Peugeot Forums banner

206cc - Koelventilator werkt niet

14K views 7 replies 3 participants last post by  erick-r  
#1 ·
Hallo,

ik heb een Peugeot 206cc 2.0 model.

Al een tijdje slaat de elektrische ventilator niet meer aan. Het was geen echt probleem omdat de auto koud bleef tijdens mijn dagelijkse woon-werkverkeer.

Maar het verkeer veroorzaakt problemen. De motor wordt warm, gaat over de 90°C, maar geen ventilator.

Online heb ik gelezen dat het een veelvoorkomend probleem is met de relais.

Maar ik ben niet van plan om ze te repareren, ik wil de ventilator liever aansluiten op een ontstekingsaansluiting en ze de hele tijd laten draaien.

Kan iemand mij de richting wijzen van waar de stroom/negatief naar de ventilator gaat, zodat ik deze dan zo kan bedraden dat hij de hele tijd draait?

Bedankt

#4 ·
De ventilator slaat pas aan als de watertemperatuur ongeveer 100°C bereikt.
Als je airconditioning hebt, zet die dan aan, dan kun je testen of de ventilator kapot is.
Oké, dus als ik de airco aanzet en de temperatuur op koud zet, zou de ventilator moeten werken?

Zo niet, is dat dan een duidelijke indicatie dat de ventilator kapot is? Of mogelijk de relais die hem niet aanzetten, want ik weet dat die extreem gecorrodeerd kunnen raken.

Weet iemand waar de stroom/negatieve pool voor de ventilatoren zit? Dan kan ik in ieder geval testen met een batterij of de ventilator inderdaad kapot is!

Bedankt

#7 ·
#8 · (Edited)
Peugeot en Citroën gebruiken codes voor bekabeling, kleur is meestal irrelevant voor hen... Ik heb dit diagram, hopelijk past het bij uw auto:

Image

Waar:
K12-I en K12-II relais voor lage en hoge snelheid ventilator
R46 thermische weerstand
M6 ventilator

kabelcodes worden ernaast weergegeven.

Ik heb ook een locatiediagram, kan handig zijn.

Image

Waar:
1508 en 1509 relais voor lage en hoge snelheid ventilator
1506 thermische weerstand
1510 ventilator

Meerdere keren zijn gecorrodeerde connectoren de oorzaak, controleer ze eerst voordat u nieuwe relais koopt.
erick