Peugeot Forums banner

Wentylator chłodnicy nie włącza się po wymianie rezystora wentylatora

3.3K views 10 replies 3 participants last post by  kuorus  
#1 ·
Cześć wszystkim!

Niedawno kupiłem 2006 207 1.4 8v. Wiem, że niedawno wymieniono pompę wody i pasek, ale kiedy zauważyłem, że wentylator wolnych obrotów nie włącza się, a temperatura wzrosła do 110ºC, przeczytałem tutaj (dzięki wielkie!), że rezystor wentylatora może być problemem. Wymieniłem płyn chłodniczy, odpowiednio odpowietrzając układ. Kiedy klimatyzacja jest włączona, wentylator działa. Odłączyłem czujnik temperatury i wentylator włączył się na pełnych obrotach, więc wskazałem na rezystor wentylatora.

Wymieniłem go i działał zgodnie z oczekiwaniami. Sprawdziłem w Torque, że wentylator uruchomił się na niskich obrotach bez włączania klimatyzacji i działał przez minutę, aż temperatura spadła poniżej 86ºC.

Jednak dzień później zauważyłem, że wentylator się nie włączył, przez co samochód ponownie osiągnął 110ºC. Jeździłem nim, sprawdzając temperaturę i nawet gdy temperatura na zewnątrz wynosiła 10ºC, samochód miał 92-94ºC w ruchu i 100ºC podczas zatrzymywania się na światłach lub na biegu jałowym na parkingu.

Zabrakło mi pomysłów, ponieważ nawet po przeczytaniu wszystkiego na ten temat w Internecie i instrukcji Haynesa, nie wiem, czy problemem jest wadliwy rezystor (chcę się upewnić przed zakupem kolejnego), a może przekaźnik, wentylator lub nie wiem.
 
#5 ·
Zaczynam myśleć, że problemem może być termostat. Po przejechaniu przez miasto temperatura znowu wzrosła. Dopiero po włączeniu klimatyzacji spadła trochę, ale kiedy zaparkowałem, zauważyłem, że wentylator pracuje na niskich obrotach, ale mimo to temperatura przekraczała 100°C.

Biorąc pod uwagę tę sytuację i fakt, że podczas zimnego startu zauważam, że temperatura wzrasta do 100°C+, następnie 80°C, potem znowu 100°C, a następnie 88... A potem stabilizuje się na 90-92, z nagłymi skokami do 99-102, sprawia, że myślę, że termostat działa, ale nie otwiera się w pełni.

Czy to ma sens?

Z umiarkowaną wiedzą mechaniczną (potrafię wymieniać płyny, klocki hamulcowe, światła i niedawno rezystor wentylatora) czy wymiana termostatu jest czymś, co powinienem zostawić profesjonalistom?
 
#6 ·
Przy umiarkowanej wiedzy mechanicznej (potrafię wymieniać płyny, klocki hamulcowe, światła, a ostatnio rezystor wentylatora) czy wymiana termostatu to coś, co powinienem zostawić profesjonalistom?
Myślę, że dasz radę. Po prostu poczytaj, jak to zrobić - mogą być jakieś filmy na YouTube o kimś, kto to zrobił na tym samym silniku. Po prostu będziesz musiał odpowietrzyć układ po zakończeniu, dodając więcej płynu chłodzącego.
 
#8 ·
Ok, przekonujesz mnie, że mogę to zrobić sam.

Mam jednak wątpliwość: Za każdym razem, gdy szukam filmów lub samouczków na temat wymiany termostatu, zawsze chodzi o "obudowę termostatu", która, patrząc na powyższy schemat, wygląda jak całość, a nie "termostat" (6). Przyglądając się uważnie w samochodzie, myślę, że można po prostu wyjąć termostat i zamienić go na inny, bez wyjmowania wszystkiego (co, przynajmniej na filmach, wygląda na o wiele bardziej skomplikowane). Myślę, że KFV nie jest najpopularniejszym silnikiem na Youtube (nawet książka Haynesa czasami się różni).

Inną rzeczą, o której pomyślałem, jest to, że przy pierwszej wymianie płynu chłodzącego użyłem tylko 2 litrów i na tym forum powiedzieliście mi, że to normalne, ponieważ nie wszystko jest spuszczane tylko przez otwarcie dolnego węża, ale teraz termostat będzie wyjęty, całe 6 litrów będzie na zewnątrz, a przynajmniej więcej niż ostatnim razem, kiedy spuszczałem, prawda? Wtedy kupiłbym kolejną butelkę.

W każdym razie, ponieważ muszę wynająć boks, żeby to zrobić, zabiorę się za to po świętach. Będę Cię informował na bieżąco.

Dziękuję za całą pomoc i zachętę 😅
 
#9 ·
Ok, przekonujesz mnie, że mogę to zrobić sam.

