Peugeot Forums banner

1.5 bluehdi 8 mm nokkenas ketting oem code nummer. Help

5.8K views 7 replies 5 participants last post by  Gadsby  
#1 ·
Hallo iedereen! Ik heb momenteel een auto met de 1.5 BlueHDi 100pk, gebouwd in 2019. Ik weet dat de motor problemen heeft met de ketting die de twee nokkenassen aandrijft. Ik heb vernomen dat PSA de motor heeft geüpgraded met een nieuwe 8 mm ketting om het probleem op te lossen. Ik wil de juiste ketting vinden. Kan iemand mij het OEM-codenummer geven voor de 8 mm ketting of een plek waar ik deze kan kopen? Ik vertrouw mijn PSA-dealer niet zo erg en ik wil dubbel checken en er zeker van zijn dat ik de juiste ketting krijg. Moet ik alleen de ketting vervangen of is het beter om ook de nokkenassen te vervangen? Mijn auto werkt nog prima, ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik mijn motor niet kapot maak door dit kettingprobleem. Bedankt!

#3 ·
Ik heb een 3008 HDi uit 2018 met 55.000 mijl op de teller. Ik schrok toen ik las dat de distributieketting zonder waarschuwing kon breken, en ik besloot hem te vervangen door de 8 mm ketting voordat hij brak. Het is echter ook nodig om de nokkenassen en de complete nokkenas voor het latere model te vervangen. Je kunt niet zomaar een 8 mm ketting op de oude nokkenassen en nokkenas zetten. De prijs bij de hoofddealer was £3250, maar door de voorgemonteerde nokkenaskit te kopen bij Lymm Engineering en mijn lokale garage het werk te laten doen, waren de kosten ongeveer £1600, inclusief de nieuwe specificatie voor motorolie, oliefilter, waterpomp, distributieriemkit en diverse pakkingen, injectordichtingen etc. Na verwijdering vertoonde de 7 mm distributieketting een lichte slijtage, maar was niet direct gevaarlijk om te breken, evenmin als de nokkenastandwielen. Ik schatte dat hij nog goed zou zijn geweest voor 20-25.000 mijl, maar het is een inschatting, nietwaar? - £1600 nu of tot £6000 later als de motor total loss raakt wanneer de ketting breekt. Als je het je kunt veroorloven, stap dan over op de 8 mm ketting en krijg gemoedsrust, maar verspil geen tijd, geld en gezond verstand aan het najagen van Stellantis, tenzij je auto binnen hun garantie/kilometerstand valt EN je facturen en werkbladen hebt om je claim te ondersteunen. Anteater07

#4 ·
Ik heb een 3008 HDi uit 2018 met 55.000 mijl op de teller. Geschrokken om te lezen dat de distributieketting zonder waarschuwing of met weinig waarschuwing kan falen, koos ik ervoor om deze te vervangen door de 8 mm ketting voordat deze brak. Het is echter ook noodzakelijk om de nokkenassen en de complete nokkenas voor het latere model te vervangen. Je kunt niet zomaar een 8 mm ketting op de oude nokkenassen en nokkenas zetten. De prijs bij de hoofddealer was £3250, maar door de voorgemonteerde nokkenaskit te kopen bij Lymm Engineering en mijn lokale garage het werk te laten doen, waren de kosten ongeveer £1600, inclusief de nieuwe specificatie voor motorolie, oliefilter, waterpomp, distributieriemkit en diverse pakkingen, injectordichtingen etc. Na verwijdering vertoonde de 7 mm distributieketting een lichte slijtage, maar liep geen onmiddellijk gevaar om te falen, en ook de nokkenastandwielen waren niet versleten. Ik schatte dat hij nog goed zou zijn geweest voor 20-25.000 mijl, maar het is een inschatting, nietwaar? - £1600 nu of tot £6000 later als de motor total loss raakt wanneer de ketting faalt. Als je het je kunt veroorloven, stap dan over op de 8 mm ketting en krijg gemoedsrust, maar verspil geen tijd, geld en gezond verstand aan het najagen van Stellantis, tenzij je auto binnen hun garantie/kilometerstand valt EN je facturen en werkbonnen hebt om je claim te onderbouwen. Anteater07
Heeft uw garage ook de software-update uitgevoerd?

