vehicle Infotainment Platform, OU=(c) PSA Peugeot Citroen - For authorized use only, CN=Continental \/ NAC \/ 1
Ze moeten naar je geluisterd hebben!

#30 ·
rui.saraiva, kunt u ook sleutelbestand 21.08.90.52_NAC-r0 verstrekken? Omdat in de Peugeot update-app nog steeds 21.08.87.32_NAC-r1 als de nieuwste versie wordt weergegeven. Dus ik heb het van uw site gedownload, maar ik heb het .key-bestand ervoor nodig, omdat het niet werkt wanneer ik mijn auto verbind met wifi om automatisch online naar licenties te zoeken.