Peugeot Forums banner

Kan de firmware niet updaten op een 308 uit 2021?!

2 reading
6.6K views 55 replies 9 participants last post by  Kirkp5560  
#1 · (Edited)
Hallo iedereen 👋

Ik hoop dat het goed gaat.

Ik heb net een 308 Allure Digital Ptech S/S gekocht, geregistreerd in mei 2021. Ik geloof dat het een tweede generatie is (vergeef me, ik ben niet zo'n auto-expert – nog!).

Hoe dan ook, vandaag heb ik geprobeerd de firmware bij te werken, omdat ik kon zien dat deze verouderd is. Ik heb de instructies van Peugeot gevolgd en geprobeerd problemen op te lossen met behulp van enkele adviezen die ik online en in dit forum kon vinden. Het is me echter nog steeds niet gelukt om de firmware succesvol bij te werken 😥

Ik heb de MAC firmware updater gedownload en de stick succesvol geformatteerd (via de MAC Peugeot updater) en de software erop geïnstalleerd (het is maar 16 GB, maar de installatie is succesvol uitgevoerd).

Maar hoewel het systeem in de auto is verbonden met wifi en Bluetooth, krijg ik steeds deze foutmelding:

Image

Ik weet niet hoe ik details kan vinden over welke versie van de software ik momenteel heb of welke hardware het precies is.

Ik zou ongelooflijk dankbaar zijn voor alle hulp die iemand me kan geven om dit probleem te omzeilen, zodat ik ten volle van mijn nieuwe oude auto kan genieten 🙏🙂

Hartelijk bedankt!

#3 ·
Bedankt @foppe8852! 🙌

Dus @rui.saraiva zegt:

"Dat is een NAC Wave 2 (NAC_EUR_WAVE2), dus je kunt de firmware niet updaten vanwege de verlopen certificaten op alle firmware-updates die voor dat systeem beschikbaar zijn."
Vergeef me, maar wat betekent dat precies? Betekent dit simpelweg dat de SSL-certificaten op de server van Peugeot zijn verlopen, en zo ja, is er dan hoop dat Peugeot deze certificaten gaat vernieuwen zodat we de server weer kunnen bereiken en onze systemen kunnen blijven updaten?

Ik vind het gewoon mysterieus omdat mijn auto pas 3 jaar oud is en de app (die mijn auto heeft geïdentificeerd via het chassisnummer) suggereert dat er een update voor beschikbaar is:

Image

Het lijkt er dus niet op dat Peugeot de ondersteuning voor dit systeem zomaar heeft stopgezet, maar het is eerder een probleem met het verkrijgen van toegang tot wat er op de server nodig is om de update te voltooien – wat misschien is wat je met andere woorden hebt uitgelegd @rui.saraiva (?).

Ik hoop echt dat dit het geval is en dat mijn systeem niet meer wordt ondersteund! Zo ja, dan vraag ik me af wat ik kan doen om Peugeot zover te krijgen dat ze ermee aan de slag gaan en het oplossen :unsure:

#5 ·
@skafte Peugeot (lees PSA/Stellantis), heeft de ondersteuning van deze systemen zo goed als stopgezet. Zowel de Bosch RCC (zonder navigatie) als de Continental NAC (met navigatie) zijn al bijna 10 jaar op de markt en zijn in recentere modellen vervangen door de Bosch AIO- en Magneti Marelli IVI-systemen.

Deze specifieke firmwareversie, 21.08.90.52_NAC-r0, is 2 jaar geleden gecompileerd (17 oktober 2022) en bevond zich sindsdien in de testfase, maar werd pas op 27 september 2024 aan het publiek vrijgegeven. Dit was zeer ongebruikelijk; eerdere versies zaten slechts een paar maanden in de testfase. En dit is het probleem: elke update (firmware/systeem of kaarten/cartografie) is digitaal ondertekend, maar het certificaat dat in deze versie wordt gebruikt, is uitgegeven op 3 november 2021 en verlopen op 3 november 2024. Sindsdien mislukt de update met die generieke fout "Versie niet compatibel met hardware".

Alleen PSA kan dit oplossen door een nieuw bestand uit te brengen (het zou dezelfde versie kunnen zijn), maar dan ondertekend met een nieuw/geldig certificaat. Het lijkt erop dat ze zich bewust zijn van dit probleem - niet alleen gebeurde er 2 jaar geleden iets soortgelijks, maar ze brachten ook (stilletjes) op 3 december 2024 een nieuw bestand uit met een nieuw certificaat ("SWL/001315031666020829/Certificates/PSA-OVIP-CS-G1.crt"), helaas vergaten ze de update met dat certificaat te ondertekenen...

Er zijn 4 verschillende hardwareversies (Wave-niveaus) van deze NAC-systemen, dat is een Wave 2 (NAC_EUR_WAVE2). Wave 1 heeft sinds 2019 geen firmware-update meer gezien en er wordt ook geen nieuwe verwacht. Misschien was dit de laatste versie voor Wave 2, wie weet?