#5 ·
Hallo allemaal! Ik heb momenteel een auto met de 1.5 bluehdi 100pk, gebouwd in 2019. Ik weet dat de motor problemen heeft met de ketting die de twee nokkenassen aandrijft. Ik heb vernomen dat psa de motor heeft geüpgraded met een nieuwe 8 mm ketting om het probleem op te lossen. Ik wil de juiste ketting vinden. Kan iemand mij het oem-codenummer geven voor de 8 mm ketting of een plek waar ik hem kan kopen? Ik vertrouw mijn psa-dealer niet zo erg en ik wil het dubbel checken en er zeker van zijn dat ik de juiste ketting krijg. Moet ik alleen de ketting vervangen of is het beter om ook de nokkenassen te vervangen? Mijn auto werkt nog prima, ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik mijn motor niet kapot maak vanwege dit kettingprobleem. Bedankt!
Het is niet alleen de ketting die vervangen moet worden, maar ook de nokkenassen en de nokkenasdrager/nokkenasbox. Ik weet het, omdat ik de mijne vrijwillig heb gedaan voordat mijn 7 mm ketting de kans kreeg om te breken. Ik kreeg een offerte van mijn dichtstbijzijnde Peugeot-dealer en ze wilden £ 3.300 om de klus te klaren. Hun offerte omvatte items die NIET vervangen hoeven te worden als de motor intact is en draait. Deze items zijn de tuimelaars en de nokvolgers/hydraulische klepstoters. Ik heb de mijne laten doen bij mijn lokale garage voor in totaal £ 1600, waarbij ik alle onderdelen en de vereiste nieuwe olie heb verkregen. Ik heb ook een nieuwe distributieriemset en waterpomp gemonteerd terwijl ik bezig was. Mijn auto had 56.500 mijl gereden. De complete nokkenasbox, klaar om te monteren, is verkrijgbaar bij Lymm Engineering in Cheshire. (Google ze) Toen mijn auto werd gestript, was er geen significante slijtage aan de ketting, maar de mijne is geen high miler en ik gebruik altijd de juiste olie bij de jaarlijkse service. Het is eigenlijk een waardeoordeel, nietwaar? Laat het zitten en, als de ketting breekt, ben je minimaal £ 3.500 en maximaal £ 6.000 kwijt als de motor ernstig beschadigd is. Zet je tanden op elkaar en monteer de upgrade. Je KUNT wat hulp krijgen van Peugeot, heb ik gehoord, maar praat met je dealer.
Ten slotte was mijn nokkenaskettingklus in september '24 en mijn auto was onderhevig aan de recente terugroepactie. Het enige wat nodig was, was de motorsoftware-update, allemaal gratis gedaan in juli van dit jaar. Loopt prachtig en ik kan 's nachts slapen!
G.T. 2018 3008 Allure-eigenaar.

#7 ·
Hoe kwam u de terugroepactie op het spoor? Hebben ze contact met u opgenomen of heeft u het zelf ontdekt? Als u online kijkt, kunt u het dan ergens zien? Omdat ik op Cyprus ben, kan ik geen informatie over die terugroepactie krijgen en ik luister al 4 jaar lang één keer per week naar dat enge kettinggeluid 😳

#8 ·
Hoe kwam je erachter over de terugroepactie? Nemen ze contact met je op of heb je het zelf ontdekt? Als je online kijkt, kun je het ergens zien? Omdat ik op Cyprus ben, kan ik geen informatie over die terugroepactie krijgen en ik luister al 4 jaar lang één keer per week naar dat enge kettinggeluid 😳
Ik kwam erachter op websites van automagazines. Google echter gewoon DV5-nokkenasketenproblemen om de volledige s.p. te krijgen. Het stond ook op Peugeot-forums, maar het kan moeilijk zijn om het in de rommel te vinden.
GT