Peugeot Forums banner

BSI reset waarschuwing

38K views 26 replies 5 participants last post by  Ian M Davis  
#1 ·
Ben net buitengesloten van mijn auto met de sleutel in het contactslot toen ik een BSI-reset uitvoerde na het opnieuw aansluiten van de accu. Alles ging eerst goed, accu weer aangesloten, 10 seconden gewacht, sleutel in het contact via het open raam van de bestuurder, de standlichten aangezet, contact aangezet en de vergrendelknop ingedrukt gehouden, de sloten vergrendeld en de automatische raamsluiting trad in werking, waardoor ik achteruit moest springen om niet geplet te worden. Wat doe ik verkeerd?

#4 ·
Kijk of dit nuttig is
Hoi RedSector,
Bedankt voor je antwoord en de Youtube-link. Kan zien dat dit kan werken als je een maat had die de herverbinding met je in de auto deed met de deur dicht voordat je opnieuw verbinding maakte. Het probleem komt wanneer je alleen bent, omdat je de reset zou verstoren als je de deur opent. Ik heb hier een oplossing voor moeten vinden, omdat mijn BSI het systeem in de Eco-modus had vergrendeld en de elektrische ramen niet open konden. Ik heb in een andere post gevonden dat je het systeem kunt foppen door de deursluiting van de bestuurder handmatig in de gesloten positie te bewegen met de deur open voordat je de batterij opnieuw aansluit. Ik was sceptisch omdat ik had gelezen dat je de deuren niet mag openen nadat je de batterij hebt losgekoppeld, maar het werkte voor mij.

#5 ·
Raar, de ramen hebben meestal eerst een handmatige reset nodig om dit te voorkomen.

Weet u zeker dat u de batterij minimaal 3 minuten losgekoppeld heeft?
Hoi Gibbo,
Ik weet niet zeker wat een handmatige reset van de ramen is, maar je hebt me aan het denken gezet over de 3 minuten regel, waarvan ik dacht dat ik die volgde, aangezien mijn 2011 HDI 150 de inlaatfilterkap moet verwijderen voordat ik toegang krijg om de positieve aansluiting van de batterij te verwijderen. Dit komt doordat ik een gierigaard ben en een kleinere batterij heb gekocht die de batterijbak niet vult, wat betekent dat ik de batterijafdekking moet optillen om de positieve ontkoppeling en de kleinere klep erboven vrij te maken. De uitkomst is dat je niet altijd een schone ontkoppeling of zelfs heraansluiting krijgt, omdat je het deksel niet zo ver kunt optillen. Het kan dus allemaal te wijten zijn aan het feit dat ik een gierigaard ben.

#6 · (Edited)
Net buitengesloten van mijn auto met de sleutel in het contactslot toen ik een BSI-reset uitvoerde na het opnieuw aansluiten van de accu. Alles ging eerst goed, accu opnieuw aangesloten, 10 seconden gewacht, sleutel in het contactslot via het open raam van de bestuurder, de zijknipperlichten aangezet, contact aangezet en de vergrendelknop ingedrukt gehouden, sloten vergrendeld en de automatische raamsluiting begon, waardoor ik terugsprong om te voorkomen dat ik geplet zou worden. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb die procedure op internet gezien en het meeste ervan is overbodig. Het allerbelangrijkste is om minstens 3 minuten te wachten voordat je de accu loskoppelt. Voor sommige Peugeots geeft de PSA servicebox een lange wachttijd aan (in sommige gevallen is 12 minuten nodig). Op sommige Peugeots moet je 2 minuten wachten nadat je de accu weer hebt aangesloten totdat alle ECU's zichzelf hebben geconfigureerd.

De zijknipperlichten van buitenaf aanzetten om de BSI wakker te maken, zou voldoende moeten zijn en ik betwijfel of het nodig is (het openen van de deur zou hetzelfde moeten doen). Daarna zou het veilig moeten zijn om de deur te openen en in de auto te stappen.

In de video die Redsector plaatste, zul je zien dat de man het stuk met de sleutelvergrendelknop niet heeft gedaan. Door op de vergrendelknop op de sleutel te drukken met het contact aan, wordt de afstandsbediening opnieuw gesynchroniseerd en kan dit worden gedaan als je in de auto zit. Als je dit van buitenaf probeert te doen, loop je het risico de verkeerde positie op het contactslot te selecteren en zelfs per ongeluk de auto te starten. Als je de verkeerde positie selecteert, zal het afstandsbedieningssysteem waarschijnlijk normaal werken, d.w.z. de deuren vergrendelen en als je de knop ingedrukt blijft houden, worden de ramen vervolgens gesloten.

