Peugeot Forums banner

U1218-code na batterijprogrammering of BSI-reset

4.7K views 10 replies 2 participants last post by  RedSector  
#1 ·
Hallo allemaal. Met betrekking tot mijn vorige thread waarin ik probeerde de oorzaak van de spanningsschommeling te vinden.

Telkens wanneer ik een BSI-reset of programmering van de batterij uitvoer, in de hoop dat dit het probleem oplost, krijg ik kort daarna een foutcode U1218 met betrekking tot Intersystems CAN, die nooit meer terugkomt nadat ik de code heb gewist. Ik merkte toen dat na deze procedure de accuspanning weer normaal werd. Ik heb dit echter al eerder geprobeerd en na een paar dagen begon het weer te haperen.

Ik vraag me af of iemand weet wat die foutcode eigenlijk betekent. Ik heb ook een batterijtest gedaan en hoewel het een nieuwe batterij is, geeft deze slechts 20% gezondheid aan met ongeveer 8 ohm weerstand.

#4 ·
PEUGEOT 308 1.6 HDiF, DV6C (9HR) 2010 - 2013

DTC U1218 Communicatie met de voedingscontrole-eenheid
Haynes is daarna deprimerend over deze, en toont alleen dit voor E6, wat meestal de slave-eenheid is (zekeringkast van de motor) en communicatie komt meestal van BSI, maar kan ook met de motor-ECU of ABS zijn (weet het in dit stadium niet zonder de bedradingsschema's).
Image

Wat betekent dat Peugeot bedradingsschema's en de hele VIN nodig zijn, de DAM/RPO zou ook helpen.

Voordat we deze weg inslaan, praat met me over de spanningsschommeling(en) die je hebt, wat zijn ze, waar worden ze gemeten.

#8 · (Edited)
Oké, de foto's waren alleen om er zeker van te zijn, we hadden geen olie of olieachtige producten die de dynamo binnendringen, dit doodt ze (het lijkt erop dat er geen olie is). Sluit het diode-pakket echter niet uit, deze doden meestal de batterij door out-of-phase opladen, wat problematisch kan zijn, als je een nieuwe batterij probeert en dit probleem bestaat, kan het batterijlampje *heel zwak oplichten tijdens het rijden. Wanneer een diode volledig doorbrandt, gaat het batterijlampje volledig branden. De diodes gaan niet altijd kapot, maar ze beginnen spanning door te laten via het diode-gelijkrichtercircuit, de verkeerde kant op (ook wel verkeerde gate genoemd) en vandaar de naam, out-of-phase opladen wordt gegeven. *Je hebt de neiging dit het best op te merken als het nacht is. Aangezien het een slimme dynamo is, kan dit (lijkt erop) ook binnen de normale werking vallen, het kan zijn dat je de draad hebt verwijderd die de toevoer van spanning regelt, in welk geval de werking standaard wordt, niet stopt. Je zou de B+ draad moeten verwijderen en ik betwijfel of je dit hebt gedaan. Raadpleeg 1021 in de onderstaande schema's. VF34C9HR8BY063540 (ssg.asia) dit geeft je OEM-onderdeelnummers en explosietekeningen.
Voertuigkenmerken
Model:308
Carrosserie:FIRM 5 DOOR SALOON
Motor:DV6C TURBO DIESEL
Transmissie:STT 6-SPEED PILOTED MANUAL GEARBOX
PEUGEOT 308 1.6 HDiF, DV6C (9HR) 2010 - 2013 DTC U1218 Communicatie met de regeleenheid van de voeding
Motor (met start/stop) Starten
Image
Image
PSF1 (Motorzekeringkast)
Image
Image
Image
BFDB
Image
Image
Image
Image
1031
Image
PEUGEOT ALLE MODELLEN BEDRADINGSSCHEMA'S - ALGEMEEN PSA Elektrische schema's - Index van bedrading & symboolcodes - French Car Forum

#5 ·
Dus bij normaal rijden of stationair draaien geeft de accu tussen 12,5-12,8 volt aan. Maar bij uitrollen of het activeren van de ruitenwissers gaat de spanning weer omhoog naar 14,8. Heb de auto 6 jaar en hij heeft dit nog nooit gedaan. Ik heb de dynamo even losgekoppeld tijdens het draaien en de spanning ging ook omhoog naar 14,8, dus het kan zeker geen dynamo probleem zijn, aangezien deze de juiste spanning kan produceren.

Ik heb ook een lokale foutcode in de ECU, namelijk "0303 Configuratie" die niet gewist kan worden. Ik merk ook dat de batterijstroom fluctueert van ampère naar 4 willekeurige getallen en letters?

#10 ·
Wauw, waar vind je dit allemaal? Bedankt daarvoor, ik zal het eens goed bekijken. Ja, ik heb nog nooit een batterijlampje of een andere storing gehad, dus ik ben geneigd het gewoon te laten totdat er daadwerkelijk iets gebeurt, als het ooit gebeurt, aangezien ik net geen ÂŁ1000 heb gekregen voor een nieuwe dynamo.

Bedankt 👍