Hoe dan ook, net als bij elke andere firmwareversie, zul je geen nieuwe functies zien.

#11 ·
@skafte Peugeot (lees PSA/Stellantis), heeft de ondersteuning van deze systemen zo goed als stopgezet. Zowel de Bosch RCC (zonder navigatie) als de Continental NAC (met navigatie) bestaan al bijna 10 jaar en zijn in recentere modellen vervangen door de Bosch AIO- en Magneti Marelli IVI-systemen.

Deze specifieke firmwareversie, 21.08.90.52_NAC-r0, is 2 jaar geleden gecompileerd (17 oktober 2022) en bevindt zich sindsdien in de testfase, maar is pas op 27 september 2024 aan het publiek vrijgegeven. Dit was zeer ongebruikelijk; eerdere versies zaten slechts een paar maanden in de testfase. En dit is het probleem: elke update (firmware/systeem of kaarten/cartografie) is digitaal ondertekend, maar het certificaat dat in deze versie wordt gebruikt, is uitgegeven op 3 november 2021 en verlopen op 3 november 2024. Sindsdien mislukt de update met die generieke fout "Versie niet compatibel met hardware".

Alleen PSA kan dit oplossen door een nieuw bestand uit te brengen (het zou dezelfde versie kunnen zijn), maar dan ondertekend met een nieuw/geldig certificaat. Het lijkt erop dat ze zich bewust zijn van dit probleem - niet alleen gebeurde er 2 jaar geleden iets soortgelijks, maar ze hebben ook (stilletjes) op 3 december 2024 een nieuw bestand uitgebracht met een nieuw certificaat ("SWL/001315031666020829/Certificates/PSA-OVIP-CS-G1.crt"), helaas vergaten ze de update met dat certificaat te ondertekenen...

Er zijn 4 verschillende hardwareversies (Wave-niveaus) van deze NAC-systemen, dat is een Wave 2 (NAC_EUR_WAVE2). Wave 1 heeft sinds 2019 geen firmware-update meer gezien en er wordt ook geen nieuwe verwacht. Misschien was dit de laatste versie voor Wave 2, wie weet?

Hoe dan ook, net als bij elke andere firmwareversie zul je geen nieuwe functies zien.
Oké, ik snap het, zolang ze er maar voor zorgen dat er minstens 1 bruikbaar is. Bijvoorbeeld door de versie van 3 december te ondertekenen met het juiste certificaat. Zodat iedereen die een verouderde wave 2-versie heeft, deze op zijn minst kan updaten naar de laatst uitgebrachte versie.

#7 ·
Hartelijk dank voor dit zeer grondige en gemakkelijk te begrijpen inzicht @rui.saraiva! Ik heb nu een klacht ingediend bij Peugeot en ik hoop dat dit een beetje zal helpen om het probleem op te lossen.

Ik ben me ervan bewust dat dit misschien de laatste firmware-update voor mijn systeem is, maar als ik tenminste de nieuwste/laatste versie zou kunnen bemachtigen (die klaar lijkt te zijn), dan zou dat al iets zijn.

Dat gezegd hebbende, ik ben nieuw in de wereld van moderne auto's die sterk afhankelijk zijn van software en ik vind het verbijsterend dat mijn 6 jaar oude iPhone nog steeds updates ontvangt waardoor hij net als een nieuwe telefoon functioneert (afgezien van de hardwareprestaties) en het lijkt er niet op dat ik binnenkort een nieuwe telefoon moet kopen als ik wil profiteren van software-updates - maar de software in mijn 3 jaar oude auto wordt al als verouderd beschouwd en voelt eigenlijk ook al verouderd aan.

Daarom kan ik niet anders dan me afvragen of ik de volgende keer weer voor een Peugeot zou gaan, omdat ik het gevoel heb dat de nieuwe Volvo's en Tesla's een flexibeler en toekomstbestendiger systeem bieden (deze indruk is puur gebaseerd op het feit dat ik als passagier even met hun systemen heb gespeeld).

Hoe dan ook, nogmaals hartelijk dank voor de tijd die u heeft genomen om me te helpen dit probleem beter te begrijpen! Zeer gewaardeerd!

#9 ·
@Paul-R : Zo eenvoudig is het niet. De BTA (Boîtier Télématique Autonome) / ATB (Autonomous Telematics Box) heeft een interne klok en batterij. Het heeft ook een interne eSIM voor de connected services en een GNSS-ontvanger voor het eCall-systeem - elk van deze kan worden gebruikt om de interne klok in te stellen.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn als je:
  • De GPS datum/tijd instelling in de touchscreen configuratie uitschakelt;
  • De 12V-batterij loskoppelt;
  • De BTA loskoppelt. Alleen de groene FAKRA-aansluiting aan de achterkant van de head unit loskoppelen, die deze direct met de BTA verbindt, is mogelijk niet genoeg. Zowel de NAC als de BTA zijn ook verbonden met de CAN-bus;
  • De 12V-batterij weer aansluit.
Het infotainmentsysteem zou opnieuw moeten opstarten met de datum ingesteld op 2017 en geen manier om de juiste datum/tijd in te stellen. Omdat het systeem nu offline is, heb je ook de digitale licentiesleutel nodig die is opgeslagen op de USB-flashdrive (Peugeot Update zou dit moeten doen bij het voorbereiden van de drive).

