Net buitengesloten van mijn auto met de sleutel in het contactslot toen ik een BSI-reset uitvoerde na het opnieuw aansluiten van de accu. Alles ging eerst goed, accu opnieuw aangesloten, 10 seconden gewacht, sleutel in het contactslot via het open raam van de bestuurder, de zijknipperlichten aangezet, contact aangezet en de vergrendelknop ingedrukt gehouden, sloten vergrendeld en de automatische raamsluiting begon, waardoor ik terugsprong om te voorkomen dat ik geplet zou worden. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb die procedure op internet gezien en het meeste ervan is overbodig. Het allerbelangrijkste is om minstens 3 minuten te wachten voordat je de accu loskoppelt. Voor sommige Peugeots geeft de PSA servicebox een lange wachttijd aan (in sommige gevallen is 12 minuten nodig). Op sommige Peugeots moet je 2 minuten wachten nadat je de accu weer hebt aangesloten totdat alle ECU's zichzelf hebben geconfigureerd.
De zijknipperlichten van buitenaf aanzetten om de BSI wakker te maken, zou voldoende moeten zijn en ik betwijfel of het nodig is (het openen van de deur zou hetzelfde moeten doen). Daarna zou het veilig moeten zijn om de deur te openen en in de auto te stappen.
In de video die Redsector plaatste, zul je zien dat de man het stuk met de sleutelvergrendelknop niet heeft gedaan. Door op de vergrendelknop op de sleutel te drukken met het contact aan, wordt de afstandsbediening opnieuw gesynchroniseerd en kan dit worden gedaan als je in de auto zit. Als je dit van buitenaf probeert te doen, loop je het risico de verkeerde positie op het contactslot te selecteren en zelfs per ongeluk de auto te starten. Als je de verkeerde positie selecteert, zal het afstandsbedieningssysteem waarschijnlijk normaal werken, d.w.z. de deuren vergrendelen en als je de knop ingedrukt blijft houden, worden de ramen vervolgens gesloten.
Als je de accu lange tijd loskoppelt, verliezen sommige van de ECU's (bijv. de ECU van de elektrische ramen) hun instellingen en moeten ze worden gereset nadat de accu weer is aangesloten.
Ik heb de twee procedures voor het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de accu op een 3008 bijgevoegd die ik op servicebox heb gevonden. Ik weet niet zeker wat het verschil is. Een waarschuwing: deze documenten zijn afkomstig van een geïnstalleerde versie van servicebox van november 2013. Latere versies van de 3008 hebben niet het parkeerremontgrendelingsmechanisme dat in de documenten wordt vermeld en dat kan een reëel probleem zijn als je de parkeerremmotoren niet kunt bedienen en de auto moet verplaatsen.