Peugeot Forums banner

Olie verversen....aftapplug of afzuigen?

1 reading
3.1K views 4 replies 5 participants last post by  daveherns  
#1 ·
Kortom, wat is beter?

Afhevelen is makkelijker en minder rommelig. Maar doet het het even goed?

Alle gedachten welkom, proost, Dave

#2 ·
Hallo...Ik heb beide gebruikt...geef toch de voorkeur aan de carterplug...Dan weet ik dat ALLE oude olie eruit is...Het leek er nooit op dat ik de volledige hoeveelheid eruit zoogde toen ik het via de peilstokbuis afzuigde...Ik gebruikte een Sealey vac...maar ik heb een gat in de motorschild gesneden, dus het is nu gemakkelijk...Succes

#4 ·
Ik gebruik beide... Op de 1.6 hdi laat ik de olie via de carterplug weglopen en laat het ongeveer 20 minuten weglopen.
Dan gebruik ik de zuigpomp en of je het nu gelooft of niet, hij trekt daadwerkelijk nog een klein kopje vol olie...:nod:
De bodem van het carter van de 1.6 hdi's ligt 14 mm onder de carteruitlaat, dus de zuigpompen lijken hieronder te zuigen..:)

De 2.0 hdi heeft een lagere (zijkant) uitlaat, dus ik denk dat het aftappen via het carter in dit geval beter is dan zuigen.
Ron.

#5 ·
Olieaftapplug omdat ik ouderwets ben... Ik geloof dat Citroen een instructie heeft uitgegeven om olie op de ouderwetse manier te verversen op DV6-motoren.
Natuurlijk, als je naar de hoofdagenten gaat, zuigen ze waarschijnlijk maar de helft van de oude olie op om tijd te besparen en de winst te vergroten, omdat ze minder olie nodig hebben om bij te vullen.