#17 ·
@Paul-R : Zo eenvoudig is het niet. De BTA (Boîtier Télématique Autonome) / ATB (Autonomous Telematics Box) heeft een interne klok en batterij. Het heeft ook een interne eSIM voor de connected services en een GNSS-ontvanger voor het eCall-systeem - elk van hen kan worden gebruikt om de interne klok in te stellen.

Dus het zou mogelijk kunnen zijn als je:
  • De GPS datum/tijd instelling in de touchscreen configuratie uitschakelt;
  • De 12V batterij loskoppelt;
  • De BTA loskoppelt. Alleen de groene FAKRA-aansluiting aan de achterkant van de head unit loskoppelen, die deze direct met de BTA verbindt, is mogelijk niet genoeg. Zowel de NAC als de BTA zijn ook verbonden met de CAN-bus;
  • De 12V batterij weer aansluit.

Het infotainmentsysteem zou opnieuw moeten opstarten met de datum ingesteld op 2017 en geen manier om de juiste datum/tijd in te stellen. Omdat het systeem nu offline is, heb je ook de digitale licentiesleutel nodig die is opgeslagen op de USB-flashdrive (Peugeot Update zou dit moeten doen bij het voorbereiden van de drive).
Hallo allemaal -

ik heb zojuist de hierboven getoonde workaround geprobeerd en het werkte niet voor mij. Kreeg dezelfde 'niet compatibel' fout. Ik heb alle kabels van de achterkant van de head unit losgekoppeld, behalve de multi-pin die de stroom en de kabel naar het touchscreen vasthoudt. Ik ben er vrij zeker van dat ik de instructies correct heb gevolgd, maar ik kon online geen foto vinden van welke kabels welke zijn. Dus ik denk dat we gewoon moeten wachten tot Peugeot de firmware update.

#10 ·
Hallo mensen,

Even om te laten weten dat ik met de klantenservice van Peugeot heb gesproken en dat ze hebben bevestigd dat ze op de hoogte zijn van het probleem en dat er een nieuwe firmware-update aankomt waarin het probleem wordt opgelost. Laten we dus hopen dat dat waar is! 🤞😊

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor al jullie hulp hierbij! Ik zou niet hebben geweten wat ik de klantenservice moest vertellen als dit geweldige forum er niet was geweest en hopelijk heeft het me geholpen om hen een beetje te pushen om een oplossing vrij te geven.

Proost!

#13 · (Edited)
Ik snap het, maar dat is mijn punt. Ik heb een auto gekocht met een verouderde versie. En wil deze daarom graag updaten. Naar de nieuwste bruikbare versie inclusief de juiste certificaten. Dus zolang ze de laatste goede update publiceren, aangezien er waarschijnlijk helemaal geen nieuwe zal worden uitgebracht. Zou ik persoonlijk tevreden en geholpen zijn.

Zoals eerder vermeld, is het waar dat er geen versie Wave 2 kan worden geïnstalleerd?
Zelfs de oudere niet, toch?

#14 ·
Zoals eerder vermeld, is het waar dat er geen versie van Wave 2 kan worden geïnstalleerd?
Zelfs de oudere niet, toch?
Ja, alle firmwareversies voor NAC Wave 2 zijn ondertekend met nu verlopen certificaten.

#16 ·
@dimimiras : Die firmware/systeemupdates zijn meestal bugfixes in de verbinding tussen auto en telefoon (bluetooth, Apple CarPlay en Google Android Auto). Je zult geen nieuwe functies zien, je kunt de firmware niet terugzetten/downgraden, nieuwe versies kunnen een bug oplossen en een nieuwe introduceren, en een mislukte update kan je het blauwe scherm des doods geven ("Software wordt op aanvraag geladen").

#33 ·
Ik heb het opnieuw geprobeerd. (Ik ben niet bekend met de namen van de connectoren, dus ik heb foto's toegevoegd. Ik had in het verleden een aftermarket achteruitrijcamera en module toegevoegd, dus het kan er iets anders uitzien dan origineel.) Ik heb de automatische datum/tijd instelling uitgeschakeld, de batterij losgekoppeld. Toen heb ik alles losgekoppeld en de twee kabels opnieuw aangesloten om de USB te laten herkennen en het scherm aan te zetten. (Zie foto's) Ik heb de flash drive geplaatst en dezelfde 'niet compatibel' foutmelding gekregen.

#34 ·
Het andere uiteinde van die groene FAKRA/USB-aansluiting is de BTA. U moet de BTA loskoppelen, niet de USB-kabel die de BTA en de NAC verbindt.

De BTA is zoiets als: