Peugeot Forums banner

1.6 BlueHdi Brandstofverbruik

13K views 27 replies 11 participants last post by  alanray  
#1 ·
Kunnen mensen met de bovenstaande motor delen wat voor brandstofverbruik / mijlen per tank ze halen, samen met het soort rijgedrag dat ze vertonen?

Ik rijd voornamelijk snelweg met cruise control ingesteld op 65 mph en haal gemiddeld ongeveer 59 mpg en ongeveer 500 mijl per tank. Ik had het eigenlijk iets beter verwacht, dus het zou geweldig zijn om te zien wat anderen halen.

#4 ·
Vorige week zijn we met onze 308 naar Bicester en terug gegaan. 300 mijl heen en terug, voornamelijk op de snelweg met 65 mph (behalve het stuk van de M6 waar we beperkt zijn tot 50 mph) en de mpg-uitlezing daarvoor geeft 72 mpg aan. De totale mpg-uitlezing sinds ik hem aan het begin van het jaar heb gereset (ongeveer 1800 mijl) is 62 mpg.

Dat komt allemaal van de uitlezing die ik verrassend nauwkeurig vind. Ik houd nauwkeurige gegevens bij van het tanken tot de rand en de laatste paar sinds het begin van het jaar zijn:

mpg mijlen
58.9 1572
62.3 518
60.4 520
59.2 540

De auto wordt gebruikt voor heel wat snelweg- en langeafstandswerk. Bij gebruik in de stad kan de aangegeven mpg dalen tot midden tot eind vijftig.

#8 ·
Maar er zijn zoveel variabelen, zoals welke banden zijn gemonteerd, heeft het geregend? enzovoort. De luchttemperatuur beĂŻnvloedt ook dingen.
Goede punten.

OE-montage Michelin Energysaver opgepompt tot de hogesnelheids-/zware belastingdrukken. Op 16" wielen (standaard)
Geen regen
Een zeer aangename lentedag.

De band/wielcombinatie is belangrijker dan mensen denken. De technische specificatiepagina die ik voor me heb, geeft een aantal interessante feiten. Onze auto (Active-uitvoering) heeft een gecombineerd verbruik van 88,3 mpg, maar de Allure-uitvoering heeft Diamond-wielen (nog steeds 16") en het verbruik is iets slechter met 85,6 mpg. Statistisch gezien waarschijnlijk onbelangrijk, misschien toont het de trend. En misschien het resultaat van meer uitrusting?

De specificatietabel geeft dan cijfers voor auto's met 17/18" wielen (en vermoedelijk een lager profiel en misschien bredere banden) en het gecombineerde cijfer daalt naar 72,4 mpg. Dat is belangrijk, denk ik.

#9 ·
Ik weet dat mijn voorbanden niet origineel zijn, ze zijn vervangen door de dealer voordat ik de auto kocht. Ongetwijfeld waren het de goedkoopste die er waren, en bij 13.000 mijl zouden de originele banden niet versleten zijn. Ik zal de volgende keer kijken naar energiezuinigere banden. Dezelfde dealer heeft ook een servicebeurt uitgevoerd, dus hoewel de gespecificeerde olie 0W30 is, weet ik niet wat erin zit. Dit kan ook effect hebben.
Maar gebruikte banden zijn ook niet zo goed als nieuw.

Ik las de specificatie van 80+ mpg en was teleurgesteld toen het maar marginaal beter was dan mijn vorige 308SW, oude model. Maar dat was de 90 pk motor.

#10 ·
Maar gedeeltelijk versleten banden zijn ook niet zo goed als nieuwe.
Heeft u informatie om dat te onderbouwen? Ik heb het gevoel dat nieuwe banden niet zo goed zijn voor het verbruik als versleten banden. Er zal een klein verschil zijn in de roldiameter tussen nieuwe en oude banden, ja, maar nieuwe banden met een goed profiel zullen meer "squirm" ondergaan, wat vermogen als warmte verspilt.

Ik las de specificatie van 80+ mpg en was teleurgesteld toen het maar marginaal beter was dan mijn vorige 308SW, oude model. Maar dat was de 90 pk motor.
Soortgelijke ervaring als de onze bij het vergelijken van de praktijkcijfers met onze vorige 90 pk Citroen Xsara. Dat gaf, in onze (meestal mijn!) handen, een gemiddelde dicht bij het officiële gecombineerde cijfer van die tijd. Rond de stad hoge veertig; op een rit lage vijftig en een keer, op een zeer ontspannen tour van 3000 mijl door Europa, een beste van 64,1 mpg.

Misschien als we deze zomer een vergelijkbare tour kunnen doen in de 308, kan ik misschien ontdekken dat we de 70 kunnen aantikken?