Mam jednak wątpliwość: Za każdym razem, gdy szukam filmów lub samouczków na temat wymiany termostatu, zawsze chodzi o "obudowę termostatu", która, patrząc na powyższy schemat, wygląda jak całość, a nie "termostat" (6). Przyglądając się uważnie w samochodzie, myślę, że można po prostu wyjąć termostat i zamienić go na inny, bez wyjmowania wszystkiego (co, przynajmniej na filmach, wygląda na o wiele bardziej skomplikowane). Myślę, że KFV nie jest najpopularniejszym silnikiem na Youtube (nawet książka Haynesa czasami się różni)

Kolejna rzecz, o której pomyślałem, to to, że przy mojej pierwszej wymianie płynu chłodzącego użyłem tylko 2L, a na tym forum powiedzieliście mi, że to normalne, ponieważ nie wszystko jest spuszczane tylko przez otwarcie dolnego węża, ale teraz termostat będzie wyjęty, całe 6L byłoby wyjęte, a przynajmniej więcej niż ostatnim razem, kiedy spuszczałem, prawda? Wtedy kupiłbym kolejną butelkę.

W każdym razie, ponieważ muszę wynająć skrzynię, żeby to zrobić, zajmę się tym po wakacjach. Będę Cię informował na bieżąco.

Dziękuję za całą pomoc i zachętę 😅
Patrząc na schemat, który RedSector zamieścił w poście nr 7 - wygląda na to, że można wyjąć wąż, wtyczkę czujnika i 1-2 śruby, a termostat się odłączy. Następnie załóż nowy i zamontuj ponownie wtyczkę czujnika i wąż.

Jeśli już wymieniłeś płyn chłodzący w (niedawnej) przeszłości, po zdjęciu węża płynu chłodzącego z termostatu - zawsze możesz włożyć coś na jego koniec, aby go tymczasowo uszczelnić. Tym samym ograniczając utratę płynu chłodzącego.

Jeśli to pierwsza pełna wymiana płynu chłodzącego - jestem pewien, że proces jest gdzieś na forum.
 
#10 ·
OK, przekonałeś mnie. W przyszłym miesiącu to zrobię.

Ponieważ ostatnio (i po raz pierwszy) zdejmowałem dolny wąż, kiedy wymieniałem płyn chłodniczy (4 miesiące temu), wciąż mam w domu pół butelki. Więc kupię kolejną i na jakiś czas zapomnę o wymianie płynu chłodniczego.
 
#11 ·
Więc w końcu miałem czas na sesję konserwacyjną.

Miałeś rację, wymiana termostatu była łatwa. I odkryłem, że źle wymieniłem płyn chłodniczy, ponieważ tym razem usunąłem śrubę odpowietrzającą obudowy termostatu i dużo więcej płynu chłodniczego opuściło samochód. Zrobiłem też wymianę oleju i filtra i byłem szczęśliwy.

Odprowadziłem powietrze z układu... i za mocno dokręciłem śrubę odpowietrzającą. O tak, moment, którego nie zapomnę. Dzięki Bogu mogłem usunąć części i ktoś dał mi śrubę zastępczą w garażu (wciąż nie wiem, jak facet w BMW miał te śruby i do tej pory wciąż wierzę, że to cud bożonarodzeniowy) i mogłem wyjechać.

Chodzi o to, że wciąż obserwuję temperaturę płynu chłodniczego za pomocą czytnika OBD w moim telefonie i zauważyłem poprawę tylko w drodze powrotnej z garażu.

Kilka dni później mam to samo zachowanie co wcześniej (temperatura szybko rośnie do 101, potem spada do 91-92, a następnie 96-98, bez względu na to, jak jeżdżę). Ponownie odpowietrzyłem układ i (ostrożnie) odpowietrzyłem obie śruby. Patrząc na zbiornik, wydaje się, że trochę powietrza opuściło układ.

Co zauważyłem, ponieważ moim początkowym problemem był wentylator chłodnicy, to to, że jeśli uruchomię samochód na zimno, na biegu jałowym, po osiągnięciu 90C wentylator się włącza, a temperatura spada do 84-85. ALE kiedy jadę i temperatura przekracza 90, kiedy parkuję, wentylator się nie włącza (lub przynajmniej go nie słyszę i temperatura nie spada). Rury są gorące, więc rozumiem, że termostat działa.

W tej chwili wiem, że termostat jest nowy, płyn chłodniczy jest nowy, rezystor wentylatora chłodnicy jest nowy, pompa wody i pasek są nowe, olej i filtr są nowe, więc nie wiem, czego jeszcze szukać, a może martwię się na darmo. Po prostu boję się, że jeśli teraz w zimie jest tak gorąco, to latem będą problemy z klimatyzacją i upalną pogodą w Hiszpanii.