Peugeot Forums banner

Boxer overmatig olieverbruik. Op zoek naar info over PCV?

2.7K views 6 replies 4 participants last post by  neilw1429  
#1 · (Edited by Moderator)
Ik heb een Peugeot Boxer Euro 6 2.0 Blue HDi 130 (96kw / 130pk) uit 2017 en hij verbruikt buitensporig veel olie (5 liter op 800 km).
Er is geen lek en geen rook.
Ik heb online een paar dingen gelezen die suggereren dat ik de PCV-klep moet controleren (ik heb ook gelezen dat dieselmotoren een CCV hebben en geen PCV?)
Afgezien hiervan kan ik er niet veel informatie over vinden of een vervangend onderdeel.
Kan iemand me vertellen waar ik dit in de motorruimte kan vinden en waar ik een vervangend onderdeel kan vinden?
En als iemand goede adviezen, video's of bronnen heeft over hoe dit te controleren / vervangen, zou dat geweldig zijn.
Bedankt

#2 · (Edited)
Heeft geen PCV - vrij onwaarschijnlijk omdat ik nog geen Peugeot Diesels met hen heb gezien. Dus laten we het in het algemeen hebben en kijken of het je helpt, want ik heb geen details van dit model om naar te kijken.

Het heeft / zal waarschijnlijk een olieafscheidersysteem en/of CCV hebben. Je kunt het vinden door te zoeken naar een kleine slang, meestal met een binnendiameter van ongeveer 19 mm, aangesloten op de luchtinlaat vóór de turbo, volg deze terug naar waar deze is aangesloten op het kleppendeksel en op dit punt heb je de CCV of een olieafscheidersysteem gevonden.

De CCV kan een servicebaar item zijn, of kan deel uitmaken van het kleppendeksel, een olieafscheidersysteem / dat een baffle-type systeem of beide is.
Plaats foto's zodra je het hebt gevonden, en ik kan je misschien vertellen wat het is of niet.

Zeer weinig diesels zullen een PCV-systeem hebben (sommige Cummings hebben ze, sommige Ford-diesels), bijna altijd een CCV-systeem. Ze kunnen er hetzelfde uitzien, bijna identiek aan het PCV-systeem, vandaar de verwarring of vermenging van de termen, waarom het de zaak vertroebelt, en ik zal uitleggen waarom.

PCV - Positief carterventilatiesysteem. De ECU hoeft niet rekening te houden met alle lucht in dit systeem. IE: Een externe BoV werkt of kan de PCV naar de atmosfeer ventileren.
CCV - Gesloten carterventilatiesysteem. Het belangrijkste verschil is dat de ECU rekening moet houden met alle lucht voor dit type systeem. IE: Je kunt BoV alleen van het interne type gebruiken en kan niet naar de atmosfeer ventileren zonder dat de ECU grote problemen heeft. Voelt als turbogat of pauzeert gewoon als je zegt ga ga ga, meestal op een lichte helling als er een luchtlek is in een van deze systemen.

Een olieafscheider (schotten in het kleppendeksel kunnen op zichzelf worden gebruikt, maar omdat het turbo- / blow-by-gassen zijn / suggereert het dat het waarschijnlijk nog steeds CCV heeft) kan op beide systemen worden gebruikt, maar PCV of CCV kan hierin worden opgenomen of apart zijn. Peugeot is gemengd over de reeksen en ik zou niet graag gokken.

Je kunt de CCV-functie controleren door de luchtinlaat of de luchtdoseerder te openen voor de hoeveelheid olie / te zoeken naar overmatig / er zal olie zijn. Als het vreselijk is, moet je de intercooler controleren, deze zal zich daar ophopen, maar normaal gesproken zie je rook die geassocieerd wordt met vol gas of inconsistente boostproblemen bij vol gas als symptomen (wat ook een luchtlek of een ander probleem kan zijn).

De PCV of CCV is normaal gesproken een mooie naam voor een terugslagklep die van metaal / veer of membraan / veer is, maar niet altijd zo, er zijn andere versies maar zelden.

Als het bijvoorbeeld een turbobearings zou zijn, zou het normaal gesproken in de uitlaat lekken en zou je rook uit de uitlaat zien, meestal, maar je kunt bij de inlaat controleren op zijwaartse beweging in de waaieras (alles is slecht) of als de moer op de waaier (ervan uitgaande dat deze er een heeft) los is geraakt, zou dit een sterk teken zijn dat de turbo klaar is.