#11 ·
Misschien heb ik het mis, maar het maakt wel degelijk een verschil bij nat weer, omdat er minder ruimte is voor het water op de weg om te ontsnappen. Dit kost dus energie. Natuurlijk kan het ook leiden tot een gebrek aan grip, maar dat is een ander probleem.

#12 ·
Het gemiddelde verbruik van de afgelopen twee jaar is 5,2 l/100 km (54,3 mpg). Een paar dagen geleden heb ik een rit van 620 km afgelegd, waarvan ongeveer 510 km snelweg, met een gemiddelde snelheid van 110 km/u en 5,0 l/100 km (56,5 mpg) met cruise control ingesteld op 130 km/u.
2016 SW 1.6 BlueHDI

#13 ·
Nou, net terug van een reis naar Frankrijk. Op de heenweg, snelweg en autoroute, gemiddeld 54 mpg, niet onder de indruk. Op de terugreis, over de 380 mijl, haalde ik een gemiddelde van 60 mpg. Zelfde auto, zelfde route, zelfde lading. Ik reed meestal tussen de 70 en 80 (natuurlijk in Frankrijk).

#15 ·
Nou, net terug van een reis naar Frankrijk. Op de heenweg, snelweg en autoroute, gemiddeld 54 mpg, niet onder de indruk. Op de terugreis, over de 380 mijl, haalde ik een gemiddelde van 60 mpg. Zelfde auto, zelfde route, zelfde belading. Meestal tussen de 70 en 80 (natuurlijk in Frankrijk).
Niet slecht. Twee weken geleden heb ik mijn reis naar Dubrovnik en terug via Split gemaakt. Eén weg 5,0 l/100 km (56,5 mpg) en terug, inclusief wat stadsritten, 5,2 (54,3 mpg). 1340 km totaal, 1250 km snelweg, ca.

#14 ·
Ik vind dat de 1.6 HDI extreem efficiënt is als het gaat om rijden op de snelweg en op provinciale wegen, wat ik voornamelijk doe (90% van de tijd). Met de MyPeugeot-app heb ik de afgelopen jaar of zo mijn brandstofverbruiksstatistieken nauwkeurig kunnen volgen. Mijn gemiddelde verbruik vanaf het begin van het gebruik van de app is 5,1 l / 100 km = 55 mpg UK. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met het gebruik van de winterbanden in het koude seizoen, waarbij het verbruik oploopt tot 5,6 l / 100 km of 50 mpg UK. In de zomer is mijn verbruik gemiddeld 4,6 l / 100 km of 61 mpg UK. Vaak zie ik scores van 4,2 of 4,0 l/100 km, en zelfs tot 3,7 in de zomerperiode. Ik rijd meestal met cruise control, meestal met 90 - 110 km/u. Ik vind het heerlijk hoe soepel het is om de auto te besturen met alleen de cruise-knoppen om de snelheden aan te passen. Het zou mooi zijn met een adaptieve cruise control in de toekomst, maar ik kan leven met deze zoals hij nu is :) Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de efficiëntie van de 308 SW. Het is een geweldige cruiser en uitstekend voor onze gezinsreizen!

#16 ·
Ik vind dat de 1.6 HDI extreem efficiënt is als het gaat om rijden op de snelweg en op de provinciale weg, wat ik voornamelijk doe (90% van de tijd).

Met de MyPeugeot-app heb ik de afgelopen jaar mijn brandstofverbruiksstatistieken nauwkeurig kunnen volgen.

Mijn gemiddelde verbruik vanaf het begin van het gebruik van de app is 5,1 l / 100 km = 55 mpg UK.

Dit moet ook rekening houden met het gebruik van de winterbanden in het koude seizoen, waarbij het verbruik oploopt tot 5,6 l / 100 km of 50 mpg UK.

In de zomer is mijn verbruik gemiddeld 4,6 l / 100 km of 61 mpg UK.

Vaak zie ik scores van 4,2 of 4,0 l/100 km, en zelfs zo laag als 3,7 tijdens de zomerperiode.

Ik rijd het grootste deel van de tijd met cruise control, meestal met 90 - 110 km/u. Ik vind het heerlijk hoe soepel het is om de auto te besturen met alleen de cruise control-knoppen om de snelheden aan te passen.