Als je de accu lange tijd loskoppelt, verliezen sommige van de ECU's (bijv. de ECU van de elektrische ramen) hun instellingen en moeten ze worden gereset nadat de accu weer is aangesloten.

Ik heb de twee procedures voor het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de accu op een 3008 bijgevoegd die ik op servicebox heb gevonden. Ik weet niet zeker wat het verschil is. Een waarschuwing: deze documenten zijn afkomstig van een geïnstalleerde versie van servicebox van november 2013. Latere versies van de 3008 hebben niet het parkeerremontgrendelingsmechanisme dat in de documenten wordt vermeld en dat kan een reëel probleem zijn als je de parkeerremmotoren niet kunt bedienen en de auto moet verplaatsen.

Attachments

#7 ·
Ik heb die procedure op internet gezien en het meeste ervan is onnodig. Het echt essentiële is om minstens 3 minuten te wachten voordat u de batterij loskoppelt. Voor sommige Peugeots geeft de PSA servicebox een lange wachttijd aan (in sommige gevallen is 12 minuten nodig). Op sommige Peugeots moet u 2 minuten wachten nadat u de batterij weer hebt aangesloten totdat alle ECU's zichzelf hebben geconfigureerd.

Het aanzetten van de zijlichten van buitenaf om de BSI wakker te maken, zou voldoende moeten zijn en ik betwijfel of het nodig is (het openen van de deur zou hetzelfde moeten doen). Daarna zou het veilig moeten zijn om de deur te openen en in de auto te stappen.

In de video die Redsector plaatste, zult u zien dat de man het stuk met de knop voor de sleutelsluiting niet heeft gedaan. Door op de vergrendelknop op de sleutel te drukken met de ontsteking aan, wordt de afstandsbediening opnieuw gesynchroniseerd en kan dit in de auto worden gedaan. Als u dit van buitenaf probeert te doen, loopt u het risico de verkeerde positie op het contactslot te selecteren en zelfs per ongeluk de auto te starten. Als u de verkeerde positie selecteert, zal het afstandsbedieningssysteem waarschijnlijk normaal werken, d.w.z. de deuren vergrendelen en als u de knop ingedrukt blijft houden, worden de ramen gesloten.

Als u de batterij lange tijd loskoppelt, verliezen sommige van de ECU's (bijv. de ECU van de elektrische ramen) hun instelling en moeten ze worden gereset nadat de batterij weer is aangesloten.

Ik heb de twee procedures voor het loskoppelen en weer aansluiten van de batterij op een 3008 bijgevoegd die ik op servicebox heb gevonden. Ik weet niet zeker wat het verschil is. Een waarschuwing: deze documenten zijn afkomstig van een geĂŻnstalleerde versie van servicebox van november 2013. Latere versies van de 3008 hebben niet het parkeerremontgrendelingsmechanisme dat in de documenten wordt vermeld en dat kan een echt probleem zijn als u de parkeerremmotoren niet kunt bedienen en de auto moet verplaatsen.
Hoi Ian, WOW, dat is een heleboel goede informatie, bedankt voor je tijd en moeite om het te vinden. Het lijkt erop dat het een 4 minuten regel is voor mijn 2011 3008 en zoals je zegt, lijkt het erop dat de meeste informatie op internet niet nodig is. Het enige dat ik voor mijn model heb gevonden om toe te voegen, is om de oplaadbare zaklamp en de kofferbaklamp te verwijderen voordat de BSI in slaap valt. Ook interessante opmerking die je hebt toegevoegd over de raam-ECU die informatie verliest als de batterij lange tijd is losgekoppeld. De mijne was dagenlang uit, omdat ik de diesel HP-pompregelaar opnieuw moest afdichten, die zich achterin de 2.0 HDI-motor bevindt.
Ik heb je info gekopieerd, dus bedankt, ik hoop alleen dat ik het niet te snel nodig heb.

#8 ·
Ik denk dat een deel van de procedures op internet in de loop der jaren is opgebouwd op basis van ervaringen met verschillende modellen. Ik had een tijdje geleden een batterij van een mobiele service en de man had zijn eigen systeem, waarvan ik wist dat een deel ervan niet nodig was voor mijn auto, maar mogelijk wel voor andere auto's.

Het verliezen van instellingen door de ECU is interessant. Het is een vergelijkbare situatie met de afstandsbedieningen voor de sleutels. Ik heb mijn sleutels nog nooit opnieuw hoeven te synchroniseren na het vervangen van de batterij. Dit komt omdat er een condensator over de batterij zit die zijn lading een hele tijd vasthoudt.

#9 ·
Ik denk dat een deel van de procedure op internet in de loop der jaren is opgebouwd op basis van ervaring met verschillende modellen. Ik had een tijdje geleden een batterij geleverd gekregen door een mobiele service en de man had zijn eigen systeem, waarvan ik wist dat een deel ervan niet nodig was voor mijn auto, maar wel nodig kan zijn voor andere auto's.

Het verliezen van instellingen door de ECU is interessant. Het is een vergelijkbare situatie met de afstandsbedieningen van de sleutels. Ik heb mijn sleutels nog nooit opnieuw hoeven te synchroniseren na het vervangen van de batterij. Dit komt omdat er een condensator over de batterij zit en deze zijn lading een hele tijd vasthoudt.
Hoi Ian,
Nog meer goede informatie van jou! Denk dat je misschien iets hebt uitgelegd waar ik me zorgen over maakte, ik krijg een grote vonk tussen de positieve pool van de batterij en de klem van de connector bij het terugplaatsen, ook al had ik alle verbruikers verwijderd (binnenverlichting uitgeschakeld, oplaadbare zaklamp en kofferbaklamp verwijderd). Kan dit het opladen van de ECU-condensator zijn? Nogmaals bedankt voor al je tijd en hulp hierbij, forumleden zoals jij maken dit forum.

#10 ·
Ik denk dat dat kan gebeuren. Een ding dat je leert in het eerste jaar elektrotechniek is dat een ontladen condensator een kortsluiting is wanneer deze in eerste instantie wordt aangesloten op een gelijkstroombron en pas een open circuit wordt wanneer deze is opgeladen. Inductoren zijn het tegenovergestelde - open circuit wanneer ze voor het eerst worden aangesloten en worden een kortsluiting zodra het magnetische veld is gevestigd.

#12 ·
Ik denk dat dat kan gebeuren. Een ding dat je leert in het eerste jaar elektrotechniek is dat een ontladen condensator een kortsluiting is wanneer deze in eerste instantie wordt aangesloten op een gelijkstroombron en pas een open circuit wordt wanneer deze is opgeladen. Inductoren zijn het tegenovergestelde - open circuit bij de eerste aansluiting en worden een kortsluiting zodra het magnetische veld is vastgesteld.
OK, dus dat verklaart waarom het klinkt alsof ik de batterij kortsluit als ik hem weer aansluit. Nu moet ik opzoeken wat een inductor is.

#11 ·
Als de batterij een bepaalde tijd is losgekoppeld geweest, zult u merken dat uw ramen niet soepel in één beweging op en neer gaan. In plaats daarvan schokken ze een paar centimeter per keer omhoog.

Om ze goed te laten werken, moet u het raam volledig naar beneden doen, de knop 3 seconden ingedrukt houden en vervolgens het raam omhoog doen en de knop drie seconden ingedrukt houden.

#13 ·
Als de batterij een bepaalde tijd is uitgeschakeld, zou je moeten merken dat je ramen niet soepel in één beweging op en neer gaan. In plaats daarvan schokken ze een paar centimeter per keer omhoog.

Om ze goed te laten werken, moet je het raam helemaal naar beneden doen, de knop 3 seconden ingedrukt houden, dan het raam omhoog doen en de knop drie seconden ingedrukt houden.
Hoi Gibbo,
Het enige wat ik kan zeggen is dat bij mijn model, met mijn hoofd en armen door mijn open raam, toen ik op de vergrendelknop van de afstandsbediening drukte, het raam in één snelle beweging helemaal omhoog ging. Vandaar dat ik wilde weten wat ik verkeerd deed, want ik denk dat ik niet met je zou kletsen als ik niet opzij was gesprongen. Mijn waarschuwing aan alle 3008-leden is: lees wat Ian heeft gepost en sla het deel over van het indrukken van de vergrendelknop door het open raam, dat op internet te vinden is.

#18 · (Edited)
Ik denk dat de zekeringkast bovenop de batterij een BPGA is, wat geen simpele zekeringkast is. Hij is in twee delen opgesplitst. Eén deel is direct verbonden met de batterij en het andere deel is verbonden via een door de ECU aangestuurd relais. Er zijn verschillende versies van de BPGA, dus ik weet niet naar welke post je verwijst, maar als je op het verkeerde punt loskoppelt, koppel je de batterij niet volledig los.

