Peugeot Forums banner

Servicelampje en motor moeten worden gerepareerd

495 views 6 replies 6 participants last post by  Paul-R  
#1 ·
Hallo iedereen, mijn auto is een Peugeot 308 SW GT 2.0 bluehdi 2016 en vanmorgen kreeg ik tijdens het rijden het service- en motorreparatieteken op het dashboard. De auto rijdt prima. Wat zou dit kunnen zijn en welke OBD2-scanner zou goed zijn om erachter te komen, afgezien van Lexia/Diagbox?

#2 ·
Een veelvoorkomend probleem en niemand weet echt wat de oorzaak kan zijn.
De meest recente keer dat dit als een draad werd aangekaart, linkte een poster naar een YouTube-video die een licht gedesintegreerde 'natte riem' liet zien, die verstoppingen in het oliecirculatiesysteem veroorzaakt.
Maar niemand weet echt de oorzaak. OBD-lezers variëren en dealers blijven onzeker.
We hebben Mulder en Scully nodig.

#5 ·
Ik had onlangs een vergelijkbare fout, bij acceleratie verscheen dezelfde melding. Mijn goedkope OBD-scanner die ik in de auto heb, toonde geen fout aan, maar later bleek bij gebruik van diagbox dat de turbo defect was, met de melding P1496-00 "actuator te ver open in relatie tot de referentiewaarde". Ik had net de DPF vervangen en per ongeluk de vacuĂĽmslang naar de actuator verstoord, opnieuw gemonteerd en de fout gewist en sindsdien is alles goed. Hopelijk is het bij jou net zo eenvoudig te verhelpen. Mijn 1.6 HDI uit 2016 heeft zijn momenten gehad en een volledige chip Lexia heeft zichzelf terugverdiend, de investering waard!

#6 ·
Ik gebruik een ELM327 bluetooth dongle met de Car Scanner app. Ik heb een klein bedrag betaald voor de pro-versie. Heb het vele malen gebruikt om fouten te lezen en te wissen. Werkt zoveel sneller dan Diagbox. Meer dan eens ben ik gewoon een parkeerhaven in gereden en heb ik fouten gewist en ben ik daarna verder gegaan met de reis. Dat kan niet met Diagbox.
De meeste fouten die het motorstoringslampje laten branden, worden door Car Scanner gelezen en kunnen worden gewist, alles binnen 5 minuten. Vaak komen de genoemde fouten niet terug.
Diagbox is essentieel voor verder onderzoek, maar je moet er een uur of twee voor uittrekken.

#7 ·
Werkt zoveel sneller dan Diagbox. Meer dan eens ben ik gewoon een uitwijkplaats opgereden en heb ik fouten gewist en ben ik daarna verder gegaan met de reis. Dat kan niet met Diagbox.
Een beetje dezelfde ervaring voor mij. Ik heb nog steeds de Diagbox maar gebruik meestal mijn Xtool D8W voor de snelheid. Vanmorgen heb ik hem nog gebruikt om het denox-systeem opnieuw te initialiseren omdat ik een intermitterende foutmelding van de NOx-sensor heb.