Het zou leuk zijn met een adaptieve cruise control in de toekomst, maar ik kan leven met hoe het nu is :)

Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de efficiëntie van de 308 SW. Het is een geweldige cruiser en uitstekend voor onze gezinsreizen!
Ja, daar ben ik het mee eens, dat is ook mijn indruk.
Gisteren heb ik twee interessante korte uitstapjes gemaakt:
1.
- 36 km
- 65,5 km/u
- 3,2 l/100 km (88,3 mpg)
2.
- 47,8 km
- 71,7 km/u
- 3,8 l/100 km (74,3 mpg)
Maakt me blij, dat soort dingen :)

#18 ·
Ik breng mijn kind elke ochtend naar de crèche. Het is een heel korte rit van mijn huis naar de crèche, zeg 1 km (ongeveer 100 m meer of minder). Het verbruik dat de app op die korte route rapporteert, is 10-11 l/100 km (25-28 mpg UK). Altijd. Dan ga ik van daaruit naar mijn werk en het is in feite stadsverkeer met stop-and-go, van stoplicht naar stoplicht, met een verbruik dat varieert tussen 5,5 en 6,5 l/100 km (43-52 mpg UK).

Maar deze korte rit elke dag... geweldig :/

#20 ·
Vond deze thread nadat hij een paar jaar stil had gelegen... Ik heb net mijn 65-platen Blue Hdi Allure Estate (95000 mijl) vervangen door een 15-platen (d.w.z. hetzelfde jaar) BlueDHI Allure Estate (22000 mijl) en ben teleurgesteld over de MPG die ik nu ervaar. In tegenstelling tot veel eerdere posters ben ik er behoorlijk aan gewend geraakt om 62 of 64 mpg te halen, dag in, dag uit, en 70 als ik het echt probeerde (cruisen op 56 etc.). We doen behoorlijk wat snelwegwerk, maar ook korte tripjes naar de winkels etc. De vervangende auto doet slechts 56 mpg, wat een grote % daling lijkt. De banden hebben dezelfde maat, maar een andere fabrikant (voorheen Dunlop, nu Michelin). De vervangende auto is een iets hogere specificatie Allure (dakrails, parkeersensor voor, camera etc.) maar ik zie niet in dat dat een daling van 12% in mpg zou veroorzaken.

#23 ·
Nee, maar als u de bandgegevens, de fabrikant, de bandnaam en al die kleine nummers noteert, moet u deze op de website van de fabrikant kunnen opzoeken.

Een citaat -
Banden worden beoordeeld tussen A – G; A is het meest brandstofefficiënt, G is het minst brandstofefficiënt.

Het verschil tussen elke categorie betekent een vermindering of verhoging van het brandstofverbruik van 3-4%.

U kunt dus zien dat slecht beoordeelde banden het brandstofverbruik aanzienlijk kunnen verhogen.

#26 ·
Nee, maar als je de bandgegevens, fabrikant, bandnaam en al die kleine nummers noteert, zou je het op de website van de fabrikant moeten kunnen opzoeken.

Een citaat -
Banden worden beoordeeld tussen A – G; A is het meest brandstofefficiënt, G is het minst brandstofefficiënt.

Het verschil tussen elke categorie betekent een vermindering of verhoging van het brandstofverbruik van 3-4%.

Je kunt dus zien dat slecht beoordeelde banden het brandstofverbruik aanzienlijk kunnen verhogen.
OK, ik ben online gegaan naar Michelin en ze konden de band identificeren (205/55R16 91V). Interessant genoeg heet hij 'Energy Saver' op de band, maar hij lijkt een 'C' te hebben voor brandstofefficiëntie, dus ik denk dat ik de volgende keer op zoek ga naar iets beters!

#24 ·
Op mijn woon-werkverkeer, dat in totaal 45 mijl is, is ongeveer 20 mijl daarvan A/B-wegen, 17 mijl in een snelheidsbeperking van 50 mph, zone, vanwege de wegwerkzaamheden op de M27 (ZO GENAAMDE SLIMME SNELWEG) rijd ik normaal gesproken 65/70 mph, ik haal 69 mpg, als ik een lichtere voet zou hebben, wat ik heb geprobeerd, zou het oplopen tot 72 mpg, ik ben blij met deze resultaten, mijn motorfietsen doen slechts 45/50 mpg.

#25 ·
op mijn woon-werkverkeer, dat in totaal 45 mijl is, is ongeveer 20 mijl daarvan A/B-weg, 17 mijl in een snelheidsbeperking van 50 mph, zone, vanwege de wegwerkzaamheden op de M27 (ZO GENAAMDE SLIMME SNELWEG) rijd ik normaal gesproken met 65/70 mph, ik haal 69mpg, als ik meer lichtvoetig zou zijn, wat ik heb geprobeerd, zou het oplopen tot 72mpg, ik ben blij met deze resultaten, mijn motorfietsen doen maar 45/50mpg.
Welk model rijdt u, Alan, en zijn het de standaardbanden?