Veel instructies voor het loskoppelen van de batterij zeggen dat je eerst de pluspool moet loskoppelen. Toen ik vroeger autoradiowerk deed, haalde ik altijd eerst de minpool eraf. De reden hiervoor is dat ik in de meeste gevallen een moersleutel nodig had en als ik eerst de pluspool deed, liep ik het risico de batterij kort te sluiten met de carrosserie. Kun je gemakkelijker bij de negatieve accupool komen?

Trouwens, ik denk niet dat een loskoppelen-herverbinden-loskoppelen in korte tijd veel kwaad kan. De BSI heeft hoogstwaarschijnlijk condensatoren op de stroomingang. De condensatoren zijn er om te egaliseren, dus zouden hun lading lang genoeg moeten vasthouden zodat de BSI het niet merkt. Het andere is dat je de BSI meestal moet wekken na het opnieuw aansluiten.

#19 ·
Ik denk dat de zekeringkast bovenop de batterij een BPGA is, wat geen simpele zekeringkast is. Hij is in twee delen opgesplitst. Eén deel is direct verbonden met de batterij en het andere deel is verbonden via een door de ECU aangestuurd relais. Er zijn verschillende versies van de BPGA, dus ik weet niet naar welke post je verwijst, maar als je op het verkeerde punt loskoppelt, koppel je de batterij niet volledig los.

Veel instructies voor het loskoppelen van de batterij zeggen dat je eerst de pluspool moet loskoppelen. Vroeger, toen ik autoradiowerk deed, haalde ik altijd eerst de minpool eraf. De reden hiervoor was dat ik in de meeste gevallen een moersleutel nodig had en als ik eerst de pluspool deed, liep ik het risico de batterij kort te sluiten met de carrosserie. Kun je gemakkelijker bij de negatieve accupool komen?

Trouwens, ik denk niet dat een loskoppelen-aansluiten-loskoppelen in korte tijd veel kwaad kan. De BSI heeft hoogstwaarschijnlijk condensatoren op de stroomingang. De condensatoren zijn er om te egaliseren, dus zouden hun lading lang genoeg moeten vasthouden zodat de BSI het niet merkt. Het andere is dat je de BSI meestal wakker moet maken na het opnieuw aansluiten.
Hoi Ian,
Sorry dat ik niet eerder heb geantwoord, maar ik ben deze week weg geweest en had geen toegang tot internet. Blij dat ik naar je mening heb gevraagd over het loskoppelen van wat ik dacht dat gewoon een zekeringkast was. Weet niet waar BPGA voor staat, maar het klinkt alsof ik meer kwaad dan goed zou kunnen doen door het eerst los te koppelen of als laatste weer aan te sluiten. Wou dat ik bij de negatieve pool kon komen, maar die wordt afgedekt door het batterijbakdeksel, dat op zijn beurt die BPGA heeft om los te koppelen voordat je hem kunt verwijderen. Je hebt ook mijn denken veranderd dat het niet hebben van een schone loskoppeling of heraansluiting van de batterij terwijl de BSI slaapt, deel uitmaakte van het probleem. Volgende keer zal ik gewoon de Service Box-procedure volgen die je hebt gepost.
Nogmaals bedankt voor je tijd en hulp.

#22 ·
Alle Peugeots, zelfs die zonder BPGA, hebben de Economy Mode-functie. Het doet twee dingen - (i) Koppel de stroom los van alle niet-essentiële dingen als de accuspanning laag is. (ii) Schakelt de accessoires zoals de radio uit na 30 minuten als de motor niet draait.

De enige manier om het te wissen, is door de motor te starten.

De BPGA schakelt ook de stroom uit naar essentiële dingen en als het relais faalt (en dat gebeurt), start de auto niet. Het schakelt zelfs de stroom uit naar de OBD-connector, dus sommige scanners werken niet.

#24 ·
Weer een goed stukje informatie om te bewaren, dus als uw auto niet start en uw OBD-scanner niet werkt om de fout te vinden, kijk dan naar het BPGA-relais.
Sommige OBD-scanners gebruiken de "permanente" 12V-voeding op pin 16 van de OBD-connector. Het Peugeot-diagnosesysteem en andere goede diagnostische testers hebben dit niet nodig.

#27 ·
Is er een manier om BPGA los te koppelen en mijn 3008 te laten blijven draaien? Momenteel in Frankrijk en alle dealers hebben geen toegang tot de BPGA voor mijn auto.
U kunt de BPGA niet loskoppelen, maar u kunt deze als tijdelijke maatregel omzeilen. Er zijn verschillende versies van de BPGA, maar deze video kan u helpen deze te omzeilen - zie tijd 13:23.