Als hier niets gebeurt, stel dan een compressietest met lekverlies voor, omdat dit helpt het probleem en de oorzaak van het probleem met compressie te identificeren. Kan bijvoorbeeld zwakke klepsteelafdichtingen of compressieringen identificeren. Zal niet altijd een zwakke oliering identificeren, maar waarschijnlijk ook, en beter dan een standaard compressietest die je hoogstens alleen vertelt dat je een probleem hebt. YouTube zou side-by-side voorbeelden moeten hebben, op elke motor, van deze twee tests, en waarom de compressietest met lekverlies nuttiger is en waarschijnlijk fouten detecteert dan een standaard compressietest.

Ik hoop dat dit nuttig is.

#4 ·
Bedankt voor jullie antwoorden @RedSector & @MaskedVigilante en sorry voor mijn vertraging.

Ik heb in iets meer dan 3 weken 6 liter moeten bijvullen. Geen echte tekenen van een grote lekkage op de vloer (soms heel minimaal druppelen) en ik heb geen rook uit de uitlaat.

De motorprestaties waren prima, tot ongeveer 2 dagen geleden. Nu begin ik een beetje 'vertraging' te merken bij het accelereren als ik wil wegrijden. Zou dit alles met elkaar te maken kunnen hebben en wijst dat op wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Hier is een foto van mijn motorruimte, kunnen jullie mij hier aanwijzen waar ik moet zoeken naar de dingen die jullie in jullie antwoord noemden?

Nogmaals bedankt.

Image

#5 · (Edited)
De CCV is ingebouwd in het kleppendeksel, lijkt een bafflesysteem te zijn, lijkt niet te kunnen worden vervangen zonder het hele kleppendeksel. Elke luchtlekkage na de MAF en voor de turbo veroorzaakt een probleem zoals u beschreef, en zal doorgaans geen foutcode (DTC) genereren. Er zit een o-ring op de peilstok die het proberen waard is om te vervangen.

Een goede diagnose met Lexia of een gelijkwaardig apparaat kan het probleem verhelderen, voor DTC of via live data. In live data zal een luchtlekkage laten zien dat de ECU consistent positieve trimming van de injectoren doet bij stationair draaien en hoger. Een systeem dat het luchtvolume kent, zal negatieve trims of schakelen tussen negatieve en positieve brandstoftrims bij stationair draaien vertonen. Het is mogelijk dat dit wijst op een probleem met de MAF- of MAP-sensor, maar dat is onwaarschijnlijk zonder DTC. U kunt ook proberen de MAP-sensor schoon te maken (benzine of een ander oplosmiddel werkt), die eruitziet als de blauw gemarkeerde sensor, in de buurt van de peilstok (oranje gekleurd).

Een verstopt luchtfilter kan ook vergelijkbare beschreven problemen veroorzaken, maar ik ga ervan uit dat de basisonderhoudspunten zijn afgevinkt.

Image

Ik hoop dat dit nuttig is.

#6 ·
De enige bron van informatie over deze motor zal waarschijnlijk Peugeot Service Box (servicebox-parts.com) zijn, dit komt omdat in december 2013 alles achter deze betaalmuur is geplaatst, en weinigen volledige toegang hebben of bereid zijn te betalen voor toegang, simpelweg om informatie te verstrekken. Modellen tot 2016 kunnen worden gedekt door de VM van servicebox van december 2013, maar daarna waarschijnlijk niet.

#7 ·
Ik heb er een paar van gedaan. Er is een klein paddenstoelklepje dat in een uitsparing tussen de kop en het blok zit. Ik denk dat het voorkomt dat oliedampen de kop binnendringen en vervolgens in de inlaatpijp en door de turbo gaan en worden verbrand in het verbrandingsproces, vandaar geen teken van rook of zichtbaar olieverbruik. Ik denk dat er een partij motoren was die een defecte klep hadden. Als je er nu een koopt via Peugeot, is deze aangepast. Het kost maar een paar pond, maar er moet een motor worden gestript om hem te monteren en waarschijnlijk afgebroken kopbouten! Maar dat is een ander verhaal !!